Document

أثر استخدام تقنية الواقع المعزز (Halo AR) على التحصيل الدراسي لطلبة الصف الرابع الأساسي واتجاهاتهم نحو مادة العلوم

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Impact of Using Augmented Reality Technology (Halo AR) on Academic Achievement for Students of Grade Four and their Attitude Towards Science
Country
عمان.
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study aimed to reveal the impact of using augmented reality technology (Halo AR) in teaching science on the academic achievement and the attitudes towards science of grade four students in the Sultanate of Oman. To answer the study questions a qusi-experimental method was used. The study sample consisted of 60 students in the fourth grade from Izz school in the Al-Dakhiliyah governorate. The sample was divided into two groups: the control group consisted of 30 male and female students who were taught in the traditionally way, and the experimental group which consisted of 30 male and female students who were taught using augmented reality technology. The study material consists of a teacher's guide for teaching the sound unit in science for the fourth grade, as well as the study tools, namely: achievement education test in the sound unit and the scale of students' attitude towards the science subject. After completion the teaching of the unit based on the teacher's guide, the study tools were applied to the two groups; The study found the following results: Statistically significant differences at the level of significant (α ≤ 0.05) between the median control and experimental group scores in the post-applied achievement test for the experimental group that taught using augmented reality technology. The study also found significant differences at a level of significant (α ≤ 0.05) between control and experimental group student responses in the scale of students' attitude towards the science subject. And a strong positive correlation was also found between academic achievement and attitude at the level of significant (α = 0.05).
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن أثر استخدام تقنية الواقع المعزز ببرنامج (Halo AR) في تدريس العلوم على التحصيل الدراسي، والاتجاهات نحو مادة العلوم لدى طلبة الصف الرابع الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عمان، وتم اتباع المنهج شبه التجريبي للإجابة عن أسئلة الدراسة. تكونت عينة الدراسة من (60) طالبًا وطالبة من الصف الرابع الأساسي بمدرسة عز للتعليم الأساسي بولاية منح في محافظة الداخلية، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين: المجموعة الضابطة وتكونت من (30) طالبًا وطالبة تم تدريسهم بالطريقة السائدة، والمجموعة التجريبية تكونت أيضًا من (30) طالبًا وطالبة تم تدريسهم باستخدام تقنية الواقع المعزز. تكوّنت مادة الدراسة دليل المعلم لتدريس وحدة الصوت في مادة العلوم للصف الرابع، في حين تكوّنت أدوات الدراسة من: الاختبار التحصيلي في وحدة الصوت لمادة العلوم للصف الرابع، ومقياس الاتجاه نحو مادة العلوم، وبعد الانتهاء من تدريس الوحدة بناء على دليل المعلم، تم تطبيق أدوات الدراسة على المجموعتين؛ لجمع البيانات ومعالجتها إحصائيًا، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي وذلك لصالح المجموعة التجريبية التي درست الوحدة باستخدام تقنية الواقع المعزز، كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين استجابات طلبة المجموعة الضابطة والتجريبية في مقياس الاتجاه نحو مادة العلوم لصالح المجموعة التجريبية، وأيضًا تم التوصل إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة قوية بين التحصيل الدراسي والاتجاهات عند مستوى دلالة (α=0.05).
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
0
الفارسي، أحمد بن محمد بن علي.
جامعة نزوى
2020
Theses and Dissertations
6
0
الخروصي، إبراهيم بن سعيد بن خالد.
جامعة نزوى
2021
Journal articles
4
0
آل عبدالسلام، وفاء بنت سالم بن سيف.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-07-01
Journal articles
5
0
الأنصارية، فايزة بنت إبراهيم بن عبدالله.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-07-01