Document

أثر تدريس العلوم باستخدام منحنى العلوم و التقانة و الهندسة و الفن و الرياضيات (STEAM) في تنمية التفكير المكاني و اكتساب مفاهيم الفضاء و الفلك لدى طالبات الصف التاسع الأساسي.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the impact of using approch of Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics (STEAM) acquisition of astronomical conceptions and spatial thinking among grade nine female student. The study sample consisted of (6) female students from oth grade of basic education in AL-Batinah North Region schools. The sample was divided into two groups: a control group (N=30), which was taught by the using conventional method and an experimental group (N=3") which was taught using the approch of Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics (STEAM). The researcher has administered two instrument: 32- item astronomical conceptions test and a translated spatial thinking test. The former test was prepared by the researcher herself and verified by a judge of experts with a reliability coefficient Alfa cormbach of (0.77). the later test (Card Rotation test) was initially adopted in Oman and its reliability value was (0.87). Results revealed the following: there were statistically significant difference in the astronomical conceptions test, concepts of sounding techniques and monitoring space and the concepts of space and celestial bodies at (a=0.5) between the experimental and the control group in favor of the experimental group. There was no significant difference between the two groups in Solar System and the spatial thinking test. Consequently, the researcher proposed several recommendations; such as: conducting workshops and training courses for science teachers and supervisors to use (STEAM) in science teaching.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي اثر استخدام منحى العلوم والتقانة والهندسة والفنون والرياضيات في تنمية المفاهيم الفضائية وتنمية التفكير المكاني لدى طالبات الصف التاسع الأساسي، وقد تكونت عينة الدراسة من (60) طالبة من طالبات الصف التاسع بمحافظة شمال الباطنة، وقسمت عينة الدراسة إلى (۳۰) طالبة مثلن المجموعة التجريبية والتي درست وفق منحى العلوم والتقانة والهندسة والفنون والرياضيات، و(۳۰) طالبة مثلن المجموعة الضابطة ودرسن بالطريقة السائدة.
وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم إعداد اختبار مفاهيم القضاء مكون من (۳۲) فقرة تتضمن أسئلة موضوعية ومقالية، وتم التحقق من صدقة بعرضه على مجمموعة من المحكمين، كما تم حساب الاتساق الداخلي له باستخدام معادلة ألفا كرونباخ، وبلغت قيمة معامل تباث الاختبار ( 0 . 77) مما يعد مؤشرا مقبولا لأغراض الدراسة، كما تم استخدام اختبار التفكير المكاني وهو "اختبار دوران البطاقات الصادر عن مركز خدمات الاختبارات التربوية بالولايات المتحدة الأمريكية، والتي تم تقنينه وتطبيقه على البيئة العمانية وبلغت قيمة الثبات لمه ( 0 . 87) وهي مقبولة أيضا لأغراض الدراسة. وقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار مفاهيم الفضاء وفي مفاهيم تقنيات سبر ورصد الفضاء ومفاهيم الفضاء والأجرام السماوية لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات المجموعتين في مفاهيم النظام الشمسي واختبار التفكير المكاني، وفي ضوء النتائج السابقة خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها: ضرورة عقد الدورات التدريبية وورش العمل للمعلمين والمشرفين في مجال تدريس العلوم لتعريفهم بأهمية منحى العلوم والتقانة والهندسة والفنون والرياضيات، وكيفية توظيفه في الموقف الصفي، ومساعدتهم على تصميم أشطة تعليمية تمكنهم من تفعيل هذا المنحى لخلق بيئة جذابة، تتسم بالإقناع البصري والاكتشاف والتجريب والمتعة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
الذهلية, سمية بنت ناصر بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
0
0
السيفي, سعيد بن عبدالله بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2002