Document

‫مدى تضمن كتب التربية الإسلامية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان لمفاهيم التربية الصحية في ضوء التصور الإسلامي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aims to uncover the extent that Islamic Education Textbooks in Cycle Two grades, Sultanate of Oman schools, cover the proper principles of education as per the Islamic values. The study seeks to achieve this by answering three questions: 1) what are the proper education principles that should be included in Islamic Education textbooks for basic education and post-basic education? 2) How do teachers envisage the distribution of such principles in Islamic Education textbooks? And how much of these principles are currently included in Islamic Education textbooks of Cycle Two grades? To answer these questions, the researcher developed two tools: the first is a list of (42) proper education principles and the second is a content analysis card which used the "paragraph" as an analysis unit. The validity of these tools was verified by 46 referees, and the reliability was verified by a peer analysis. The two tools scored an agreement of 87%. The study sample consisted of all Islamic Education teachers in Willayat Bausher, Sultanate of Oman totaling 209 teachers, and all the 12 Islamic Education textbooks of Cycle two grades from five to ten. The researcher used the descriptive analytical approach and the statistical tools of frequency and percentages. The study revealed a frequency rate of 606 of the proper education principles in the textbooks. It further revealed that mental health scored the highest with 53%, while the environmental health scored the lowest with only 1.9%. The study revealed unbalanced distribution of the proper education principles in the Islamic Education textbooks. In view of these results, the researcher proposes that balance is sought in distributing the proper education principles in the Islamic education textbooks of Cycle Two grades.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى تضمن محتوى كتب التربية الإسلامية الحلقة الثانية من التعليم الأساسي لمفاهيم التربية الصحية . وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية:
1- ما مفاهيم التربية الصحية الواجب توافرها في محتوى كتب التربية الإسلامية للتعليم الأساسي وما بعد الأساسي في ضوء التصور الإسلامي لها؟
۲- ما التوزيع المقترح لمفاهيم التربية الصحية في محتوى كتب التربية الإسلامية للتعليم الأساسي وما بعد الأساسي من وجهة نظر المعلمين والمعلمات ؟
٣- ما مدى تضمن محتوى كتب التربية الإسلامية للحلقة الثانية من التعليم الأساسي لمفاهيم التربية الصحية في ضوء التصور الإسلامي لها؟
وللإجابة عن هذه الأسئلة قامت الباحثة بإعداد أداتين، الأولى: قائمة بمفاهيم التربية الصحية وقد تكونت من (42) مفهوما. والأداة الثانية: استمارة تحليل محتوى، حيث اعتمدت الدراسة الفقرة كوحدة تحليل. وقد تم التحقق من دلالات الصدق بعرضها على مجموعة من المحكمين بلغ عددهم (46) محكما، وتم التأكد من ثبات التحليل بواسطة محللة أخرى، حيث بلغ معامل الاتفاق بينهما (78%). وقد تكونت عينة الدراسة من جميع معلمي التربية الإسلامية في ولاية بوشر بمحافظة مسقط والبالغ عددهم (209) معلمين، ومن جميع محتوى كتب التربية الإسلامية للحلقة الثانية من التعليم الأساسي التي تشمل الصفوف من (5-10)، وهي تشمل اثنا عشر كتابا. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. ولتحليل البيانات تم استخدام الأساليب الإحصائية التي تمثلت في التكرارات، والنسب المئوية.
ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة: - بلغ مجموع تكرارات مفاهيم التربية الصحية في كتب التربية الإسلامية بصفوف الحلقة الثانية من التعليم الأساسي من الصف الخامس وحتى الصف العاشر (606) تكرارات. - احتل مجال الصحة النفسية المرتبة الأولى وبنسبة (53%)، بينما احتل مجال الصحة البيئية أدنى نسبة مئوية حيث بلغت (1٫9%). - لم يراع التوازن النسبي في توزيع مفاهيم التربية الصحية المتضمنة في محتوى كتب التربية الإسلامية للحلقة الثانية من التعليم الأساسي.
وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة بالعديد من التوصيات من بينها، محاولة تحقيق نوع من التوازن المنطقي في توزيع مفاهيم التربية الصحية في محتوى كتب التربية الإسلامية للحلقة الثانية من التعليم الأساسي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
البحرية, خالصة بنت حمد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2011
Theses and Dissertations
1
0
‫العبدلية، عفراء بنت عبد الله بن سعيد.‬
جامعة السلطان قابوس
2018