Document
العلاقة بين ممارسة الشفافية الإدارية والدافعية للإنجاز لدى معلمي مدارس ولاية صحار.
Identifier
المقبالية, مرهونة بنت حمد بن سالم (2018).العلاقة بين ممارسة الشفافية الإدارية والدافعية للإنجاز لدى معلمي مدارس ولاية صحار (رسالة ماجستير، جامعة صحار، صحار، عمان).
Other titles
The relationship between administrative transparency and achievement motivation among teachers in Suhar city schools
Publisher
جامعة صحار.
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
Administrative transparency is one of the most influential organizational practices that
positively affect the quality of work and raise the employees' morality. This study
investigated the relationship between administrative transparency achievement
motivation, in addition of the degree of administrative transparency practiced by school
principals, and teachers' achievement motivation in Suhar. Moreover, it studied the
influence of gender on the practice of administrative transparency. The study sample
consisted of 365 male and female teachers. The researcher used the Administrative
Transparency Measurement Scale developed by Rawlins (2008) to measure
administrative transparency, and the Academic Motivation Scale developed by Blais
(1993) to measure teachers' achievement motivation. The content validity of the two
scales was measured including the item validity and sampling validity. Moreover, the
internal consistency of the scales measured by the Cronbach's Alpha showed that they
had high reliabilities, which were 0.89 and 0.81 respectively. One of the main findings
of the study was that school principals practiced a low level of administrative
transparency, and teachers had low achievement motivation. The study also indicated
that the relationship between administrative transparency and achievement motivation
was weak r= 0.329. Those findings fairly supported the proposed model for the study.
Furthermore, the findings indicated that there were statistically significant differences in
the practice of administrative transparency due to the gender variable in the favor of
male. Based on these findings, it is recommended that the Ministry of Education should
provide training courses and workshops for school principals to familiarize them with
administrative transparency and develop a specific mechanism on how to implement it.
In addition, it is vital to raise teachers' achievement motivation through the
implementation of innovative motivating training programs. Teachers also should be
interviewed to explore sources of motivation and other factors that would help to
improve their achievement motivation, and reduce the pressure of their workload.
Finally, it is suggested to further investigate the reasons of low administrative
xiii
transparency and achievement motivation in schools and the relationship of variables to
other potential variables.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
الشفافية الإدارية هي إحدى العمليات الإدارية التنظيمية التي تتسم بالوضوح والمكاشفة، وتؤثر ايجابا على جودة العمل، ورفع الروح المعنوية العاملين. هل الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة ممارسة الشفافية الإدارية من قيل ماليزي مدارس ولاية صحار بسلطنة عمان، والتعرف على مستوى الدافعية للإنجاز لدى المعلمين، واستقصاء العلاقة بين ممارسة الثقافية الإدارية والدافعية للإنجاز ، بالإضافة إلى الكشف عما إذا كانت توجد فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسة الشفافية الإدارية تعزي لمتغير الجنس. تكونت عينة الدراسة الحالية من 365 معلم ومعلمة، طبقت عليهم أدانا الدراسة، مقياس الشفافية الإدارية ل (2008 ,Rawlins)، ومقياس الدافعية للإنجاز لدى المعلمين ل
(1993 ,Blais)، وتم قياس صدق المحتوى للمقياسين من خلال صدق البنود وصدق التمثيل (التعيين)، كما تم قياس ثبات الأنساق الداخلي للمقياسين بمعادلة ألفا لكرونباخ، حيث بلغ معامل الثبات المقياس الشفافية الإدارية r=0.89 ، وبلغ معامل الثبات لمقياس الدافعية للإنجاز r=0.81. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن درجة ممارسة الثقافية الإدارية لدى مديري مدارس ولاية صحار كانت ضعيفة، ومستوى الدافعية للإنجاز لدى المعلمين كان ضعيفاء بالإضافة إلى وجود علاقة موجبة ضعيفة بين متخيري الثقافية الإدارية والدافعية للإنجاز حيث بلغ معامل الارتباط r=0.329 ، وتدعم هذه النتيجة إلى حد ما النموذج المقترض للدراسة، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا في ممارسة الثقافية الإدارية تعزي لمتغير الجنس. وفي ضوء النتائج المسابقة أوصت الدراسة الحالية بضرورة تنفيذ وزارة التربية والتعليم دورات وورش تدريبية لمديري المدارس لتعريفهم بماهية الشقاقية الإدارية، ووضع آلية محددة حول كيفية ممارستها يلزم مديرو المدارس بتنفيذها، وتشكيل لجان للمتابعة، بالإضافة إلى التركيز على رفع مستوى الدافعية للإنجاز لدى المعلمين من خلال تنفيذ دورات تحفيزية ابتكارية، وإجراء مقابلات للكشف عن مصادر الدافعية لديهم والعوامل المساعدة على زيادتها، والتخفيف من ضغوط العمل الملقاة على عاتقهم، بالإضافة إلى إجراء دراسات علمية تهدف إلى الكشف عن أسباب ضعف الشفافية الإدارية والدافعية للإنجاز، وعلاقة كل من المتغيرين يمتغيرات أخري.
(1993 ,Blais)، وتم قياس صدق المحتوى للمقياسين من خلال صدق البنود وصدق التمثيل (التعيين)، كما تم قياس ثبات الأنساق الداخلي للمقياسين بمعادلة ألفا لكرونباخ، حيث بلغ معامل الثبات المقياس الشفافية الإدارية r=0.89 ، وبلغ معامل الثبات لمقياس الدافعية للإنجاز r=0.81. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن درجة ممارسة الثقافية الإدارية لدى مديري مدارس ولاية صحار كانت ضعيفة، ومستوى الدافعية للإنجاز لدى المعلمين كان ضعيفاء بالإضافة إلى وجود علاقة موجبة ضعيفة بين متخيري الثقافية الإدارية والدافعية للإنجاز حيث بلغ معامل الارتباط r=0.329 ، وتدعم هذه النتيجة إلى حد ما النموذج المقترض للدراسة، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا في ممارسة الثقافية الإدارية تعزي لمتغير الجنس. وفي ضوء النتائج المسابقة أوصت الدراسة الحالية بضرورة تنفيذ وزارة التربية والتعليم دورات وورش تدريبية لمديري المدارس لتعريفهم بماهية الشقاقية الإدارية، ووضع آلية محددة حول كيفية ممارستها يلزم مديرو المدارس بتنفيذها، وتشكيل لجان للمتابعة، بالإضافة إلى التركيز على رفع مستوى الدافعية للإنجاز لدى المعلمين من خلال تنفيذ دورات تحفيزية ابتكارية، وإجراء مقابلات للكشف عن مصادر الدافعية لديهم والعوامل المساعدة على زيادتها، والتخفيف من ضغوط العمل الملقاة على عاتقهم، بالإضافة إلى إجراء دراسات علمية تهدف إلى الكشف عن أسباب ضعف الشفافية الإدارية والدافعية للإنجاز، وعلاقة كل من المتغيرين يمتغيرات أخري.
Category
Theses and Dissertations