Document
Critical thinking skills in Omani post-basic education : English teachers' knowledge, perceptions and practice of critical thinking skills and the challenges they face in implementing them
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2016
Language
English
Subject
English abstract
The purpose of the current study is to investigate post-basic English teachers' knowledge, perceptions and practice of critical thinking skills and the challenges they face while teaching skills in EFL classrooms. Six research questions were investigated to achieve this purpose:
1. To what extent are EFL teachers knowledgeable about critical thinking skills?
EFL teachers' knowledge about critical thinking skills vary according to gender?
3. To what extent do EFL teachers use classroom behaviors that nurture critical thinking
at the post basic education schools?
4. Does EFL teachers' practice of classroom behaviors that nurture critical thinking
skills vary according to gender? 5. What perceptions do EFL teachers show towards critical thinking instruction? 6. What challenges do EFL teachers face when incorporating critical thinking in their classrooms? Since the study focuses on teaching critical thinking skills in grade 11 and 12 classrooms, the sample that the researcher selected was mainly from all the schools that include both grades 11 and 12 students for the academic year 2014-2015. They are 12 schools: 3 female schools, 3 male schools and 6 mixed gender schools. The total number of grade 11 and 12 English teachers in these schools is thirty: 15 males and 15 females. To accomplish the objectives and fulfill the purpose of the study, the descriptive method was used to collect responses from the participants. The study employed a questionnaire and an observation form to help the researcher collect the data needed to answer the research questions. This study reveals that, based on teachers' self-reports of their knowledge of critical thinking skills, they have an average knowledge of critical thinking concepts and skills. In addition, the study reveals that there is a significant difference in teachers' knowledge of critical thinking concepts and knowledge in favor of female teachers. The study also reveals that post-basic English teachers rarely use the behaviors that murture critical thinking skills. On looking at the post-basic EFL teachers' use of behaviors nurturing critical thinking skills, the study reveals that there is no significant difference between males and females in the use of the behaviors that most nurture critical thinking skills, except for one type of behavior. Data shows a significant gender difference in the use of the behaviors inviting evaluation. This difference is in favor of females, indicating that female teachers use behaviors that invite evaluation more frequently than male teachers. The study also reports some challenges that EFL teachers face when teaching critical thinking; these are related to the course book, to extra curricular activities, to class size and to training.
Description
Thesis
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى قياس درجة المام معلمي اللغة الانجليزية للصفين الحادي عشر و الثاني عشر بمهارت التفكير الناقد، و درجة استخدامهم للانشطة الصفية التي تنمي مهارات التفكير الناقد لدى طلابهم ، كما و تهدف الدراسه الى حصر التحديات التي تواجه المعلمين اثناء تدريسهم لهذه المهارت
وبناء عليه فان هذه الدراسة تهدف للاجابة على الأسئلة البحثية التالية:
.. ما هي درجة استخدام معلمي اللغة الانجليزيه للسلوكيات الصفية التي تنمي مهارات التفكير الناقد لدى طلابهم ؟
.2 هل تختلف درجة تدریس معلمي اللغة الانجليزيه لمهارات التفكير الناقد حسب اختلاف جنسهم؟
3. ما هي درجة معرفة معلمي اللغة الانجليزية بمهارات التفكير الناقد؟
4. هل تختلف درجة المام المعلمين بمهارات التفكير الناقد حسب اختلاف جنسهم؟
5. ما هي اراء المعلمين حول تدریس مهارات التفكير الناقد لطلاب الصفين الحادي عشر و الثاني عشر؟
6. ما هي التحديات التي تواجه معلمي اللغة الانجليزيه اثناء تدريسهم لمهارات التفكير الناقد في حصص اللغة
الانجليزية؟
و لتحقيق هذه الدراسة اختارت الباحثه عينه ركزت فيها على جميع معلمي و معلمات اللغة الانجليزية للصفين الحادي عشر و الثاني عشر للعام الأكاديمي 2015 / 2014 ، و لذا تضمنت العينة (30) معلما و معلمه بواقع (15) معلما و (15) معلمة و استخدمت الباحثة أداتين للدراسة هما : الاستبيان و استمارة للملاحظة الصفية، ، حيث استخدمت الباحثة الاستبانة للاجابة على السؤال الأول و الثاني و الخامس و السادس للدراسة كما استخدمت الباحثة استمارة الملاحظة الصفية اثناء الزيارات الصفية للمعلمين و المعلمات للاجابة على السؤال الثالث و الرابع للدراسة ، و اظهرت النتائج مستوى متوسط لالمام معلمي اللغة الانجليزيه بمهارات التفكير الناقد كما و اوضحت نتائج الدراسة نشرة استخدام السلوكيات الصفية التي تتمي مهارات التفكير الناقد في حصص اللغة الانجليزيه كما أوضحت الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصانيه لصالح المعلمات الأناث فيما يخص درجة المام المعلمات بمفاهيم و مهارات التفكير الناقد و لم توضح الدراسية وجود فروق ذات دلالة إحصائيه في اغلب السلوكيات الصفية التي يمارسها المعلمين لتدريس مهارات التفكير الناقد باستثناء تدریس مهارتين من مهارات التفكير التحليلي و كان هذا الفرق لصالح المعلمات الإناث و اوضحت نتائج الدراسة تحديات كثيرة تواجه المعلمين اثناء تدریس مهارات التفكير الناقد تتعلق بالمنهاج المستخدم، الأنشطة المدرسية اللاصفية، عدد الطلاب في الفصل و التحديات المرتبطة بالبرامج التدريبية المتعلقه بتدریس مهارات التفكير الناقد.
وبناء عليه فان هذه الدراسة تهدف للاجابة على الأسئلة البحثية التالية:
.. ما هي درجة استخدام معلمي اللغة الانجليزيه للسلوكيات الصفية التي تنمي مهارات التفكير الناقد لدى طلابهم ؟
.2 هل تختلف درجة تدریس معلمي اللغة الانجليزيه لمهارات التفكير الناقد حسب اختلاف جنسهم؟
3. ما هي درجة معرفة معلمي اللغة الانجليزية بمهارات التفكير الناقد؟
4. هل تختلف درجة المام المعلمين بمهارات التفكير الناقد حسب اختلاف جنسهم؟
5. ما هي اراء المعلمين حول تدریس مهارات التفكير الناقد لطلاب الصفين الحادي عشر و الثاني عشر؟
6. ما هي التحديات التي تواجه معلمي اللغة الانجليزيه اثناء تدريسهم لمهارات التفكير الناقد في حصص اللغة
الانجليزية؟
و لتحقيق هذه الدراسة اختارت الباحثه عينه ركزت فيها على جميع معلمي و معلمات اللغة الانجليزية للصفين الحادي عشر و الثاني عشر للعام الأكاديمي 2015 / 2014 ، و لذا تضمنت العينة (30) معلما و معلمه بواقع (15) معلما و (15) معلمة و استخدمت الباحثة أداتين للدراسة هما : الاستبيان و استمارة للملاحظة الصفية، ، حيث استخدمت الباحثة الاستبانة للاجابة على السؤال الأول و الثاني و الخامس و السادس للدراسة كما استخدمت الباحثة استمارة الملاحظة الصفية اثناء الزيارات الصفية للمعلمين و المعلمات للاجابة على السؤال الثالث و الرابع للدراسة ، و اظهرت النتائج مستوى متوسط لالمام معلمي اللغة الانجليزيه بمهارات التفكير الناقد كما و اوضحت نتائج الدراسة نشرة استخدام السلوكيات الصفية التي تتمي مهارات التفكير الناقد في حصص اللغة الانجليزيه كما أوضحت الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصانيه لصالح المعلمات الأناث فيما يخص درجة المام المعلمات بمفاهيم و مهارات التفكير الناقد و لم توضح الدراسية وجود فروق ذات دلالة إحصائيه في اغلب السلوكيات الصفية التي يمارسها المعلمين لتدريس مهارات التفكير الناقد باستثناء تدریس مهارتين من مهارات التفكير التحليلي و كان هذا الفرق لصالح المعلمات الإناث و اوضحت نتائج الدراسة تحديات كثيرة تواجه المعلمين اثناء تدریس مهارات التفكير الناقد تتعلق بالمنهاج المستخدم، الأنشطة المدرسية اللاصفية، عدد الطلاب في الفصل و التحديات المرتبطة بالبرامج التدريبية المتعلقه بتدریس مهارات التفكير الناقد.
Category
Theses and Dissertations