Document

درجة ممارسة المشرفين التربويين للإشراف التشاركي بمدارس التعليم الأساسي وعلاقته بالالتزام الوظيفي للمعلمين بمحافظة الظاهرة في سلطنة عُمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the degree of the practice of participatory supervision by the educational supervisors of the Basic Schools at Al-Dhahirah Governate and its relation to the professional commitment from the perspective of the teachers. In order to achieve the objectives of the study, the descriptive relational approach was used. The researcher developed a measure of participatory supervision consisting of (35) items divided into five main areas, and the measure of professional commitment that describe the relation approach measurement which consists of (18) items divided into three main domains. After verifying their validity and stability, these measures were applied to the study sample who of (404) teachers. In order to answer the questions of the study. The arithmetical averages and standard deviations were extracted in addition to the use of T-test and Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis through the gradual method. The most important result revealed by the study is that the degree of the practice of the participatory supervision by the educational supervisors from the perspective of the sample members ranged between good and very good. The level of the professional commitment among the sample members ranges between high and very high. The study also revealed that there are no statistically significant differences at the level of (0.05) for the level of the practice of the participatory supervision of the Basic School educational supervisors of the of Dhahira Governate due to the variables of gender, academic qualification or years of experience. Furthermore, it revealed that there are no statistically significant differences at the level of (0.05) for the level of professional commitment due to the variables of gender, academic qualification or years of experience. The study revealed that there is a positive correlation between the degree of the practice of the participatory supervision by the educational supervisors and the level of the professional commitment of the teachers. In light of the results of the study, a number of recommendations were proposed; the most important of which is: encouraging the educational supervisors to preserve this high level of the practice of the participatory supervision, and to give the teachers more help and support to preserve the high level of professional commitment, especially at the boys' schools.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة التعرف على درجة ممارسة المشرفين التربويين للإشراف التشاركي بمدارس التعليم الأساسي وعلاقته بالالتزام الوظيفي للمعلمين في محافظة الظاهرة بسلطنة عُمان. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدم المنهج الوصفي الارتباطي حيث قامت الباحثة بإعداد مقياس الإشراف التشاركي والذي تكون من (35) فقرة موزعة على خمسة مجالات رئيسية، ومقياس الالتزام الوظيفي وتكون من (18) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات رئيسية، وبعد التحقق من صدقهما وثباتهما، تم تطبيقهما على أفراد عينة الدراسة والبالغ عددهم (404) من المعلمين، وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخرجت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، بالإضافة إلى استخدام اختبار (ت) واختبار تحليل التباين الأحادي ومعامل ارتباط بيرسون وتحليل الانحدار البسيط.
ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن درجة ممارسة المشرفين التربويين للإشراف التشاركي من وجهة نظر المعلمين كان ضمن الدرجة الكبيرة جدا والكبيرة، كذلك كان مستوى الالتزام الوظيفي لدى أفراد عينة الدراسة ضمن المستوى عاليا، كذلك كشفت الدراسة عن عدم وجود فروقا ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05) لدرجة ممارسة المشرفين التربويين للإشراف التشاركي بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة الظاهرة تعزى لمتغيرات الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة. كما كشفت الدراسة عن عدم وجود فروقا ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05) لمستوى الالتزام الوظيفي تعزى لمتغيرات الجنس والمؤهل العلمي وسنوات. كذلك كشفت الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية طردية بين درجة ممارسة المشرفين التربويين للإشراف التشاركي ومستوى الالتزام الوظيفي لدى المعلمين.
وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات وأبرزها: العمل على تشجيع المشرفين التربويين للاستمرار بهذا المستوى المرتفع من ممارسة الإشراف التشاركي والعمل على تقديم مزيد من الدعم والمساندة للمعلمين من أجل المحافظة على هذا المستوى المرتفع من الالتزام الوظيفي وخاصة في مدارس الذكور.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
العزري, محمود بن محمد بن علي.
جامعة نزوى.
2010
Theses and Dissertations
4
1
السعدية, رابعة بنت خميس بن سالم بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2017
Theses and Dissertations
3
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017