Document

درجة ممارسة مديري مدارس التعليم الاساسي لأبعاد القيادة التبادلية وعلاقتها بمستوى الالتزام التنظيمي للمعلمين بمحافظة البريمي في سلطنة عُمان.

Other titles
The practicing degree of basic education school principals for the Transactional leadership dimensions and their relationship to the level of teachers organizational commitment in Al-Buraimi Governorate in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to identify the degree of principals' practice of the dimensions of Transactional leadership and their relationship to the level of organizational commitment of teachers in Al Buraimi Governorate in the Sultanate of Oman. The study followed the descriptive correlative method, and the questionnaire was used to collect data and information, and it was applied to a sample of (369) male and female teachers. The study reached several results, the most important of which are: The degree of Transactional leadership of principals of basic education schools in Al Buraimi Governorate in the Sultanate of Oman of the dimensions of Transactional leadership was generally high, It also came high in the dimensions of conditional reward and management with active exception, while it came moderate in the dimension of management with exception passive. and the results showed that there were no statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) between the average estimates of the study sample of teachers to the degree to which principals of basic education schools in Al Buraimi Governorate in the Sultanate of Oman practice Transactional leadership due to the variables of gender, scientific qualification, and years of experience, but these differences were found in the variable of job title and in favor of the category of teachers. The results also revealed that the level of organizational commitment among teachers of basic education schools in Al Buraimi Governorate in the Sultanate of Oman was generally high, It also came high in all dimensions: normative, emotional, and continuity commitment, and the results also indicated that there were no statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) in the responses of the study sample of teachers to the level of their commitment to schools Basic education in Al Buraimi Governorate in the Sultanate of Oman attributed to the variables of gender, scientific qualification, years of experience, and job title; In addition to the above, the results of the study revealed the existence of a positive and statistically significant correlation at the level (0.01) between all dimensions of the Transactional leadership of school principals and the dimensions of the level of organizational commitment of teachers in basic education schools in Al Buraimi Governorate in the Sultanate of Oman.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة ممارسة مديري مدارس التعليم الاساسي لأبعاد القيادة التبادلية وعلاقتها بمستوى الالتزام التنظيمي للمعلمين بمحافظة البريمي في سلطنة عُمان، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، كما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات، والمعلومات، وتم تطبيقها على عينة مكونة من (369) معلمًا ومعلمة.
وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها: أن درجة ممارسة مديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة البريمي في سلطنة عُمان لأبعاد القيادة التبادلية كانت عالية بصورة إجمالية، كما جاءت عالية في بُعدي المكافأة المشروطة، والإدارة بالاستثناء النشطة، بينما جاءت متوسطة في بُعد الإدارة بالاستثناء الساكنة، وبينت النتائج أيضًا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة من المعلمين لدرجة ممارسة مديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة البريمي في سلطنة عُمان للقيادة التبادلية تُعزى إلى متغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، ولكن وجدت هذه الفروق في متغير المُسمى الوظيفي ولصالح فئة المعلمين.
كما أسفرت النتائج عن أن مستوى الالتزام التنظيمي لدى معلمي مدارس التعليم الأساسي بمحافظة البريمي في سلطنة عُمان جاء عاليًا بصورة إجمالية، كما جاء عاليًا في جميع الأبعاد وهي: الالتزام المعياري، والعاطفي، والاستمراري، وأوضحت النتائج أيضًا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في استجابات عينة الدراسة من المعلمين لمستوى التزامهم بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة البريمي في سلطنة عُمان تُعزى لمتغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، والمسمى الوظيفي؛ وبالإضافة إلى ما سبق كشفت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية موجبة وداله احصائيًا عند مستوى(0.01) بين جميع أبعاد القيادة التبادلية لمديري المدارس وأبعاد مستوى الالتزام التنظيمي للمعلمين في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة البريمي في سلطنة عُمان.
وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات أهمها: زيادة منح مُديري المدارس الصلاحيات والسلطات اللازمة التي تمكنهم من تأصيل منظومة القيادة التبادلية لبناء مناخ من الثقة وتبادل المنفعة بينهم وبين المعلمين في مدارسهم، وزيادة ميزانيات المدارس حتى يتمكن مُديروها من بناء نظام حوافز مُتميز يزيد من التزام المُعلمين بالأداء المُتميز، وزيادة حرص مُديري المدارس على تهيئة البيئة المدرسية التي ترفع مستوى التزامهم التنظيمي، وزيادة توجيه المعلمين إلى التمسك بميثاق أخلاقيات مهنة التعليم بسلطنة عُمان وما يتضمنه من التزامات وظيفية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015