Document

العلاقة بين ممارسة الشفافية الإدارية والدافعية للإنجاز لدى معلمي مدارس ولاية صحار.

Identifier
المقبالية, مرهونة بنت حمد بن سالم (2018).العلاقة بين ممارسة الشفافية الإدارية والدافعية للإنجاز لدى معلمي مدارس ولاية صحار (رسالة ماجستير، جامعة صحار، صحار، عمان).
Other titles
The relationship between administrative transparency and achievement motivation among teachers in Suhar city schools
Publisher
جامعة صحار.
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
Administrative transparency is one of the most influential organizational practices that positively affect the quality of work and raise the employees' morality. This study investigated the relationship between administrative transparency achievement motivation, in addition of the degree of administrative transparency practiced by school principals, and teachers' achievement motivation in Suhar. Moreover, it studied the influence of gender on the practice of administrative transparency. The study sample consisted of 365 male and female teachers. The researcher used the Administrative Transparency Measurement Scale developed by Rawlins (2008) to measure administrative transparency, and the Academic Motivation Scale developed by Blais (1993) to measure teachers' achievement motivation. The content validity of the two scales was measured including the item validity and sampling validity. Moreover, the internal consistency of the scales measured by the Cronbach's Alpha showed that they had high reliabilities, which were 0.89 and 0.81 respectively. One of the main findings of the study was that school principals practiced a low level of administrative transparency, and teachers had low achievement motivation. The study also indicated that the relationship between administrative transparency and achievement motivation was weak r= 0.329. Those findings fairly supported the proposed model for the study. Furthermore, the findings indicated that there were statistically significant differences in the practice of administrative transparency due to the gender variable in the favor of male. Based on these findings, it is recommended that the Ministry of Education should provide training courses and workshops for school principals to familiarize them with administrative transparency and develop a specific mechanism on how to implement it. In addition, it is vital to raise teachers' achievement motivation through the implementation of innovative motivating training programs. Teachers also should be interviewed to explore sources of motivation and other factors that would help to improve their achievement motivation, and reduce the pressure of their workload. Finally, it is suggested to further investigate the reasons of low administrative xiii transparency and achievement motivation in schools and the relationship of variables to other potential variables.
Arabic abstract
الشفافية الإدارية هي إحدى العمليات الإدارية التنظيمية التي تتسم بالوضوح والمكاشفة، وتؤثر ايجابا على جودة العمل، ورفع الروح المعنوية العاملين. هل الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة ممارسة الشفافية الإدارية من قيل ماليزي مدارس ولاية صحار بسلطنة عمان، والتعرف على مستوى الدافعية للإنجاز لدى المعلمين، واستقصاء العلاقة بين ممارسة الثقافية الإدارية والدافعية للإنجاز ، بالإضافة إلى الكشف عما إذا كانت توجد فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسة الشفافية الإدارية تعزي لمتغير الجنس. تكونت عينة الدراسة الحالية من 365 معلم ومعلمة، طبقت عليهم أدانا الدراسة، مقياس الشفافية الإدارية ل (2008 ,Rawlins)، ومقياس الدافعية للإنجاز لدى المعلمين ل
(1993 ,Blais)، وتم قياس صدق المحتوى للمقياسين من خلال صدق البنود وصدق التمثيل (التعيين)، كما تم قياس ثبات الأنساق الداخلي للمقياسين بمعادلة ألفا لكرونباخ، حيث بلغ معامل الثبات المقياس الشفافية الإدارية r=0.89 ، وبلغ معامل الثبات لمقياس الدافعية للإنجاز r=0.81. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن درجة ممارسة الثقافية الإدارية لدى مديري مدارس ولاية صحار كانت ضعيفة، ومستوى الدافعية للإنجاز لدى المعلمين كان ضعيفاء بالإضافة إلى وجود علاقة موجبة ضعيفة بين متخيري الثقافية الإدارية والدافعية للإنجاز حيث بلغ معامل الارتباط r=0.329 ، وتدعم هذه النتيجة إلى حد ما النموذج المقترض للدراسة، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا في ممارسة الثقافية الإدارية تعزي لمتغير الجنس. وفي ضوء النتائج المسابقة أوصت الدراسة الحالية بضرورة تنفيذ وزارة التربية والتعليم دورات وورش تدريبية لمديري المدارس لتعريفهم بماهية الشقاقية الإدارية، ووضع آلية محددة حول كيفية ممارستها يلزم مديرو المدارس بتنفيذها، وتشكيل لجان للمتابعة، بالإضافة إلى التركيز على رفع مستوى الدافعية للإنجاز لدى المعلمين من خلال تنفيذ دورات تحفيزية ابتكارية، وإجراء مقابلات للكشف عن مصادر الدافعية لديهم والعوامل المساعدة على زيادتها، والتخفيف من ضغوط العمل الملقاة على عاتقهم، بالإضافة إلى إجراء دراسات علمية تهدف إلى الكشف عن أسباب ضعف الشفافية الإدارية والدافعية للإنجاز، وعلاقة كل من المتغيرين يمتغيرات أخري.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
الوهيبي, فهد بن صالح بن محمد.
جامعة نزوى.
2009