Document

‫تنمية الإبداع في الإطار المؤسسي:‏ ‏دراسة ميدانية مطبقة في مركز السلطان قابوس للثقافة الإسلامية بمسقط.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
This study, conducted in Sultan Qaboos Center for the Islamic Culture in Muscat, Sultanate of Oman, aims at establishing an educational, social and innovative environment where creativity develops in the institution environment. This was done through identifying the available facilities, the encouraging factors and the drawbacks that might hinder the development of creativity. This study is descriptive in nature; therefore, it depended on comprehensive surveying. The researcher used a questionnaire for each group: one for employees and one for students. The Ideal Model method was used as well. A model of creativity and creative environment was designed and implemented on the sample population. As for data analysis, all of the means, central deviations and percentages were extracted in addition to the use of One Way ANOVA test. The sample population of the study consisted of (40) employees, among which specialists and those who are in relation with cultural and educational planning in the Center, and (120) students in Muscat - a total of (160) people. The study shows a collect of findings among which: • Facilities and entities that enhance creativity development are available in the Center if activated. • There is no obvious, written, creative plan. • (79.2 %) of the sample, population possesses the desire to be creative. • Students possess most of the creative personal characteristics. • The importance of the role of the elements of the social structure in the institution environment in setting up a socially and educationally healthy institution environment for the development of creativity. Based on the findings, the study states a host of recommendations related to every pivot, all of which focus on the importance of preparing an educational atmosphere and a social environment where most outstanding constituents of the development of creativity in the institution environment exist.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى إيجاد بيئة علمية اجتماعية إبداعية تساعد على تنمية الإبداع في الإطار المؤسسي، وذلك من خلال تعرف الإمكانات المتاحة والعوامل المشجعة والصعوبات التي قد تعترض تنمية الإبداع، إذ تم تطبيق الدراسة في مركز السلطان قابوس للثقافة الإسلامية بمسقط في سلطنة عمان. تعد هذه الدراسة وصفية تحليلية، اعتمدت على منهج المسح الشامل، وقد استخدم الباحث أداة الاستبيان لكل فئة من فئات البحث، وهم العاملين والطلبة، بواقع استبانة لكل فئة، كما اعتمدت الدراسة أيضا طريقة النموذج المثالي وذلك من خلال صياغة نموذج للإبداع والبيئة الإبداعية ثم تم تطبيقه . على مجتمع الدراسة، ولتحليل البيانات تم استخراج المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، والنسب المنوية، واختبار تحليل التباين الأحادي. وقد شمل مجتمع الدراسة جميع العاملين المتخصصين والقائمين على التخطيط الثقافي والتربوي بالمركز، . بالإضافة إلى جميع الطلبة المنتمين للمركز في مسقط، حيث بلغ العدد الإجمالي للعينة(۱۹۰) مبحوثأ بواقع (40) لفئة العاملين، و( ۱۲۰) طالبا، وهؤلاء يمثلون مجتمع الدراسة. وقد أظهرت الدراسة مجموعة من النتائج، أهمها: - توافر إمكانات جيدة إلى حد ما في مركز السلطان قابوس للثقافة الإسلامية، قد تساعد على تنمية الإبداع إذا ما تم تفعيلها خططية، لإيجاد بيئة داعمة ومشجعة للإبداع.
- احتياج المركز إلى خطة إبداعية واضحة ومكتوبة . - بلغت نسبة الطلبة الذين لديهم الرغبة بالتميز والإبداع في مجال معين( ۷۹٫۲%) من إجمالي
الطلبة. - توافر أغلب السمات الشخصية الإبداعية لدى الطلبة. : أهمية دور عناصر البناء الاجتماعي للمؤسسة، في قيئة بيئة صحية علمية واجتماعية التنمية الإبداع في الإطار المؤسسي، بالإضافة إلى غيرها من النتائج. وبناء على النتائج قدمت الدراسة مجموعة من المقترحات حسب كل محور، تتركز في أهمية الإعداد والتهيئة لمناخ علمي وبيئة اجتماعية، تتوافر بها أبرز مقومات تنمية الإبداع في الإطار المؤسسي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008