Document

بعض خصائص الأسرة ومعلمات صعوبات التعلم وعلاقتها بالمشاركة الوالدية - المدرسية في مدارس التعليم الأساسي ( 1-4) بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The present study aims at investigating the relationship of the characteristics of family (family size & parents education level) and teachers of learning disabilities (number of years of teaching experience& specialization) to parental school partnership (Importance & Actualization). The sample of the study included 137 female teachers of learning disabilities and 266 parents of children registered in the learning disability program in public schools (Year 1-4) in four governorates in Sultanate of Oman. The researcher developed four scales for data collection purposes: Parents' Perception of Parental-School Partnership Scale (13 Items), Parents' Actualization of Parental-School Partnership Scale (13 Items), Teachers Perception of Parental-School Partnership Scale (10 Items), and Parents' Actualization of Parental-School Partnership Scale (10 Items). The means differences analyses showed that parents and teachers' perception of the importance of parental-school partnership was above average, however, their actualization of this partnership was below average; that parents with education above the basic level was higher than parents with basic education in perceiving the importance and actualization of parental-school partnership; that mothers with education above the basic level were higher than mothers with basic education in perceiving the importance and actualization of parental-school partnership; that the first field teachers were higher than second filed teachers in perceiving the importance and actualization of parental-school partnership. The Pearson correlation coefficients showed that there is a positive relationship between parents perception of the importance of parental-school partnership and family size and their actualization of this partnership; a negative relationship between parents actualization of parental-school partnership and family size; a positive relationship between teachers perception of the importance of parental school partnership and the imumber of years of teaching experience, and their actualization of this partnership, and a positive relationship between teachers actualization of parental-school partnership and their number of years of teaching experience.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى فحص العلاقة بين بعض خصائص الأسرة (حجم الأسرة ومستوى تعليم الوالدين) ومعلمات صعوبات التعلم (عدد سنوات الخبرة التدريسية والتخصص التدريسي) بالمشاركة الوالدية - المدرسية (أهمية وتفعيل المشاركة). وشملت عينة الدراسة ۱۳۷ من معلمات صعوبات التعلم و ۲۹۹ من أولياء أمور الطلبة المدرجين في برنامج صعوبات التعلم بالمدارس الحكومية للصفوف من (41) من أربع محافظات بسلطنة عمان. وأعدت الباحثة أربعة مقاييس لأغراض جمع البيانات هي: مقياس إدراك أولياء الأمور لأهمية المشاركة الوالدية المدرسية (۱۳عبارة)، مقیاس تفعيل أولياء الأمور للمشاركة الوالدية المدرسية (۱۳ عبارة)، ومقياس إدراك المعلمات لأهمية المشاركة الوالدية المدرسية (۱۰ عبارات)، ومقياس تفعيل المعلمات للمشاركة الوالدية المدرسية (۱۰ عبارات)، وأظهرت تحليلات فروق المتوسطات أن أولياء الأمور والمعلمات كان لديهم مستوى أعلى من المتوسط في إدراكهم الأهمية المشاركة الوالدية - المدرسية في حين كان لديهم مستوى أقل من المتوسط في تفعيل هذه المشاركة، وأن الآباء ذوي التعليم ما فوق الأساسي كانوا أعلى من الآباء ذوي التعليم الأساسي في إدراك أهمية وتفعيل المشاركة الوالدية المدرسية، وأن الأمهات ذوي التعليم ما فوق الأساسي كن أعلى من الأمهات ذوي التعليم الأساسي في إدراك أهمية وتفعيل المشاركة الوالدية-المدرسية، وأن معلمات المجال الأول كن أعلى من معلمات المجال الثاني في إدراك أهمية وتفعيل المشاركة الوالدية المدرسية. وأظهرت تحليلات معاملات ارتباط بيرسون أن هناك علاقة موجبة بين إدراك الوالدين الأهمية المشاركة الوالدية المدرسية وحجم الأسرة وتفعيلهم لهذه المشاركة، وعلاقة سالبة بين تفعيل الوالدين للمشاركة الوالدية - المدرسية وحجم الأسرة، وعلاقة موجبة بين إدراك معلمات صعوبات التعلم الأهمية المشاركة الوالدية - المدرسية وعدد سنوات خبرتهن التدريسية وتفعيلهن لهذه المشاركة، وعلاقة موجبة بين تفعيل معلمات صعوبات التعلم للمشاركة الوالدية المدرسية وعدد سنوات خبرتهن التدريسية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject