Document
بناء اختبار محكي المرجع لقياس الكفايات الفيزيائية لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
Developing a reference-based test to measure the physical competencies of tenth-grade students in the Al Dakhiliyah Governorate in the Sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to develop a criterion-referenced test to measure
the basic competencies and skills in physics that should be possessed by
tenth-grade students in basic education. This is because it is the last grade in
the basic education stage. The study also aimed to identify the psychometric
properties and determine the cut score using the Ebel method to classify
students in terms of mastery.
A descriptive-analytical method was used, and the tenth graders of
basic education in Dakhiliyah Governorate for the academic year 2023/2024
represented the population of the current study, which consisted of 8064
students distributed over 83 schools according to the indicators of the
Directorate of Education in Dakhiliyah. The actual study sample consisted
of 848 students.
The researcher also developed a criterion-referenced test to measure
physical skills to achieve the objectives of the study according to sequential
and orderly steps of the specifications of the Popham test, the most important
of which are: defining the behavioural domain, defining the basic
competencies (objectives), building the test items, and refereeing the test
items.
The test, which consisted of 40 items, was applied to a preliminary
sample of tenth graders of basic education in Dakhiliyah Governorate
consisting of 70 students to verify the validity and reliability of the test. After
modifying the test items according to the previous procedures, the test in its
final form consisted of 30 multiple-choice items.
The test was presented to 12 experts with specialization and
experience to verify the descriptive validity of the test. Exploratory factor
analysis and correlation coefficients were used to verify the internal
consistency reliability of the test. The coefficient of stability for internal
consistency was found using three methods: Cronbach's alpha, which
reached (0.82), split-half method with a value of (0.76), and Livingston's
method, which equaled (0.84).
The internal consistency reliability coefficient was found using the
Kuder-Richardson method, which was 0.82, and the split-half method 0.76.
The difficulty and discrimination coefficients were extracted to verify the
suitability and effectiveness of the test items for the target sample. The cut
score reached by this study was 20 with a percentage of 66.6%.
One of the most important recommendations of this study is the
training and qualification of educational personnel on standardized tests in
terms of application to diagnose and assess students and classify them
according to their proficiency in the core competencies and basic skills in
physics specifically, and other subjects in general.
Keywords: Criterion-referenced tests, competencies, psychometric
properties, cut score
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى بناء اختبار محكي المرجع الغرض منه قياس الكفايات والمهارات
الأساسية في مادة الفيزياء التي ينبغي أن يمتلكها طلبة الصف العاشر من التعليم الأساسي؛ لكونه
آخر صف من مرحلة التعليم الاساسي، وكذلك سعت هذه الدراسة إلى معرفة الخصائص السيكومتر ية
وتحديد درجة القطع بطريقة ايبل للتعرف على تصنيف الطلبة من حيث االتقان. واستخدم المنهج
الوصفي التحليلي، وكان طلبة الصف العاشر للتعليم الأساسي بمحافظة الداخلية للعام الدراسي
2024/2023 يمثلون مجتمع الد ارسة الحالية والتي تكون من )8064( طالبا وطالبة متوزعين على
)83( مدرسة حسب مؤشرات مديرية التعليم بالداخلية، وتكونت عينة الدراسة الفعلية من )848( طالبا
وطالبة. كما قام الباحث ببناء اختبار محكي المرجع لقياس المهارات الفيزيائية من أجل تحقيق أهداف
الدراسة وفق خطوات متسلسلة ومرتبة طبقا لمواصفات اختبار بوبام )Popham )وأهمها: تحديد
النطاق السلوكي، وتحديد الكفايات )الأهداف( األساسية، بناء مفردات االختبار، وتحكيم مفردات
الاختبار. وطبق االختبار الذي تكون من )40( مفردة على عينة أولية لطلبة الصف العاشر األساسي
بمحافظة الداخلية مكونة من )70( طالبا للتحقق من صدق االختبار وثباته، وبعد التعديل لمفردات
الاختبار حسب اإلج ارءات السابقة تكون الاختبار في صورته األخيرة من )30( مفردة الاختيار من
متعدد. وعرض الاختبار على )12( محكم من ذوي الختصاص والخبرة للتحقق من الصدق الوصفي
لالختبار، واستخدم التحليل العاملي الاستكشافي ومعامالت الارتباط للتحقق من صدق البناء
لالختبار، وتم إيجاد معامل الثبات لاتساق الداخلي بثالث طرق وهي كودر ريتشاردسون والتي بلغت
)0.82( والتجزئة النصفية والبالغ قيمتها )0.76( وطريقة ليفنجستون وكانت تساوي )0.84(،
واستخرج معاملي الصعوبة والتمييز للتحقق من مالئمة وفاعلية مفردات االختبار على العينة
المستهدفة. وكانت درجة القطع التي توصلت لها هذه الدراسة هي الدرجة )20( بمعدل )%66.6(.
ومن أهم التوصيات لهذه الد ارسة تدريب وتأهيل العاملين بالسلك التربوي على الاختبا ارت محكية
المرجع من حيث التطبيق لتشخيص ومعرفة الطلبة وتصنيفهم حسب اتقانهم للكفايات والمهارات
الاساسية في مادة الفيزياء خاصة وبقية المواد الدراسية عامة.
الكلمات المفتاحية: االختبارات محكية المرجع، الكفايات، الخصائص السيكومترية ، درجة القطع.
الأساسية في مادة الفيزياء التي ينبغي أن يمتلكها طلبة الصف العاشر من التعليم الأساسي؛ لكونه
آخر صف من مرحلة التعليم الاساسي، وكذلك سعت هذه الدراسة إلى معرفة الخصائص السيكومتر ية
وتحديد درجة القطع بطريقة ايبل للتعرف على تصنيف الطلبة من حيث االتقان. واستخدم المنهج
الوصفي التحليلي، وكان طلبة الصف العاشر للتعليم الأساسي بمحافظة الداخلية للعام الدراسي
2024/2023 يمثلون مجتمع الد ارسة الحالية والتي تكون من )8064( طالبا وطالبة متوزعين على
)83( مدرسة حسب مؤشرات مديرية التعليم بالداخلية، وتكونت عينة الدراسة الفعلية من )848( طالبا
وطالبة. كما قام الباحث ببناء اختبار محكي المرجع لقياس المهارات الفيزيائية من أجل تحقيق أهداف
الدراسة وفق خطوات متسلسلة ومرتبة طبقا لمواصفات اختبار بوبام )Popham )وأهمها: تحديد
النطاق السلوكي، وتحديد الكفايات )الأهداف( األساسية، بناء مفردات االختبار، وتحكيم مفردات
الاختبار. وطبق االختبار الذي تكون من )40( مفردة على عينة أولية لطلبة الصف العاشر األساسي
بمحافظة الداخلية مكونة من )70( طالبا للتحقق من صدق االختبار وثباته، وبعد التعديل لمفردات
الاختبار حسب اإلج ارءات السابقة تكون الاختبار في صورته األخيرة من )30( مفردة الاختيار من
متعدد. وعرض الاختبار على )12( محكم من ذوي الختصاص والخبرة للتحقق من الصدق الوصفي
لالختبار، واستخدم التحليل العاملي الاستكشافي ومعامالت الارتباط للتحقق من صدق البناء
لالختبار، وتم إيجاد معامل الثبات لاتساق الداخلي بثالث طرق وهي كودر ريتشاردسون والتي بلغت
)0.82( والتجزئة النصفية والبالغ قيمتها )0.76( وطريقة ليفنجستون وكانت تساوي )0.84(،
واستخرج معاملي الصعوبة والتمييز للتحقق من مالئمة وفاعلية مفردات االختبار على العينة
المستهدفة. وكانت درجة القطع التي توصلت لها هذه الدراسة هي الدرجة )20( بمعدل )%66.6(.
ومن أهم التوصيات لهذه الد ارسة تدريب وتأهيل العاملين بالسلك التربوي على الاختبا ارت محكية
المرجع من حيث التطبيق لتشخيص ومعرفة الطلبة وتصنيفهم حسب اتقانهم للكفايات والمهارات
الاساسية في مادة الفيزياء خاصة وبقية المواد الدراسية عامة.
الكلمات المفتاحية: االختبارات محكية المرجع، الكفايات، الخصائص السيكومترية ، درجة القطع.
Category
Theses and Dissertations