Document

فاعلية برنامج ارشاد جمعي في تنمية دافعية الإنجاز لدى العاملين في دائرة تقنية المعلومات بالمديرية العامة للتربية والتعليم بماحفظة شمال الشرقية.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at created a group counselling program which is based on the achievement motive theory, and it measured the effectiveness of this motive in enhancing the achievement motive for the workers in the IT Department in Al Sharqia North Directorate. The achievement motive is one of the major sides in the human motives system and it has been viewed as one of the vital issues to study because of its great importance in understanding many problems. Through applying achievement motive scale , the target group has been assigned. The target group consists of 14 female workers in the IT Department in (2013-2014) in Al Sharqia North. They have been distributed randomly into two equal groups. The experiment group which took the program consists of seven workers and the control group which did not take the program also consists of seven workers. b The researcher analyzed the responses of pre- and post-tests of the target group through the arithmetic and standard deviation of the results. Then, the researcher did the Wilcoxon signed Ranks Test to check the difference in the statistics of the results. This study shows that there are some differences between the experiment group and the control group in the achievement motive by (0.05≥α) after applying the program. This is a sign of the effectiveness of the group counselling program in its first stages. As the results show in the second phase, there are some statistical differences in the average of the achievement motive for the experiment group in the pre- and post-tests by (0.05≥α) which is a sign of the effectiveness of the counselling program. According to the results of this study, there we came out with some recommendations and suggestions.
Arabic abstract
هدفت هذو الدرا ة إلى بناح بر نام إرشاد جمعي قائم عمى نظرية دافعية اننجاز، وتقصي فاعميت في
تنمية دافعية اننجاز لدى عينة من العاممين بدائرة تقنية المعمومات شمال الشرقية.
حيث تمثل دافعية اننجاز أحد الجوانب المهمة في منظومة الدوافع انن انية، وقد برزت في ال نوات
األخيرة كأحد المعالم المميزة لمدرا ة لما فيها من أهمية باللة في تفهم الكثير من المشك ت.
و من خ ل تيبيق مقياس دافعية اننجاز تم تحديد عينة الدرا ة، حيث تألفت عينة الدرا ة من جميع
العام ت في دائرة تقنية المعمومات لمعام الدرا ي )2113-2114 )في الشرقية شمال، والبالغ عددهن
)14 )عاممة، وقد تم توزيع العينة باليريقة العشوائية الب يية إلى مجموعتين مت اويتين، المجموعة
التجريبية وتضم )7 )عام ت، والمجموعة الضابية وتضم أيضا )7 )عام ت، حيث تمقت المجموعة
التجريبية البرنام ، بينما لم تتمق المجموعة الضابية أي نوع من أنواع المعالجة.
ولتحميل ا تجابات أفراد عينة الدرا ة قامت الباحثة بح اب المتو يات الح ابية، واالنحرافات
المعيارية لدرجات المجموعتين التجريبية والضابية لدافعية اننجاز عمى القياس القبمي، والبعدي، وتم
ه ا تخدام ون )
اختبار ويمك Test Ranks Signed Wilcoxon ،)لمتحقق من داللة الفروق
انحصائية بين درجات دافعية اننجاز لممجموعة التجريبية عمى القياس القبمي، والبعدي.
وقد توصمت نتائ الدرا ة الحالية إلى وجود فروق ذات داللة إحصائية بين متو يات درجات دافعية
اننجاز لممجوعتين التجريبية والضابية عند م توى الداللة (α≥ 15.1 )بعد تيبيق البرنام
انرشادي، حيث ارتفعت متو يات درجات أبعاد دافعية اننجاز لممجموعة التجريبية التي تمقت
البرنام انرشادي مع الدرجة الكمية، مقارنة بالمجموعة الضابية التي لم تتمقى البرنام انرشادي،
وهذا مؤشر عمى فاعمية البرنام انرشادي في مرحمت األولى.
ي
كما دلت النتائ في مرحمتها الثانية عمى وجود فروق ذات داللة إحصائية بين متو يات درجات
دافعية اننجاز لممجموعة التجريبية في قيا ها القبمي والبعدي عند م توى الداللة) α ≥ 15.1 ،)كما
أن هذا مؤشر عمى أن هنالك فاعمية ذات داللة إحصائية تعزى لمبرنام انرشادي في التأثير عمى
متو يات درجات دافعية اننجاز لممجموعة التجريبية وفق نتائ اختباراتها القبمية والبعدية.
وفي ضوح ما توصمت إلي الدرا ة الحالية من نتائ خرجت بعدد من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject