Document

بناء اختبار للتفكير المنظومي و قياس مستواه لدى العاملين بوزارة التربية و التعليم في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The objective of the study was to construct a test of Systemic Thinking for the administrative employees at the Ministry of Education in the Sultanate of Oman. The sample of the study consisted of 300 administrative staff, (72 females and 228 males) from different governorates at the Ministry of Education. The test was constructed based on a review of theories of thinking in general and systemic thinking in particular. The final version of the test consisted of 30 questions (22 multiple choice questions and 8 True/ False questions), distributed into four dimensions. Statistical analysis was developed including the grading of the test items according to the difficulty and discrimination coefficients by calculating reliability and validity estimates. Results have shown that the test indicated good psychometric properties. Based on exploratory factor analysis, the test yielded four factors: Knowledge Abilities, Future Vision, Interchangeable Relations and Tackling Problems. The test has shown a good concurrent validity as displayed by a positive correlation with the Thinking Style Inventory (TSI) by Sternberg and Wagner. The test reliability was good, as the Cronbach's alpha is 0,69–0,85. Analysis of the effect of some of the demographic variables including qualification, gender, and job position was carried out using t.test statistics. The data analysis showed that job position was not significant however; qualification was significant in favour of those who hold a higher qualification and gender who hold an Interchangeable Relations factor. The study results indicated that the level of Systemic Thinking among staff at the Ministry of Education was medium.
Arabic abstract
تهدف الدراسة إلى بناء اختبار للتفكير المنظومي وقياس مستواه لدى العاملين بوزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان. تكونت العينة من (300) إداري وإدارية (72 من الإناث، و 228 من الذكور العاملين بوزارة التربية والتعليم موزعين على ديوان عام الوزارة، والمديريات العامة للتربية والتعليم بالمحافظات التعليمية ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء اختبار للتفكير المنظومي وفق الخطوات العلمية المطلوبة، وقد تكون الاختبار في صورته النهائية من (30) سؤالا (22 من أسئلة اختيار من متعدد، و8 من أسئلة الصواب والخطأ) موزعين على أربعة أبعاد. وبعد إجراء المعالجات الإحصائية المطلوبة توصلت الدراسة إلى تدرج أسئلة الاختبار في مؤشري الصعوبة والتمييز، وتمتع الاختبار بمؤشرات صدق وثبات مقبولة؛ حيث أظهرت نتائج التحليل العاملي الاستكشافي أربعة عوامل (القدرات المعرفية، الرؤى المستقبلية، العلاقات المتبادلة، معالجة المشكلات)، وأظهرت نتائج الصدق التلازمي ارتباط الاختبار ببعض أساليب التفكير التي تقيسها قائمة أساليب التفكير لستيرنبرج وواجنر، أما الثبات فقد تراوح باستخدام معادلة ألفا كرونباخ بين (0.69 - 0.85)، وهي مؤشرات ثبات جيدة، كما تم حساب الرتب المئينية للدرجات الخام في عوامل الاختبار الأربعة وفي الدرجة الكلية، كما أظهرت نتائج اختبار "ت" لعينتين مستقلتين أن متغير النوع دال في بعد العلاقات المتبادلة لصالح الإناث، ودال في متغير المؤهل الدراسي الصالح الشهادة العليا في بعد القدرات المعرفية، وغير دال في متغير الوظيفة. وأخيرا أشارت النتائج إلى أن مستوى التفكير المنظومي لدى العاملين بوزارة التربية والتعليم جاء في المستوى المتوسط.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
بافي، كزافييه.
جريدة عمان.
2024-01-25