Document

أثر نموذج أبلتون (Appleton) في اكتساب المفاهيم الإحصائية و التفكير الإحصائي لدى طالبات الصف العاشر الأساسي.

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to find out the impact of Appleton model in the teaching of statistics on the acquisition of statistical concepts and the development of statistical thinking among students of grade ten. The study consisted of 50 students were randomly selected from Saham School 10-12. They were divided into two randomly selected groups. The experimental group consisted of 25 students studied the statistics unit using the Appleton model. A control group consisted of 25 students studied the statistics unit in the usual way.The equality of the two groups in the selection of statistical concepts and the statistical thinking test has been confirmed in advance. The study has taken a period of 4 weeks to be applied the researcher used two tests to achieve the goal of the study. they are the statistical concepts test which consists of 20 items and the statistical thinking test which consists of 12 items. The semantic validity and reliability of the study tools have been extracted in appropriate ways. they were found to be acceptable for the study demands. In a way of answering the questions of the study the researcher has used the accompanying analysis of variance (ANCOVA) which resulted on the following. There is a difference with statistical significant at a level of (a=0.05) significance between the scores of the experimental group and the control group in the acquisition of statistical concepts among the students of grade 10 for the experimental group attributed to the teaching methods. There is a difference with statistical significant at a level of (a=0.05) significance in the development of statistical thinking among the students of grade 10 for the experimental group attributed to the teaching methods. In accordance to the attained results the researcher has given some recommendations It is highly important to use and apply the Appleton model in teaching the statistical concepts, it has a very positive impact on the improvement of the statistical concepts and thinking among grade 10 students.
Arabic abstract
هدفت الدراسة لتعرف إلى أثر نموذج أبلتون (Appleton) في تدريس الإحصاء على اكتساب المفاهيم الإحصائية وتنمية التفكير الإحصائي لدى طالبات العاشر الأساسي، تكون أفراد الدراسة من (50) طالبة، من مدرسة صحم الثانوية للتعليم الأساسي (۱۰-۱۲) التي اختيرت قصدية، موزعة في مجموعتين اختيرتا عشوائية مجموعة تجريبية وتكونت من (۲۰) طالبة درست وحدة "الإحصاء" باستخدام نموذج أبلتون، ومجموعة ضابطة وتكونت من (۲۰) طالبة درست وحدة "الإحصاء" بالطريقة المعتادة، وتم التأكد من تكافؤ المجموعتين في اختبار المفاهيم الإحصائية واختبار التفكير الإحصائي قبلية، استغرقت مدة تطبيق الدراسة (4) أسابيع. ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام أداتين هما : اختبار المفاهيم الإحصائية من أعداد الباحثة وتكون من (۲۰) مفردة، والتفكير الإحصائي وتكون من (۱۲) مفردة، وقد تم استخراج دلالات الصدق والثبات الأدوات الدراسة بالطرق المناسبة، ووجدت مقبولة لأغراض الدراسة
وللإجابة عن سؤالي الدراسة استخدمت الباحثة تحليل التباين الأحادي المصاحب (ANCOVA)، وتوصلت إلى النتائج التالية:
- وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (g=۰٫۰۵) بين درجات المجموعة التجريبية والضابطة في اكتساب المفاهيم الإحصائية لدى طالبات الصف العاشر الأساسي لصالح المجموعة التجريبية تعزى إلى طريقة التدريس.

- وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (a=۰٫۰۵) في تنمية التفكير الإحصائي لدى طالبات الصف العاشر الأساسي لصالح المجموعة التجريبية تعزى إلى طريقة التدريس.
واستنادا إلى النتائج التي تم التوصل إليها، قدمت الباحثة عدد من التوصيات منها: أهمية الاستفادة من نتائج هذه الدراسة وتوصيتها في تفعيل نموذج (Appleton) في تدريس مفاهیم الإحصاء؛ لما أظهرته من أثر إيجابي في تطوير مفاهيم الإحصاء، والتفكير الإحصائي لدى طالبات الصف العاشر الأساسي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject