Document
بعض القيم الدينية وعلاقتها بالأمن النفسي لدى طلبة الصف الثاني عشر بمحافظة مسقط .
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this thesis is to investigate the relationship between religious values and psychological security, of grade twelve students in the governorate of Muscat - Sultanate of Oman, by answering five questions specified in the study. The study sample consisted of (412) students of whom (216) of them are male and(196) are female. They are selected randomly from the six willayats of Muscat. The study sample consisted of students from schools in the Muscat governarate (Muscat, Bushar, Mutrah, Al.Seeb, Al. Amerat and Quriyat). It applied the descriptive approach. The researcher used two tools in the study which are scale of religious values and measure of psychological security. The measure of
religious values includes (62) that are divided into three areas. These are the values of faith, worship and moral values. The other tool is the measure of psychological security, which included (56) areas that
are divided into three areas, namely a sense of security, sense of belonging and sense of love. The veracity of instruments can be checked through the use of arbitration and honesty formative calculated in through correlation coefficients between the scale as a whole and its fields. The consistency of each tool was estimated by a constant tool called alpha Cronbach. The results showed that these
tools have acceptable coefficients of validity and reliability for the purposes of the study. The data of this study dealt with package statistical SPSS using averages, standard deviations and tests (t-test)
to answer the questions of the study, Pearson correlation coefficient to estimate the structural honesty of the scale, and Cronbach alpha to estimate the stability of the scale used in this study.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقصي العلاقة بين القيم الدينية والأمن النفسي، لدى طلبة الصف الثاني عشر في مدارس محافظة مسقط - سلطنة عمان من خلال الإجابة عن خمسة أسئلة محددة في الدراسة ، تكونت عينة الدراسة من (۱۲) طالبا وطالبة منهم (۲۱۹) طالب و(۱۹۹) طالبات، اختيروا بالطريقة العشوائية الطبقية ، وتضمنت عينة الدراسة من طلبة مدارس محافظة مسقط في ولاياتها الست (مسقط ،ومطرح، وبوشر، والسيب ، والعامرات، وقريات ) وقد انتهجت الباحثة في دراستها المنهج الوصفي ، وقامت ببناء أداتي الدراسة ( مقياس القيم الدينية ، و مقياس الأمن النفسي ، واشتمل مقياس القيم الدينية على (۹۲) فقرة موزعة في ثلاثة مجالات هي : القيم العقائدية ، والقيم التعبدية والقيم الأخلاقية ، ومقياس الأمن النفسي الذي اشتمل على (56) فقرة ، موزعة في ثلاثة مجالات هي: الشعور بالأمن والشعور بالانتماء ، والشعور بالحب وتم التحقق من صدق الأداتين من خلال استعمال أسلوب التحكيم المتبع في الدراسات التربوية ، والنفسية ، ومن خلال الصدق التكويني الذي أحتسب عن طريق معاملات الارتباط بين المقياس ككل ومجالاته ، كما تم تقدير ثبات الأداة بطريقة ألفا كرونباخ ، وأظهرت النتائج تمتع الأداتين بمعاملي صدق ، وثبات مقبولين لأغراض هذه الدراسة .
عولجت بيانات الدراسة بالحزمة الإحصائية spss باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار (T-Test) للإجابة عن أسئلة الدراسة، ومعامل ارتباط بيرسون لتقدير الصدق البنائي للمقياس، والكشف عن العلاقة الارتباطية بين القيم الدينية والأمن النفسي وألفا كرونباخ لتقدير ثبات المقياس المستخدم في هذه الدراسة.
عولجت بيانات الدراسة بالحزمة الإحصائية spss باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار (T-Test) للإجابة عن أسئلة الدراسة، ومعامل ارتباط بيرسون لتقدير الصدق البنائي للمقياس، والكشف عن العلاقة الارتباطية بين القيم الدينية والأمن النفسي وألفا كرونباخ لتقدير ثبات المقياس المستخدم في هذه الدراسة.
Category
Theses and Dissertations