Document
اتجاهات طلبة الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان نحو المشاركة المدنية
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
The current study aimed at investigating the attitudes of students' in second cycle of Basic education in Sultanate of Oman towards civic engagement and to identify the effects of the variables of gender, the class and the governorate on this attitudes, To achieve the aims of the current study, the researcher applied the descriptive methodology in which he prepared a questionnaire consists of seventy three phrases distributed in-to four main domains, namely: students' interests in civic engagement, civic engagement that happened in the past, the schools' role in enhancing civic engagement and expected civic engagement in the future. The validity and stability of the scale had been approved by judges on the basis of measuring the stability factor of the internal consistency according to (Cronbach Alpha) Method which was (-920). After approving the validity and stability of the scale, it was applied to the sample of the study which consisted of (1008) male and female students from the second cycle of basic education schools in the governorates of Muscat, Al-Batinah North and Dhofar.
The results of the study revealed that the level of students' attitudes in second cycle of basic education reached (3,31) which was at average level. It also showed that there are no statistically significant differences at the level standard of (a=0,05) attributed to gender. Findings also revealed statistically significant differences in students' attitudes towards civic engagement due to grade level in favor of grade seven, eight, nine respectively. Moreover, statistically significant differences in students' attitudes towards civic engagement due to educational governorates in favor of Al-Batinah North followed by Dhofar and then Muscat.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن اتجاهات الطلبة في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان نحو المشاركة
المدنية، بالإضافة إلى تحديد أثر متغيرات النوع الاجتماعي، والصف الدراسي، والمحافظة التعليمية عليها.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي؛ حيث أعد مقياس اتجاهات مكون من (۷۳) عبارة موزعة على أربعة أبعاد، هي: اهتمام الطالب بشأن المشاركة المدنية، والمشاركة المدنية التي حثت في الماضي القريب، ودور المدرسة في تعزيز المشاركة المدنية، والمشاركة المدنية المتوقعة في المستقبل، وتم التأكد من صدق المقياس من قبل المحكمين، ومن ثباته بحساب ألفاء کرو نباخ للاتساق الداخلي حيث بلغ (920)، ويعد التأكد من صدق المقياس وثباته تم تطبيقه على عينة الدراسة المكونة من (۱۰۰۸) طالب وطالبة من مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظات مسقط، وشمال الباطنة وظفار.
وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى اتجاه الطلبة في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان بلغ (3٬۳۱) أي مستوى متوسط، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=۰٫۰°) تعزي لمتغير النوع الاجتماعي في المتوسط العام الأبعاد الأداة، كما كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=۰٫۰۵) تعزي لمتغير الصف الدراسي في جميع الأبعاد لصالح طلبة الصف السابع، يليه الصف الثامن ثم الصف التاسع كما كشفت أيضا عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=ه۰٫۰) تعزي لمتغير المحافظة التعليمية في المتوسط العام لأبعاد المشاركة المدنية لصالح محافظة شمال الباطنة، ثم تليها محافظة ظفار ثم أخيرا محافظة مسقط.
المدنية، بالإضافة إلى تحديد أثر متغيرات النوع الاجتماعي، والصف الدراسي، والمحافظة التعليمية عليها.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي؛ حيث أعد مقياس اتجاهات مكون من (۷۳) عبارة موزعة على أربعة أبعاد، هي: اهتمام الطالب بشأن المشاركة المدنية، والمشاركة المدنية التي حثت في الماضي القريب، ودور المدرسة في تعزيز المشاركة المدنية، والمشاركة المدنية المتوقعة في المستقبل، وتم التأكد من صدق المقياس من قبل المحكمين، ومن ثباته بحساب ألفاء کرو نباخ للاتساق الداخلي حيث بلغ (920)، ويعد التأكد من صدق المقياس وثباته تم تطبيقه على عينة الدراسة المكونة من (۱۰۰۸) طالب وطالبة من مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظات مسقط، وشمال الباطنة وظفار.
وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى اتجاه الطلبة في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان بلغ (3٬۳۱) أي مستوى متوسط، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=۰٫۰°) تعزي لمتغير النوع الاجتماعي في المتوسط العام الأبعاد الأداة، كما كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=۰٫۰۵) تعزي لمتغير الصف الدراسي في جميع الأبعاد لصالح طلبة الصف السابع، يليه الصف الثامن ثم الصف التاسع كما كشفت أيضا عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=ه۰٫۰) تعزي لمتغير المحافظة التعليمية في المتوسط العام لأبعاد المشاركة المدنية لصالح محافظة شمال الباطنة، ثم تليها محافظة ظفار ثم أخيرا محافظة مسقط.
Category
Theses and Dissertations