Document

Challenges facing Omani EFL grade five teachers in mixed ability classes and strategies used to overcome them

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2014
Language
English
English abstract
The study aimed to investigate the challenges facing grade five EFL teachers in mixed ability classes and the strategies that they follow to overcome those challenges. It focused on grade five as it represents a transition from cycle one to cycle two school. The students face difficulties in the school environment, the curriculum and the assessment system. In addition, students differ in their abilities and levels. The teachers face difficulties to balance between students' needs and what is required in the syllabus. A questionnaire was used to collect the data required to answer the research questions. A t-test was used for data analysis. The results showed that both male and female teachers face challenges in mixed-ability classes. Those challenges were related to teaching and learning, classroom management, motivation and coursebooks and materials The researcher also investigated different strategies which were related to students' needs, teaching and learning, classroom management, motivation and interest, materials and evaluation. There were no significant differences between male and female teachers in following various strategies except strategies related to motivation. Moreover, no significant differences were found between novice and experienced teachers in applying strategies. Recommendations were given based on the findings of the study.
Arabic abstract
تناولت الدراسة البحث عن التحديات التي تواجه معلمي اللغة الانجليزية للصف الخامس الذي يحتوي على مستويات وقدرات طلابية متفاوتة وماهي الاستراتيجيات المتبعة للتغلب على تلك التحديات، و قد ركزت الدراسة على الصف الخامس باعتباره مرحلة انتقالية من مدارس الحلقة الأولى إلى الحلقة الثانية، حيث يواجه الطالب صعوبات التأقلم مع النظام الجديد في المنهج و التقويم وفي البيئة المدرسية.
ونظرا لتفاوت الطلاب في قدراتهم ومستوياتهم التحصيلية، فإن المعلم يواجه صعوبة في التوفيق بين احتياجات الطلاب ومتطلبات المادة ، استخدم الباحث أداة الاستبيان لجمع المعلومات والاجابة على أسئلة البحث المتعلقة بالتحديات التي تواجه معلمي الصف الخامس ذو القدرات الطلابية المتباينة، وتم استخدام التحليل الوصفي في تحليل الاستبيان.
وقد أظهرت النتائج بأن كلا من المعلمين الذكور والإناث يواجهون نفس التحديات ، كما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين الذكور والاناث في استخدام الاستراتيجيات المختلفة للتغلب على تلك التحديات ماعدا ما يتعلق بتشجيع و تحفيز الطلاب ، كذلك لم تظهر النتائج فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين ذوي الخبرة العملية (1-3) سنوات والمعلمين ذوي الخبرة من 10 سنوات و أكثر، وفي ضوء هذه النتائج قامت الباحثة بعرض مجموعة من التوصيات التي يمكن الاستفادة منها في المستقبل.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject