Document
دراسة تقييمية لمراكز مصادر التعلم بمدارس الحلقة الثانية في سلطنة عمان في ضوء المعايير الدولية : دراسة حالة لمحافظة مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to identify the development of learning resources centers in cycle two schools in Muscat region and suitability to international standards in terms of buildings, equipment and human resources. The study sample consisted of 45 learning resource centers in cycle two schools in the region. The comparative method used to conduct the study, by comparing the current situation in Oman with British and Egyptian standards.
The results showed that the learning resource centers considered the international standards in the specifications of the site, while the space allocated 2.53 square meters per student in the learning resource centers in the schools with less than 500 students, surpassing what is proposed by the British Standards by 9%. While the schools that have between 500 to 1000 students did not achieve what was stipulated in these standards. As it is observed that there is a lack of educational equipment and furniture in the learning resource centers in the schools that have more than 1000 students, and the share of each student from these materials was 0.29. As for the qualifications of the librarians, they have considered international standards by 100% in all the schools, but their numbers did not take into account the stipulated standards, especially in schools which have more than 800 students.
And according to these results, the researcher has come out with the following recommendations: the Ministry of Education should set special standards for learning resource centers including space, furniture, materials, and employees consistent with the international standards.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
رمت هذه الدراسة إلى التعرف على وضع مراكز مصادر التعلم في مدارس الحلقة الثانية (5-10) بسلطنة عمان، ومدى ملاءمتها للمعايير الدولية من حيث المبنى والتجهيزات والكادر البشري. تكونت عينة الدراسة من جميع مراكز مصادر التعلم بمدارس الحلقة الثانية بمحافظة مسقط والبالغ عددها (45) مركزة. استخدم المنهج المقارن لإجراء الدراسة، وذلك بمقارنة الوضع الحالي للسلطنة مع المعايير البريطانية والمصرية كنموذج. تبين من النتائج أن مراكز مصادر التعلم احترمت المعايير الدولية في مواصفات الموقع، فقد بلغت المساحة المخصصة لكل طالب في المدارس التي تقل كثافتها الطلابية عن 500 طالب 2.53 متر مربع، متفوقة بذلك عما اقترحته المعايير البريطانية بواقع 9%. في حين أن المدارس التي تراوحت كثافتها الطلابية بين 500 إلى 1000 طالب لم تتوافق وتلك المعايير حيث خصص لكل طالب نصف المساحة المقترحة بواقع 1016 متر مربع لكل طالب. أما فيما يتعلق بالأجهزة التعليمية والأثاث فهناك قصور في مراكز مصادر التعلم من حيث العدد في المدارس التي تصل كثافة طلابها 1000 طالب، فقد بلغ نصيب كل طالب من الأجهزة التعليمية 0.29 جهاز. أما فيما يخص الكوادر البشرية المؤهلة العاملة في مراكز مصادر التعلم فقد توافقت مع المعايير الدولية بنسبة 100% في كافة مدارس المحافظة، إلا أن أعدادهم لم تأخذ بعين الاعتبار ما نصت عليه المعايير خاصة في المدارس ذات الكثافة الطلابية الأعلى من 800 طالب. وبناء على هذه النتائج فقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات، من أهمها ضرورة قيام وزارة التربية والتعليم بإعداد معايير خاصة بمراكز مصادر التعلم تتعلق بالمساحة، والأثاث، والأجهزة، والكوادر البشرية تتوافق مع المعايير الدولية.
Category
Theses and Dissertations