Document

Determinants of export performance in the fisheries sector in Oman : a firm-level analysis

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2005
Language
English
English abstract
ABSTRACT Oman has recently joined (WTO), which opens a worldwide market for Omani fish processing companies. This offers opportunities as well as challenges as Omani exports are now facing international competition that forces local exporters to elevate competition standards. Therefore, an export oriented strategy is required to pull the whole fishery sector to meet its domestic and international requirements. The objective of this study is to identify the key variables that affect export performance at the firm level and draw the policy implications required to develop an export strategy that will expand export market share for Omani fish exports. The methodology adopted in this thesis is inspired from the international marketing literature and postulates that export performance is determined by both internal factors under the control of the firm and external factors, which constitute the surrounding environment of the firm Empirically, the study investigates the link between export intensity, defined as the proportion of export sale to total sale and 4 sets of firm-level specific factors:1) firm size and competencies, 2) management characteristics, 3) management perceptions and attitude, and 4) marketing strategy. An econometric model is estimated using data gathered through a survey on a sample of fish processing firms and in which export performance, as a dependent variable, is a function of eleven independent variables representing the firm and management characteristics as well as firm export strategies. Results show that most variables included in the export model were found to be significant (5%-10% level) or highly significant (1% level) and can explain 92% of export performance variability (RP=92%). Among the firm characteristics, both the age of the firm and their size, measured by the number of years in business and by the number of employees respectively, had no significant effect on export performance, the negative sign on both of them suggests that small firms and younger ones have better export performance than large firms and older ones. Managers education level, work experience, commitment to exporting activities, diversification, quality, and availability of information on foreign markets are all significant variables, which is positively affecting export performance. The results underscore the role of both the government and the private sector in enhancing export performance. The role of government as a provider of public goods is to assist local exporters by securing information on pricing, distribution channels and the state of competition in foreign markets, but also to provide financial incentives to reduce the risk associated with diversifying export markets. The strong link between export performance and management characteristics suggests the need for local exporters to upgrade their training programs and to target the personnel at the operational level as well as the management level. Such training should focus on export procedures and legal requirements of foreign markets.
Description
Thesis
Arabic abstract
انضمت سلطنة عمان مؤخرا إلى منظمة التجارة العالمية التي فتحت أبواب الأسواق العالمية للمنتجات العمانية. هذا بدوره يشكل تحديا للمنتجات العمانية التي يجب عليها أن ترفع من مقاييسها ومواصفاتها حتى تستطيع المنافسة مع المنتجات العالمية. عليه توجب رسم استراتيجية تصديرية تعمل على رفع كفاءة القطاع بكل عوامله لتحقيق التطلعات المحلية والدولية المرجوة منه. الهدف من هذه الدراسة هو معرفة العوامل الرئيسة المؤثرة على كفاءة عملية تصدير الأسماك ورسم سياسة التصدير المطلوبة لزيادة حصة منتجات الأسماك العمانية من الأسواق العالمية.
المنهجية التي تم تبنيها في هذه الدراسة مستوحاة من دراسات التسويق العالمي والتي سلمت بأن إيجاد كفاءة التصدير مرتبط بالعوامل الداخلية التي تقع تحت نطاق تحكم المؤسسات والخارجية التي تشكل البيئة الاقتصادية المحيطة بالمؤسسة
الدراسة بحثت العلاقة بين كفاءة التصدير والتي تم تعريفها بنسبة قيمة الصادرات بإجمالي قيمة الدخل وبين أربع مجموعات من العوامل المرتبطة بالمؤسسة أ) مجموعة خصائص المؤسسة ب) مجموعة خصائص الإدارة ج) مجموعة تقبل الإدارة وسلوكها، وأخيرا د) مجموعة
الإستراتيجية التسويقية
الدراسة الكمية استعملت بيانات تم تجميعها من خلال مسح ميداني لعينة من المؤسسات المصنعة للأسماك وفيها اعتمدت كفاءة التصدير على أحد عشر عاملا مستقلا يمثلون المؤسسة و خصائص الإدارة وتقبلها وسلوكها و إستراتيجيتها التسويقية. .
بينت الدراسة أن معظم العوامل التي احتواها التحليل كانت هامة (مستوى 5% إلى 10% ) أو ذات أهمية كبيرة (مستوى 1%) وتشرح 92 % من كفاءة التصدير (%92=R2). ضمن مجموعة خصائص المؤسسة عاملي حجم المؤسسة الذي يقاس بعدد الموظفين وعمر المؤسسة بالسنوات لم يكن لديهما أهمية بالنسبة لكفاءة التصدير ولكن إشارة العاملين السابقين السالبة توحي بأن المؤسسات الأقل عمرا والمؤسسات الأصغر حجما يتمتعون بدرجة أعلى من كفاءة التصدير مقارنة بالمؤسسات الأكبر عمرا والمؤسسات الأكبر حجما. الدرجة العلمية للمدراء و خبرتهم السابقة في المجال و التزامهم بالتصدير و تنويع الأسواق والجودة و توفر المعلومات عن الأسواق المقصودة جميعها عوامل هامة تؤثر إيجابيا على كفاءة التصدير.
النتائج تلقي الضوء على دور كل من الحكومة والقطاع الخاص في رفع كفاءة التصدير. يتجلى دور الحكومة في توفير البيانات والمعلومات عن الأسعار مسالك التسويق ودرجة المنافسة في الأسواق العالمية المقصودة إضافة لتوفير حوافز مالية لتقليل مخاطر تنويع التسوق الخارجي.
الرابطة القوية بين كفاءة التصدير وبين خصائص الإدارة تبين حاجة المصدرين إلى رفع كفاءة برامج تدريبهم والتركيز على العمال وكذلك موظفي الإدارة. يجب أن تركز برامج التدريب على طرق التصدير وتشريعات ومتطلبات الدول المستوردة
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
, .Omar SalimAl-Jabri
Sultan Qaboos University
1999
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Khamis S.
Sultan Qaboos University
2008
Theses and Dissertations
0
0
Ohashi, Akino.
Sultan Qaboos University
2008