Document
درجة توظيف المشروع كأداة تقويم مستمر في مادة العلوم للصفوف (۹۷) بمحافظة مسقط.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
The aim of this study is to investigate to what extent projects are used as as an assessment tool in Science subject for grades (7-9) in Governorate of Muscat schools. A descriptive approach was adopted. Stratified Random Sampling (SRS) was used to create a sample of (121) science teachers and (1356) students for grades 7 to 9 of Muscat Schools. The study was conducted in the second term of the academic year 2017/2018.
To achieve that aims of the study, two questionnaires were used, one tailored for teachers and the other tailored for students. A form was designed to analyze some of the students' projects of grades (7-9). The items of this form were described by the researcher for accuracy assurance. The study tools were verified for validity by presenting them to a group of specialized examiners. The two questionnaires were verified for reliability by calculating the Internal Consistency (Cronbach's alpha) between the questionnaire items. Reliability of the teachers' questionnaire scored (0.92) and the students' questionnaire scored (0.75). To verify the reliability of the analysis form, Agreement percentage was calculated between the researcher analysis and an assistant teacher to (15) projects. Agreement percentage reached (86.67%).
The study results show that "projects" as a continuous assessment tool, are used to medium extent from both Science teachers and students point of view. There is no significant difference in using projects attributed to the variable (Teachers' Gender) and the variable Teachers years of experience), while there is a significant difference in the difficulties facing the use of projects attributed to the variable (students gender) in favour of males. Variable (Class) is in favour of Class 7 in the implementation process of projects, and in favour of grade 8 & 9 in the difficulties facing the implementation. The results also show that students' science projects employ all aspects of the "project tool" stated in the student evaluation document for students in classes (5-10)" in general, Concluding from all above, the study recommends that it is significant to conduct sufficient training courses for science teachers, on how to design, conduct, and evaluate projects as a continuous assessment tool. It also recommends to establish a bank of ideas for projects for each class, in a way to give students the freedom to select from a wide range of choices according to their abilities and interests.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي درجة توظيف المشروع كأداة تقويم مستمر في مادة العلوم للصفوف (۹ - ۷) بمحافظة مسقط، واتبعت الباحثة المنهج الوصفي (مسحي)، حيث تكونت عينة الدراسة من (۱۲۱) معلما ومعلمة ممن يدرسون العلوم للصفوف (۷-۹) بمدارس محافظة مسقط، و(۱۳۵۶) طالبا وطالبة المقيدين بالصفوف (۷-۹) بمحافظة مسقط، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية، طبقت الدراسة خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي ۲۰۱۸ / ۲۰۱۷ م. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تصميم استبانتين واحدة للمعلمين والثانية للطلبة، كما تم تصميم استمارة التحليل بعض مشاريع الطلبة في العلوم للصفوف (۷-۹)، ولضمان دقة التحليل قامت الباحثة بتوصيف عبارات الاستمارة، وقد تم التحقق من صدق أدوات الدراسة بعرضها على مجموعة من المحكمين من ذوي الاختصاص، وتم التحقق من ثبات الاستبانتين عن طريق حساب الاتساق الداخلي (ألفا كرونباخ) بين مفردات الاستبانه، وبلغت قيمة الثبات الكلي الاستبانة المعلمين (0٫۹۲)، بينما في استبانة الطلبة (۰٫۷۰)، وللتحقق من ثبات استمارة التحليل تم حساب نسبة الاتفاق بين تحليل الباحثة ومعلمة مساعدة ل(15) مشروعا، حيث بلغت (%۸۹,۹۷) أظهرت نتائج الدراسة أن المشروع - كأداة تقويم مستمر - يوظف بدرجة متوسطة من وجهة نظر معلمي العلوم والطلبة، ولا يوجد فرق دال إحصائيا في توظيف المشروع يعزي لمتغيري النوع وسنوات الخبرة بين المعلمين، بينما يوجد فرق دال إحصائيا في الصعوبات التي تواجه توظيف المشروع يعزي لمتغير النوع بين الطلبة لصالح الذكور.
وبالنسبة لمتغير الصف الدراسي يوجد فرق دال إحصائيا لصالح الصف السابع في مجال مراحل توظيف المشروع، ولصالح الصفين التاسع والثامن في مجال الصعوبات التي تواجه توظيف المشروع، وكذلك أشارت النتائج إلى أن مشاريع الطلبة في مادة العلوم توظف بشكل عام جوانب أداة المشروع الواردة في وثيقة تقویم تعلم الطلبة للصفوف (۰-۱۰) بدرجة متوسطة.
وفي ضوء النتائج السابقة توصي الدراسة بضرورة تنفيذ دورات تدريبية كافية لمعلمي العلوم، حول كيفية تصميم وتنفيذ وتقييم المشاريع كأداة من أدوات التقويم المستمر، كما توصي بإنشاء بنك خاص بأفكار متنوعة للمشاريع تناسب كل الصفوف، بحيث تكون لدى الطالب حرية الاختيار المشروع الذي يناسب قدراته وميوله من مجموعة واسعة من الخيارات.
وبالنسبة لمتغير الصف الدراسي يوجد فرق دال إحصائيا لصالح الصف السابع في مجال مراحل توظيف المشروع، ولصالح الصفين التاسع والثامن في مجال الصعوبات التي تواجه توظيف المشروع، وكذلك أشارت النتائج إلى أن مشاريع الطلبة في مادة العلوم توظف بشكل عام جوانب أداة المشروع الواردة في وثيقة تقویم تعلم الطلبة للصفوف (۰-۱۰) بدرجة متوسطة.
وفي ضوء النتائج السابقة توصي الدراسة بضرورة تنفيذ دورات تدريبية كافية لمعلمي العلوم، حول كيفية تصميم وتنفيذ وتقييم المشاريع كأداة من أدوات التقويم المستمر، كما توصي بإنشاء بنك خاص بأفكار متنوعة للمشاريع تناسب كل الصفوف، بحيث تكون لدى الطالب حرية الاختيار المشروع الذي يناسب قدراته وميوله من مجموعة واسعة من الخيارات.
Category
Theses and Dissertations