Document

درجة ممارسة مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي لمهارات تقويم الأداء الوظيفي من وجهة نظر المعلمين بمحافظة الداخلية بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The research aimed to know the degree of Post Basic headmistress practicing the professional performance evaluation skills from the teachers' point of view in Al_ Dhakhilya governorate in Sultanate of Oman. It aimed also to know the opinions of the research sample on the same topic according to the research variables like ( the sex, the qualification, the experience and the title of the job) .And to achieve the research aim the researcher has designed a questionnaire contains (53) statements distributed on three sectors which are the administrative sector, the technical sector and the human sector. After eliciting the connotations honesty and the signs of stability which belong to the instrument, they were distributed to (480)teachers both males and females in ( 18) Post Basic schools in Al_Dhakhilya governorate .They were chosen randomly in a simple way. The researcher has reached to these outcomes :  The degree of the post basic headmistress practicing the professional evaluation skills from the teachers point of view in Al-Dhakhlya governorate was very high.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف إلى درجة ممارسة مديري المدارس التعليم ما بعد الأساسي لمهارات تقويم الأداء الوظيفي من وجهة نظر المعلمين بمحافظة الداخلية بسلطنة عمان، والتعرف إلى أراء عينة الدراسة لدرجة ممارسة مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي لمهارات تقويم الأداء الوظيفي من وجهة نظر المعلمين في محافظة الداخلية وفق متغيرات الدراسة (النوع، المسمى الوظيفي، المؤهل العلمي، الخبرة)، ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة ببناء استبانة تكونت من (۵۳) فقرة موزعة على ثلاث مجالات هي: المجال الإداري، المجال الفني، المجال الإنساني. وبعد استخراج دلالات الصدق والثبات الخاصة بالأداة تم توزيعها على (480) معلم ومعلمة في (۱۸) مدرسة تعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة. وتوصلت الدراسة النتائج الآتية:
أن درجة ممارسة مديري المدارس التعليم ما بعد الأساسي لمهارات تقويم الأداء الوظيفي من وجهة نظر المعلمين بمحافظة الداخلية بسلطنة عمان جاءت بدرجة كبيرة.
ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغير النوع في جميع المحاور لصالح الإناث.
وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تغزي إلى متغير المسمى الوظيفي والمؤهل العلمي.
ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تغزي إلى متغير الخبرة في جميع المحاور لصالح المعلمين الأقل خبرة(1-5).
Category
Theses and Dissertations

Same Subject