Document
التفكير ما وراء المعرفي وعلاقته بمهارات حل المشكلات لدى طلبة الصف الحادي عشر في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عُمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
Metacognitive thinking and relationship to problem –solving skills among grade11 students in south of ALBatinah Governorate in sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2024-04-01
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The target of this study was to examine the impact of meta-cognitive thinking on
problem-solving in grade (11) in the south of Al Batinah governorate in the Sultanate of
Oman. The researcher depends on the correlative descriptive approach to discover the
relation between student’s variables (changes). There were (532) students as a sample of
this study. They were selected randomly by using a cluster randomization method.
There were (8) schools, (4) were girl’s schools and (4) were boys' schools. The
researcher applied two measures to verify the study hypotheses. The first measure was
thinking skills and the second measure was problem-solving skills. The study has found
a positive relation between meta-cognitive thinking and problem-solving. Metacognitive thinking assists in explaining (36%) of dissimilarity in problem-solving with a
medium effect size. Moreover, it has been reached that grade (11) students in the south
of Batinah have medium levels in all metacognitive thinking. In addition, students have
got a medium level in the diminution of problem-solving changes. According to the
research's results, she found no statistically significant difference in Meta cognitive. In
general, it is attributed to the gender variable. Overall, there were differences in the
planning dimension in Favor of males and the monitoring and organizing dimension due
to the benefit of females. Moreover, there were statistically significant differences in
metacognitive thinking attributed to the academic variable only. There were differences
in the perception dimension due to the gender variable in favor of females. While there
were statistically significant for the academic variable’s path in favor of the advanced
path. Accordant to the researcher’s results which were achieved in this study, the
researcher put several recommendations to highlight the concern for developing
metacognitive thinking students for the important role it plays in raising the level of
problem-solving among students.
Keywords: Metacognitive thinking, problem–solving, grade (11) students.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى فحص تأثير التفكير ما وراء المعرفي على حل المشكلات في الصف الحادي عشر في محافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان. اعتمد الباحث على المنهج الوصفي الارتباطي لاكتشاف العلاقة بين متغيرات الطلاب. اشتملت عينة الدراسة على 532 طالباً تم اختيارهم عشوائياً باستخدام طريقة العشوائية العنقودية. شملت العينة 8 مدارس، 4 منها مدارس للبنات و4 مدارس للبنين. استخدم الباحث مقياسين للتحقق من فرضيات الدراسة: المقياس الأول كان لقياس مهارات التفكير والمقياس الثاني كان لقياس مهارات حل المشكلات.
توصلت الدراسة إلى وجود علاقة إيجابية بين التفكير ماوراء المعرفي وحل المشكلات، حيث يسهم التفكير ما وراء المعرفي في تفسير 36% من الاختلافات في حل المشكلات بحجم تأثير متوسط. كما أظهرت الدراسة أن طلاب الصف الحادي عشر في جنوب الباطنة يمتلكون مستويات متوسطة في جميع جوانب التفكير فوق المعرفي. بالإضافة إلى ذلك، حصل الطلاب على مستوى متوسط في تقليل التغيرات في حل المشكلات.
وأظهرت نتائج البحث عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير ما وراء المعرفي تعزى لمتغير الجنس بشكل عام. ولكن، كانت هناك فروق في بُعد التخطيط لصالح الذكور وفي بُعد المراقبة والتنظيم لصالح الإناث. كما كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير ماوراء المعرفي تعزى لمتغير المسار الأكاديمي فقط، حيث كانت الفروق في بُعد الإدراك لصالح الإناث وفي المسار الأكاديمي لصالح المسار المتقدم.
بناءً على نتائج الدراسة، قدم الباحث عدة توصيات للتأكيد على أهمية تطوير التفكير ماوراء المعرفي لدى الطلاب نظراً للدور المهم الذي يلعبه في رفع مستوى حل المشكلات بين الطلاب.
الكلمات المفتاحية: التفكير ماوراء المعرفي، حل المشكلات، طلاب الصف الحادي عشر.
توصلت الدراسة إلى وجود علاقة إيجابية بين التفكير ماوراء المعرفي وحل المشكلات، حيث يسهم التفكير ما وراء المعرفي في تفسير 36% من الاختلافات في حل المشكلات بحجم تأثير متوسط. كما أظهرت الدراسة أن طلاب الصف الحادي عشر في جنوب الباطنة يمتلكون مستويات متوسطة في جميع جوانب التفكير فوق المعرفي. بالإضافة إلى ذلك، حصل الطلاب على مستوى متوسط في تقليل التغيرات في حل المشكلات.
وأظهرت نتائج البحث عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير ما وراء المعرفي تعزى لمتغير الجنس بشكل عام. ولكن، كانت هناك فروق في بُعد التخطيط لصالح الذكور وفي بُعد المراقبة والتنظيم لصالح الإناث. كما كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير ماوراء المعرفي تعزى لمتغير المسار الأكاديمي فقط، حيث كانت الفروق في بُعد الإدراك لصالح الإناث وفي المسار الأكاديمي لصالح المسار المتقدم.
بناءً على نتائج الدراسة، قدم الباحث عدة توصيات للتأكيد على أهمية تطوير التفكير ماوراء المعرفي لدى الطلاب نظراً للدور المهم الذي يلعبه في رفع مستوى حل المشكلات بين الطلاب.
الكلمات المفتاحية: التفكير ماوراء المعرفي، حل المشكلات، طلاب الصف الحادي عشر.
Category
Theses and Dissertations