Document

درجة استخدام الخرائط الذهنية في تنمية مهارات التعببر الكتابي لدى معلمي اللغة العربية في محافظة البريمي.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Degree of using mind maps in developing written expression skills among Arabic language teachers in Al Buraimi Governorate
Country
عمان.
City
صحار
Publisher
جامعة صحار
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to determine the degree of use of mind maps in developing written expression skills among Arabic language teachers in the Buraimi Governorate in the Sultanate of Oman, and to explore the differences between the study members based on the two variables: gender and experience. To achieve the objectives of the study, a descriptive research approach was used. The study sample consisted of 144 teachers, who were selected casually. The study tool was applied to the sample. The study concluded that the degree of Arabic language teachers’ use of mind maps came in first place; With an arithmetic mean of 4.31, and a standard deviation of 0.65, with a very high degree, then followed by the goals of using mind maps in developing written expression skills, with an arithmetic mean of 4.18, and a standard deviation of 0.68, and finally the degree of students’ employment of written expression skills with an arithmetic mean of 3.83, and a standard deviation of 0.76, and the second and third axes came with a score High, and there are no statistically significant differences between the arithmetic averages for the degree of using mind maps in developing written expression skills among Arabic language teachers in Al Buraimi Governorate due to the gender variable with a significance level of 0.441, which is greater than 0.05, and there are differences for years of experience in favor of years of experience 11-20. From 20 or more, in the degree of use of mind maps in developing written expression skills, the study came up with a set of recommendations, including: enhancing cooperation and exchanging experiences, improving training and guidance, and developing educational resources.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرُّف درجة استخدام الخرائط الذهنية في تنمية مهارات التعبير الكتابي لدى معلمي اللغة العربية في محافظة البريمي بسلطنة عمان، واستكشاف الفروق بين أفراد الدراسة اعتمادًا على متغيرَي: النوع الاجتماعي، والخبرة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام منهج البحث الوصفي، وتتكون عينة الدراسة من 144 معلما، تم اختيارهم بالطريقة العرضية، وتم تطبيق أداة الدراسة على العينة، وتوصلت الدراسة إلى أن درجة استخدام معلمي اللغة العربية للخرائط الذهنية جاءت في الترتيب الأول؛ بمتوسط حسابي 4.31، وانحراف معياري 0.65 بدرجة مرتفع جدًّا، ثم يليه أهداف استخدام الخرائط الذهنية في تنمية مهارات التعبير الكتابي بمتوسط حسابي 4.18، وبانحراف معياري 0.68، وأخيرًا درجة توظيف الطلبة لمهارات التعبير الكتابي بمتوسط حسابي 3.83، وبانحراف معياري 0.76، وجاء المحوران الثاني والثالث بدرجة مرتفع، كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لدرجة استخدام الخرائط الذهنية في تنمية مهارات التعبير الكتابي لدى معلمي اللغة العربية في محافظة البريمي تُعزى لمتغير النوع بمستوى دلالة 0.441، وهو أكبر من 0.05، وتوجد فروق لسنوات الخبرة لصالح سنوات الخبرة 11-20 ومن 20 فأكثر، في درجة استخدام الخرائط الذهنية في تنمية مهارات التعبير الكتابي، والدراسة خرجت بمجموعة من التوصيات منها: تعزيز التعاون وتبادل الخبرات، تحسين التدريب والتوجيه، تطوير الموارد التعليمية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
البلوشية، خديجة بنت سالم بن ثاني.
جامعة نزوى
2023
Journal articles
6
0
الشبلية, نوف بنت سيف.
المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية.
2021-04
Theses and Dissertations
9
3
الربيعية, شيخة بنت ناصر بن بخيت.
جامعة السلطان قابوس.
2022