Document
دليل إرشادي لاستخدام البرامج الجماعية في مواجهة أسباب انتشار سلوك العنف داخل المدارس.
Contributors
فوده, محمد محمد., Author
Publisher
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The main aim of the study was to design a guide for the use of group programs in confronting the causes of the spread of violent behavior among schoolchildren. This descriptive study used the sample survey methodology through a questionnaire applied to a sample of (50) social workers in elementary school in Cairo Governorate. The study results revealed that the widespread patterns of violence among the groups of pupils were: Verbal abuse, beating, and violence against teachers. The results also revealed the reasons for the spread of violent behavior may be the pupils themselves, the teachers, families, or the school. The results proved the importance of investing in activities and group programs to confront violent behavior and to increase awareness among social workers as to the importance of these programs in the alleviation of violent behavior and the confrontation of its causes. Finally, the study suggested a guide for the use of collective programs in confronting the causes of the spread of violent behavior among schoolchildren. The guide contained: Target, considerations that must be respected when in implementation, assumptions, theories and models used, the social group work strategies to deal with violent behavior in schools, group activities that should be used, social worker roles, and finally mechanisms for confronting the causes of violent behavior among school children.
Member of
ISSN
2312-1270
Resource URL
Citation
عثمان، عبد الرحمن صوفى وفوده، محمد محمد (2017). دليل إرشادي لاستخدام البرامج الجماعية في مواجهة أسباب انتشار سلوك العنف داخل المدارس. مجلة كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، 8 (2)، 109-127.
Arabic abstract
تحدد الهدف الرئيس للدراسة في تصميم دليل إرشادي لاستخدام البرامج الجماعية في مواجهة أسباب انتشار سلوك العنف بين تلاميذ المدارس، وقد اعتمدت الدراسة على الدراسة الوصفية باستخدام منهج المسح الاجتماعي بالعينة، من خلال استمارة استبانة طبقت على عينة مكونة من (50) من الأخصائيين الاجتماعيين العاملين بالمدارس الابتدائية بمحافظة القاهرة. وقد كان من أهم نتائج الدراسة: أن أنماط العنف المنتشرة داخل جماعات التلاميذ بالمدرسة تمثلت في الاعتداء بالألفاظ البذيئة، واستعمال الضرب بين التلاميذ، ثم العنف من جانب التلاميذ تجاه المدرسين، وإن أسباب انتشار سلوك العنف قد ترجع إلى التلاميذ أنفسهم أو المدرسين أو الأسرة أو المدرسة ذاتها، وأثبتت النتائج ضرورة استثمار الأنشطة والبرامج الجماعية لمواجهة سلوك العنف، وزيادة إدراك الأخصائيين الاجتماعيين لأهمية هذه البرامج في التخفيف من حدة سلوك العنف ومواجهة أسبابه، وأخيرا استطاعت الدراسة التوصل إلى دليل إرشادي لاستخدام البرامج الجماعية في مواجهة أسباب انتشار سلوك العنف بين تلاميذ المدارس، وقد احتوى الدليل على الهدف منه، والاعتبارات التي يجب مراعاتها عند تنفيذه، والمسلمات التي استند إليها، والنظريات والنماذج المستخدمة فيه، واستراتيجيات خدمة الجماعة للتعامل مع سلوك العنف في المدارس، والأنشطة الجماعية التي يجب استخدامها، وأدوار الأخصائي الاجتماعي، وأخيرا آليات مواجهة أسباب انتشار سلوك العنف بين تلاميذ المدارس.
Category
Journal articles