Document

Attitudes of Omani secondary school students towards learning English

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2003
Language
English
English abstract
The present study aimed at investigating the first secondary school students' attitudes towards learning English. This study also aimed at investigating the effects.. of gender, students' achievement levels in English and parents' educational levels on students' attitudes towards learning English. • To achieve these two aims, the study attempted to answer the following research questions: 1. What are the attitudes of the first secondary school students towards learning English? 2. To what extent do these attitudes differ due to gender, achievement levels and parents' educational levels? The population of this study consists of all - first secondary school students (6666 students) in the Interior Region in the academic year 2001/2002. The sample of. this study consisted of 486 students (247 males and 239 females) selected from the above population (7.3% of the total population) using random.cluster sampling For the purpose of this study, the researcher developed an attitude questionnaire to measure students' attitudes towards. English, towards the teacher of English and towards the English textbook. . The findings of the study indicated that the general attitude of the first secondary school students in the Interior Region towards learning English was moderate. However, the findings showed that there is a significant difference (P<.009) between the attitudes of female students and the attitudes. of male students towards learning English in general. It also revealed that female students have positive attitudes towards learning... English. (M=3.58, SD=.85) while male students have moderate attitudes (M=3.26, SD=94) The findings from the one way. analysis of variance ANOVA showed that there was a significant difference. (P<0.001) between the mean scores of high achievers' attitudes towards learning English in general, medium achievers and low achievers. This difference was in favour of high achievers while the difference between the mean scores of medium achievers' attitudes towards learning English in general and low achievers was in favour of medium achievers. The one way analysis of variance ANOVA was also used to see the effect of Parents' (fathers and mothers). educational levels on students' attitudes towards learning English. The findings of this analysis indicated that the more educated the parents (fathers and mothers) are, the more positive attitudes the students have... Finally, in the recommendation section, the researcher pointed out that the effects of the economic and social factors, the culture of the family and the teachers, classroom environment and English language curriculum, upon developing positive attitudes towards learning English, are worthy of investigation.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى بحث اتجاهات طلبة الأول الثانوي نحو تعلم اللغة الإنجليزية. وقد هدفت أيضا إلى بحث تأثيرات متغيرات الجنس والمستوى التحصيلي للطلبة في اللغة الإنجليزية ومستويات تعليم الوالدين على اتجاهات الطلبة نحو تعلم اللغة الإنجليزية. ولتحقيق هذين الهدفين، فقد حاولت الدراسة أن تجيب على السؤالين البحثيين التاليين:
- ما هي اتجاهات طلبة الصف الأول الثانوي نحو تعلم اللغة الإنجليزية؟
۲- إلى أي مدى تختلف هذه الاتجاهات بسبب تأثير متغيرات الجنس ومستويات التحصيل ومستويات تعليم الوالدين؟
اشتمل مجتمع الدراسة على كافة طلاب الصف الأول الثانوي بالمنطقة الداخلية والبالغ عددهم 6666 طالبا وطالبة في السنة الدراسية ۲۰۰۲ / ۲۰۰۱ . واشتملت عينة الدراسة على 486 طالبا وطالبة (۲۹۷ ذكور و ۲۳۹ إناث) تم اختيارهم من إجمالي العدد المذكور أعلاه وبنسبة ۳و۷% من إجمالي مجتمع الدراسة وقد تم ذلك باستخدام طريقة العينات العنقودية العشوائية. و لغرض هذه الدراسة فقد طور الباحث استبانة اتجاهات لقياس اتجاهات الطلبة نحو اللغة الإنجليزية ونحو معلم اللغة الإنجليزية ونحو كتاب اللغة الإنجليزية وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن الاتجاهات العامة لطلبة الصف الأول الثانوي في المنطقة الداخلية نحو تعلم اللغة الإنجليزية كانت معتدلة. إلا أن النتائج اظهرت فروقا ذات دلالة إحصائية (009.>P) بين اتجاهات الطلبة الإناث والطلبة الذكور نحو تعلم اللغة الإنجليزية بوجه عام. كما أظهرت النتائج بان الطالبات الإناث يمتلكن اتجاهات ايجابية نحو تعلم اللغة الإنجليزية (الوسط الحسابي= ۱۸و۳ ، الانحراف المعياري= 5و0) بينما يمتلك الطلبة الذكور اتجاهات معتدلة (الوسط الحسابي = ۲۹و۳، الانحراف المعياري= 14و 0). وقد أظهرت نتائج تحليل التباين الأحادي (ANOVA) فروقا ذات دلالة إحصائية (001.>P بين متوسط اتجاهات الطلبة عالي التحصيل ومتوسطي التحصيل وضعاف التحصيل نحو تعلم اللغة الإنجليزية فكان هذا الفرق لصالح الطلبة عالي التحصيل بينما كان الفرق بين متوسط اتجاهات الطلبة متوسطي التحصيل نحو تعلم اللغة الإنجليزية ومتوسط اتجاهات الطلبة ضعاف التحصيل لصالح الطلبة متوسطي التحصيل. وقد استخدم أيضا تحليل التباين الأحادي (ANOVA) لمعرفة تأثير المستويات التعليمية للوالدين (الأب والأم) على اتجاهات الطلبة نحو تعلم اللغة الإنجليزية. وقد أشارت نتائج هذا التحليل إلى أنه كلما ارتفع مستوى تعليم الوالدين كلما امتلك الطلاب اتجاهات أكثر ايجابية نحو تعلم اللغة الإنجليزية. واخيرا وفي التوصيات أشار الباحث إلى أن تأثيرات العوامل الاجتماعية والاقتصادية وثقافة الأسرة والمعلمين وبيئة الصف ومنهاج اللغة الإنجليزية على توليد اتجاهات ايجابية نحو تعلم اللغة الإنجليزية هي نواحي جديرة بالبحث والاستقصاء.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011