Document

أثر استخدام دورة التقصي الثنائية في التحصيل وتنمية مهارات الاستقصاء في العلوم لدى طالبات الصف الثامن الأساسي.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to investigate the effect of using coupled inquiry cycle in science achievement and acquiring inquiry skills among oth grade basic education female students. The sample consisted of (60) students selected from one basic education school of Muscat Governate. The sample was divided into two groups; experimental group (n= 30 students) taught the science content by coupled inquiry cycle and control group (n= 30 students) taught the science content by the conventional method of teaching. The study lasted for two months in the second semester of the 2009/2010 academic year. To achieve the study's aims, the researcher designed a teacher manual in how to use coupled inquiry teaching in teaching science and two testes (science achievement test and inquiry skills test). The reliability of the achievement test is (0.91), whereas the reliability of inquiry skills test is (0.88). The results of the study revealed that there were no statistical significant differences in the level of =0.05 between the two groups in the science achievements, but there were statistical differences in acquiring the inquiry skills in two skills and in the test as a whole in favour of experimental group. Furthermore, the results showed that there were statistical significant differences between the pre and posttest of the inquiry skill test in two skills and in the whole test for the experimental group, but only in the whole test for the control group. In the light of the above results, the study propose several recommendations such as conducting training workshops for in service science teachers in how to use the coupled inquiry cycle in science class. Furthermore, science student teacher should be trained how to plan and conduct lesson using the coupled inquiry cycle. Finally, the study recommends the researchers to conduct more researches in usi inquiry cycle in teaching science and relate it to some educational variables.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر استخدام دورة التقصي الثنائية في التحصيل وتنمية مهارات الاستقصاء في العلوم لدى طالبات الصف الثامن الأساسي. تكونت عينة الدراسة من (۹۰) طالبة من طالبات الصف الثامن تم اختيارهن من إحدى مدارس التعليم الأساسي الصفوف ۰-۱۰) بمحافظة مسقط. وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين: تجريبية وعند طالباتها (۳۰) طالبة تم تدريسهن باستخدام دورة التقصي الثنائية، ومجموعة ضابطة وعدد طالباتها (۳۰) طالبة تم تدريسهن بالطريقة السائدة، وقد استغرقت المعالجة التجريبية حوالي شهرين خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي ۲۰۱۰ / ۲۰۰۹ .
وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم إعداد دليل المعلمة لتدريس المجموعة التجريبية باستخدام دورة التقصي الثنائية، وأدلتين هما اختبار تحصيلي في العلوم بلغ معامل الثبات له (۰٫۹۱)، واختبار في أربع مهارات من مهارات الاستقصاء؛ هي: طرح الأسئلة وتصميم الأنشطة والتجارب، وجمع البيانات وتحليلها، والتفسير، وقد بلغ معامل الثبات له (۰٫۸۸). أشارت نتائج الدراسة إلى أنه لا توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (g= 0٫05) بين المتوسطات الحسابية للمجموعة التجريبية والمتوسطات الحسابية للمجموعة الضابطة في التحصيل الدراسي، كما أشارت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0 . 000) بين المتوسطات الحسابية للمجموعة التجريبية والمتوسطات الحسابية للمجموعة الضابطة في مهارتي الاستقصاء: طرح الأسئلة والتفسير وفي مجمل المهارات، وعدم وجود فروق في مهارتي البحث والتحليل. كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (a=۰٫۰۵) في المتوسطات الحسابية التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات الاستقصاء في مهارات طرح الأسئلة، والبحث والتحليل ومجمل المهارات بالنسبة المجموعة التجريبية، وغير دالة بالنسبة للمجموعة الضابطة في ثلاث مهارات هي طرح الأسئلة والبحث والتفسير لكنها دالة في مهارة التحليل وفي مجمل المهارات.
وفي ضوء ذلك أوصت الدراسة بعدد من التوصيات منها عقد دورات تدريبية وورش عمل لمعلمي العلوم التعريفهم بايجابيات دورة التقصي الثنائية، وكيفية تنفيذها داخل غرفة الصف، وتدريب الطلبة المعلمين تخصص العلوم في كيفية تخطيط الدروس وتنفيذها باستخدام دورة التقصي الثنائية. كما أوصت الدراسة بإجراء دراسة مماثلة للدراسة الحالية، وأثرها على متغيرات أخرى مهمة في تدريس العلوم كطبيعة العلم، واكتساب عمليات العلم، وأنواع من التفكير كالتفكير الإبداعي والتفكير الناقد، والاتجاهات العلمية، والدافعية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
الذهلية, سمية بنت ناصر بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
0
0
السيفي, سعيد بن عبدالله بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2002