Document

أثر برنامج تدريبي مقترح لتنمية مهارات الكتابة الوظيفية لدى طلبة كلية البُريمي الجامعية بسلطنة عمان.

Other titles
The effect of suggested training program on the development of academic writing at AL-Buraimi University College in the Sultanate of Oman
Publisher
مجلة إيجهار للعلوم الإنسانية والتربوية.
Gregorian
2021-08
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to build a proposed training program to advance the development of functional writing skills of Al-Buraimi University College students and measure its impact on improving functional writing skills. It also aimed to reveal whether there are statistically significant differences at the level of (α 0.05) in the level of acquisition of the college's students in the functional writing skills attributed to the human gender variable. To achieve the objectives of the study, the researchers used the approved semi-experimental approach based on the design of (one group with two pre and post-tests). Therefore, a number of research tools and materials were designed, which are: a list of appropriate functional writing skills for students of Al-Buraimi University College in the Sultanate of Oman, an analytical assessment list for correcting the functional writing test, a pre and post-test for Al-Buraimi University College students, and building a training program for Al-Buraimi University College students in light of the list Specific skills, preparing the training program guide, and after verifying the validity and reliability of the research tools and materials, they were applied to a sample of (80) students at Al-Buraimi University College. The results of the study indicated a clear improvement in the growth of job writing skills in favor of the post test, as the average performance was 25.74%, while the pre-test was 17.89%. This indicates that students who underwent the experimental program based on constructivist theory in teaching had better functional writing skills. This result indicates that the targeted functional writing skills have clearly developed among the students of Al-Buraimi University College, while the results of the second question showed that there are no differences in the level of students' acquisition of functional writing skills between males and females of Al-Buraimi College. In light of the results of the current study, we reached to the following recommendations: Benefiting from the list of functional writing skills that the current study reached by evaluating the performance of Al-Buraimi University College students for the functional writing skills in light of it, and by building tests in light of that list and providing lecturers who teach the Arabic language course and list the skills so that they have a support in implementing the course with better efficiency. While the study made some proposals, that are: Conducting a descriptive study to determine functional writing skills in universities and colleges in other areas, such as: writing reports, meeting minutes, resumes ...
Sponsorship
جامعة البريمي
Member of
Arabic abstract
أثر برنامج تدريبي مقترح لتنمية مهارات الكتابة الوظيفية لدى طلبة كلية البُريمي الجامعية بسلطنة عمان
هدفت الدراسة الحالية إلى بناء برنامج تدريبي مقترح للارتقاء الإنمائي لمهارات الكتابة الوظيفية لدى طلبة كلية البُريمي الجامعية وقياس أثره على تحسين مهارات الكتابة الوظيفية، كما هدفت إلى الكشف عما إذا كانت توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 α ≥) في مستوى اكتساب طلبة كلية البُريمي الجامعية في مهارات الكتابة الوظيفية تعزى إلى متغير النوع البشري. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان المنهج شبه التجريبي المعتمد على تصميم (المجموعة الواحدة ذات الاختبارين القبلي والبعدي)؛ ولذلك تم تصميم عدد من الأدوات والمواد البحثية، وهي: قائمة مهارات الكتابة الوظيفية المناسبة لطلبة كلية البُريمي الجامعية في سلطنة عمان، وقائمة تقدير تحليلية لتصحيح اختبار الكتابة الوظيفية، واختبار قبلي وبعدي لطلبة كلية البُريمي الجامعية، وبناء برنامج تدريبي لطلبة كلية البُريمي الجامعية في ضوء قائمة المهارات المحددة، وإعداد دليل البرنامج التدريبي، وبعد التثبت من صدق الأدوات والمواد البحثية وثباتها، تم تطبيقها على عينة بلغت (80) من الطلبة قي كلية البُريمي الجامعية. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود تحسن واضح في نمو مهارات الكتابة الوظيفة لصالح الاختبار البعدي، إذ أن متوسط الأداء فيها 25.74%، بينما كان في الاختبار القبلي %17.89؛ مما يدل على أن الطلبة الذين خضعوا إلى البرنامج التجريبي القائم على النظرية البنائية في التدريس كانت مهارات الكتابة الوظيفية لديهم أفضل. وتدل هذه النتيجة على أن مهارات الكتابة الوظيفية المستهدفة تطورت تطورا واضحا لدى طلبة كلية البُريمي الجامعية، في حين أظهرت نتائج السؤال الثاني عدم وجود فروق في مستوى اكتساب طلبة كلية البُريمي الجامعية لمهارات الكتابة الوظيفية بين الذكور والإناث.
وفي ضوء ما أسفرت عنه الدراسة الحالية من نتائج فقد تم التوصل إلى التوصيات الآتية: الإفادة من قائمة مهارات الكتابة الوظيفية التي توصلت إليها الدراسة الحالية من خلال تقويم أداء طلبة كلية البُريمي الجامعية لمهارات الكتابة الوظيفية في ضوئها، ومن خلال بناء اختبارات في ضوء تلك القائمة وتزويد المحاضرين الذين يقومون بتدريس مقرر اللغة العربية، بقائمة المهارات حتى تكون لهم سندا في تنفيذ المقرر بكفاءة أفضل. في حين قدمت الدراسة بعض المقترحات من أبرزها: إجراء دراسة وصفية لتحديد مهارات الكتابة الوظيفية في الجامعات والكليات، في مجالات أخرى مثل: كتابة التقارير، محضر اجتماع، السير الذاتية...
Category
Journal articles

Author's Work

Journal articles
6
2
العجمي, محمد بن صالح.
مجلة إيجهار للعلوم الإنسانية والتربوية.
2021-06
Journal articles
14
1
العجمي, محمد بن صالح.
مجلة إيجهار الدولية للعلوم الإنسانية والبحوث التربوية.
2022-08
Journal articles
12
0
العجمي, محمد بن صالح.
المجلة الإلكترونية الشاملة متعددة المعارف لنشر الأبحاث العلمية والتربوية.
2020-04