Document

برنامج إرشاد جمعي في تنمية دافعية الإنجاز لدى العاملين في دائرة تقنية المعلومات بالمديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة شمال الشرقية.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at created a group counselling program which is based on the achievement motive theory, and it measured the effectiveness of this motive in enhancing the achievement motive for the workers in the IT Department in Al Sharqia North Directorate. The achievement motive is one of the major sides in the human motives system and it has been viewed as one of the vital issues to study because of its great importance in understanding many problems. Through applying achievement motive scale , the target group has been assigned. The target group consists of 14 female workers in the IT Department in (2013-2014) in Al Sharqia North. They have been distributed randomly into two equal groups. The experiment group which took the program consists of seven workers and the control group which did not take the program also consists of seven workers. The researcher analyzed the responses of pre- and post-tests of the target group through the arithmetic and standard deviation of the results. Then, the researcher did the Wilcoxon signed Ranks Test to check the difference in the statistics of the results. This study shows that there are some differences between the experiment group and the control group in the achievement motive by (a <0.05) after applying the program. This is a sign of the effectiveness of the group counselling program in its first stages. As the results show in the second phase, there are some statistical differences in the average of the achievement motive for the experiment group in the pre- and post-tests by (a <0.05) which is a sign of the effectiveness of the counselling program.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى بناء برنامج إرشاد جمعي قائم على نظرية دافعية الإنجاز، وتقصي فاعليته في تنمية دافعية الإنجاز لدى عينة من العاملين بدائرة تقنية المعلومات شمال الشرقية.
حيث تمثل دافعية الإنجاز أحد الجوانب المهمة في منظومة الدوافع الإنسانية، وقد برزت في السنوات الأخيرة كأحد المعالم المميزة للدراسة لما فيها من أهمية بالغة في تفهم الكثير من المشكلات.
ومن خلال تطبيق مقياس دافعية الإنجاز تم تحديد عينة الدراسة، حيث تألفت عينة الدراسة من جميع العاملات في دائرة تقنية المعلومات للعام الدراسي (۲۰۱۳-۲۰۱۶) في الشرقية شمال، والبالغ عددهن (14) عاملة، وقد تم توزيع العينة بالطريقة العشوائية البسيطة إلى مجموعتين متساويتين، المجموعة التجريبية وتضم (۷) عاملات، والمجموعة الضابطة وتضم أيضا (۷) عاملات، حيث تلقت المجموعة التجريبية البرنامج، بينما لم تتلق المجموعة الضابطة أي نوع من أنواع المعالجة
ولتحليل استجابات أفراد عينة الدراسة قامت الباحثة بحساب المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية لدرجات المجموعتين التجريبية والضابطة لدافعية الإنجاز على القياس القبلي، والبعدي، وتم استخدام اختبار ويلسون (Wilcoxon Signed Ranks Test)، للتحقق من دلالة الفروق الإحصائية بين درجات دافعية الإنجاز للمجموعة التجريبية على القياس القبلي، والبعدي.
وقد توصلت نتائج الدراسة الحالية إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات دافعية الإنجاز للمجوعتين التجريبية والضابطة عند مستوى الدلالة (a <0.05) بعد تطبيق البرنامج الإرشادي، حيث ارتفعت متوسطات درجات أبعاد دافعية الإنجاز للمجموعة التجريبية التي تلقت البرنامج الإرشادي مع الدرجة الكلية، مقارنة بالمجموعة الضابطة التي لم تتلقى البرنامج الإرشادي، وهذا مؤشر على فاعلية البرنامج الإرشادي في مرحلته الأولى.
كما دلت النتائج في مرحلتها الثانية على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات دافعية الإنجاز للمجموعة التجريبية في قياسها القبلي والبعدي عند مستوى الدلالة (a <0.05) أن هذا مؤشر على أن هنالك فاعلية ذات دلالة إحصائية تعزى للبرنامج الإرشادي في التأثير على متوسطات درجات دافعية الإنجاز للمجموعة التجريبية وفق نتائج اختباراتها القبلية والبعدية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
7
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018
Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017