Document

أثر تقنية الواقع المعزز في تنمية مهارات التفكير الإبداعي و الدافعية في مادة اللغة العربية لدى طالبات الصف الخامس الأساسي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The present study was aimed to test the Impact of Augmented reality technology on Improvement of creative thinking skills and motivation in the Arabic language of basic fifth grade female students. To achieve that, the study adopted a semi-experimental approach based on the design of the experimental and control groups. The experimental group included 35 students and the control group 33 students from two different schools. The researcher prepared three research materials and two tools. The materials were: Augmented reality technology, a list of creative thinking skills and a guide for the teacher in the steps of teaching by Augmented reality technology. The two tools included a test of creative thinking skills and a measure of motivation. The researcher has verified the validity of materials and tools by presenting them to several of validators, and verified the reliability of tools using the appropriate statistical treatments, the rate of reliability of the test and its internal consistency according to the Pearson coefficient 0.90, and the reliability of the scale of the measure of motivation according to the coefficient of alpha Cronbach 0.85. The results showed that there was a statistically significant difference between the mean scores of the both experimental and control groups in the creative thinking skills test and measure of motivation in favor of the experimental group (a < 0.001). Therefore, the researcher recommended the need to pay attention to the improvement of creative thinking skills in the Arabic language through modern teaching techniques such as the current technology. The researcher suggested conducting studies to reveal the effect of Augmented reality technology in the improvement of other thinking skills in the Arabic language.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى اختبار أثر تقنية الواقع المعزز في تنمية مهارات التفكير الإبداعي والدافعية في مادة اللغة العربية لدى طالبات الصف الخامس الأساسي، وللتحقق من ذلك؛ اعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعتين التجريبية والضابطة؛ حيث ضمت المجموعة التجريبية 35 طالبة، وضمت المجموعة الضابطة ۳۳ طالبة من مدرستين مختلفتين.
وأعدت الباحثة لذلك ثلاث مواد بحثية و أداتين، تمت المواد في: تقنية الواقع المعزز، وقائمة مهارات التفكير الإبداعي، ودليل للمعلمة في خطوات التدريس بتقنية الواقع المعزز، أما الأداتان فتمثلتا في اختبار لمهارات التفكير الإبداعي، ومقياس للدافعية، و تحققت الباحثة من صدق المواد و الأداتين بعرضها على عدد من المحكمين، وأيضا التحقق من ثبات الأداتين باستخدام المعالجات الإحصائية المناسبة؛ حيث بلغت قيمة ثبات الاختبار وفق معامل بيرسون 0.90، وبلغت قيمة ثبات مقياس الدافعية وفق معامل ألفا كرونباخ 0.85.
وأظهرت نتائج الدراسة وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة a< 0.001 بين متوسطي درجات مجموعتي الدراسة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير الإبداعي لصالح المجموعة التجريبية، كما أشارت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة a< 0.001 بين متوسطي درجات مجموعتي الدراسة في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية لصالح المجموعة التجريبية.
وعليه؛ أوصت الباحثة بضرورة الاهتمام بتنمية مهارات التفكير الإبداعي في مادة اللغة العربية عن طريق تقنيات التعليم الحديثة مثل التقنية الحالية، واقترحت الباحثة إجراء دراسات للكشف عن أثر تقنية الواقع المعزز في تنمية مهارات التفكير الأخرى في اللغة العربية، وفي مراحل دراسية متنوعة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
11
1
المقبالية, مرهونة بنت حمد بن سالم.
جامعة صحار.
2018
Theses and Dissertations
1
0
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008