Document

‫أثر استراتيجية بحث المعطيات data search strategy في تنمية مهارات الرسوم السوم البيانية و عمليات العلم لدى طالبات الصف العاشر في مادة العلوم.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at investigating the effect of using Data Searching Strategy in developing graphic skills and science processes of grade 10 students. For this purpose, the researcher followed a quasi-experimental research design with a control and experimental group. The experimental group consisted of (30) female students from Muqinyat Basic Education School (5-12) whereas the control group consisted of (30) female students from Sawda Um Al Mumineen Basic Education School (5 12) in Wilayat Ibri within Al Dhahira Governorate. The study was carried out over 8 weeks during the second semester of the academic year 2017/2018. To answer the research questions, a teacher's manual was developed and submitted to 13 judges to chck its usibilty to b used for teaching 10th garde stduents. The research instruments included a graphic skills test and a science processes test and both were reviewed by 17 judges to assess their validity. The two tests reliability was checked using internal consistency (Cronbach's Alpha). Cronbach's Alpha for graphic skills test was (r = 0.91) while it was (r = 0.84) for science processes test which indicates a good level of reliability, The results of the study showed that there was a statistically significant difference at the level of (a = 0.05) between the mean scores of the experimental group and the mean scores of the control group in the graphic skills test and in the science processes test in favor of the experimental group. In addition, there was a large effect size in the graphic skills and the science processes skills as result of using data search strategy. In light of these findings, the study recommended designing exemplary lessons using data search strategy and including these lessons in the teachers' manuals of the science curricula to help the teachers in preparing similar lessons. It also recommended training the science teachers and supervisors in using data search strategy and providing them with ways that help them equip their students with graphic skills and science processes skills. In addition, the study recommended conducting further research that investigate other variables like academic achievement and visual and statistical thinking.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي أثر استخدام استراتيجية بحث المعطيات في تنمية مهارات الرسوم البيانية وعمليات العلم لدى طالبات الصف العاشر في مادة العلوم. وقد اتبعت الباحثة المنهج شبه التجريبي على مجموعتي الدراسة، وتكونت المجموعة التجريبية من (۳۰) طالبة من طالبات مدرسة مقنيات التعليم الأساسي (5- ۱۲)، بينما تكونت المجموعة الضابطة من (۳۰) طالبة من طالبات مدرسة سودة أم المؤمنين للتعليم الأساسي (5- ۱۲) بولاية عبري بمحافظة الظاهرة، واستغرقت مدة التطبيق ۸ أسابيع خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي ۲۰۱۸ / ۲۰۱۷ م.
وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم إعداد دلیل معلم وفق استراتيجية بحث المعطيات، وقد تم تحكيمه بعرضه على (۱۳) محكمة من ذوي الاختصاص. أما أداتا الدراسة فتمثلتا في اختبار مهارات الرسوم البيانية واختبار عمليات العلم، وقد تم التحقق من صدقهما بعرضهما على مجموعة من المحكمين بلغ عددهم (۱۷) محكمة، وحساب ثباتهما بحساب ثبات الاتساق الداخلي باستخدام معامل ألفا كرونباخ وبلغت قيمة معامل ألفا كرونباخ لاختبار مهارات الرسوم البيانية (۰٫۹۱ )، بينما بلغت قيمة معامل ألفا كرونباخ لاختبار عمليات العلم ( ۱ , ۸۰)، مما يعد مؤشر جيد على أن الأداتين مناسبتان لأهداف الدراسة.
أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى دلالة (a= ۰٫۰۵) بين المتوسطات الحسابية لدرجات طالبات المجموعة التجريبية والمتوسطات الحسابية لدرجات طالبات المجموعة الضابطة في اختبار مهارات الرسوم البيانية واختبار عمليات العلم لصالح المجموعة التجريبية، كما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود حجم أثر مرتفع في مهارات الرسوم البيانية، ومهارات العلم، نتيجة استخدام استراتيجية بحث المعطيات.
وفي ضوء النتائج السابقة توصي الدراسة بإدراج بعض الأمثلة لدروس نموذجية مصممة وفق استراتيجية بحث المعطيات في أدلة المعلمين ضمن مناهج العلوم؛ ليستفيد منها المعلمون في إعداد دروس مشابهة، وعقد ورش تدريبية للمشرفين والمعلمين في مجال العلوم؛ التعريفهم باستراتيجية بحث المعطيات وكيفية إكساب طلبتهم لمهارات الرسوم البيانية وعمليات العلم، بالإضافة إلى إجراء دراسات بمتغيرات أخرى، مثل التحصيل الدراسي والتفكير البصري والإحصائي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
الذهلية, سمية بنت ناصر بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
0
0
السيفي, سعيد بن عبدالله بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2002