Document
خصائص المنظمة المتعلمة وعلاقتها بالتنمية المهنية في مدارس التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The main objective of this study was to examine the relationship between characteristics of learning organizations and professional development from the perceptions of teachers in the basic education schools. The study used a descriptive research method in data collection. For this purpose, two questionnaires were designed. The first questionnaire was for characteristics of learning organization which contained five dimensions: mental models, shared vision, personal mastery, team learning and systems thinking. The second questionnaire was for professional development which contained four dimensions: professional, cultural, management and social personal dimensions. After establishing validity and reliability of the questionnaires, the data were collected from a sample of (423) teachers which were chosen randomly. SPSS program was used to analyze the data.
The main findings of this study were:
- Mean scores for all dimensions of characteristics of learning organization were high. Similarly, mean scores for dimensions of professional development were high except for cultural dimension which was moderate. Female teachers showed higher perceptions than males in team learning and systems thinking of learning organization at a < 0.05). Similarly, teachers who specialized in humanities showed higher perceptions of all dimensions of characteristics of learning organization than teachers in other specializations.
Female teachers indicated higher perceptions than males in all dimensions of professional development at (a < 0.05). Teachers with working experience of less than five years indicated higher perceptions than teachers with experience of more than five years in the cultural dimension at(a < 0.05). In terms of specializations, teachers specialized in humanities showed higher perceptions than teachers of other majors in all dimensions of professional development at (a <0.05). There were high statistical significant correlations between all dimensions of characteristics of learning organization and professional development. Based on the findings of this study it was recommended to:
- Allocate an amount of the school budget to provide materialism awards for hard working teachers according to their activities, experiences, work and abilities to encourage and enhance them to give more and devote their time and effort to make their schools the best.
Increase teachers' performance in conducting scientific and educational research through spreading the culture of educational research and providing training courses in how to conduct research and get the benefit.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على خصائص المنظمة المتعلمة بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية وعلاقتها بالتنمية المهنية من وجهة نظر معلميها، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وقد تم تصميم استبانتين كوسيلة لجمع البيانات اللازمة، الأولى: خصائص المنظمة المتعلمة مكون من خمسة محاور النماذج الذهنية، الرؤية المشتركة، الإتقان الشخصي، التعلم القرقي، التفكير النظمي)، والثانية: مجالات التنمية المهنية مكونة من أربعة محاور المجال المهني، المجال الثقافي، المجال الإداري، المجال الاجتماعي الشخصي )، وبعد التأكد من دلالة صدقهما وثباتهما طبقت على عينة مكونة من (423) معلما ومعلمة من جميع مدارس محافظة الداخلية، والتي تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، ولتحليل استجابات أفراد العينة استخدمت الباحثة برنامج الرزم الإحصائية (SPSS).
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
- أن المتوسطات الحسابية لتقديرات أفراد العينة جاءت متوفرة بدرجة كبيرة في جميع محاور خصائص المنظمة المتعلمة، وكذلك في أغلب محاور مجالات التنمية المهنية إلا محور المجال الثقافي فقد جاء متوفرا بدرجة متوسطة.
- وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 > a) حول توفر محوري (التعلم الفرقي، التفكير النظمي) لصالح الإناث.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 > a) حول توفر خصائص المنظمة المتعلمة لجميع المحاور يعزي لمتغير التخصص ولصالح تخصص العلوم الإنسانية. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 > a) حول واقع توفر مجالات التنمية المهنية المهني، الثقافي، الإداري، الاجتماعي الشخصي ) تعزی المتغير النوع الاجتماعي وكانت لصالح الإناث. ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 > a) لمتغير سنوات الخبرة بالنسبة للمجال الثقافي وكانت الصالح أصحاب الخبرة (لأقل من 5 سنوات)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 > a ) حول واقع توفر مجالات التنمية المهنية بالنسبة لمتغير التخصص ولصالح تخصص العلوم الإنسانية. - هناك علاقة ذات دلالة إحصائية عالية عند مستوى دلالة ( 0.01 > a) بین خصائص المنظمة ومجالات التنمية المهنية بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية من وجهة نظر معلميها.
وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة عددا من التوصيات والمقترحات من بينها:
- تخصيص بند من ميزانية المدرسة لتقديم الحوافز والمكافآت المادية للمعلمين المجيدين بناء على نشاطهم وخبراتهم وعملهم وقدراتهم، لتشجيعهم وتحفيزهم على بذل المزيد من العطاء والانتماء للمدرسة
- رفع مستوى أداء المعلم في إعداد البحوث التربوية العلمية من خلال نشر ثقافة البحث التربوي وتقديم دورات تدريبية في كيفية إعدادها والاستفادة منها.
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
- أن المتوسطات الحسابية لتقديرات أفراد العينة جاءت متوفرة بدرجة كبيرة في جميع محاور خصائص المنظمة المتعلمة، وكذلك في أغلب محاور مجالات التنمية المهنية إلا محور المجال الثقافي فقد جاء متوفرا بدرجة متوسطة.
- وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 > a) حول توفر محوري (التعلم الفرقي، التفكير النظمي) لصالح الإناث.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 > a) حول توفر خصائص المنظمة المتعلمة لجميع المحاور يعزي لمتغير التخصص ولصالح تخصص العلوم الإنسانية. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 > a) حول واقع توفر مجالات التنمية المهنية المهني، الثقافي، الإداري، الاجتماعي الشخصي ) تعزی المتغير النوع الاجتماعي وكانت لصالح الإناث. ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 > a) لمتغير سنوات الخبرة بالنسبة للمجال الثقافي وكانت الصالح أصحاب الخبرة (لأقل من 5 سنوات)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 > a ) حول واقع توفر مجالات التنمية المهنية بالنسبة لمتغير التخصص ولصالح تخصص العلوم الإنسانية. - هناك علاقة ذات دلالة إحصائية عالية عند مستوى دلالة ( 0.01 > a) بین خصائص المنظمة ومجالات التنمية المهنية بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية من وجهة نظر معلميها.
وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة عددا من التوصيات والمقترحات من بينها:
- تخصيص بند من ميزانية المدرسة لتقديم الحوافز والمكافآت المادية للمعلمين المجيدين بناء على نشاطهم وخبراتهم وعملهم وقدراتهم، لتشجيعهم وتحفيزهم على بذل المزيد من العطاء والانتماء للمدرسة
- رفع مستوى أداء المعلم في إعداد البحوث التربوية العلمية من خلال نشر ثقافة البحث التربوي وتقديم دورات تدريبية في كيفية إعدادها والاستفادة منها.
Category
Theses and Dissertations