Document

دور الإبداع الإداري في حل المشكلات المدرسية في مدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at ensuring the importance of the managerial activity in solving the school problems at the post basic schools in the Sultanate of Oman and identifying the effect of the study's variabilities: (occupation, gender, experience, qualification and the educational governorate) on the managerial innovation and Creativity in Solving the School's Problems. Besides, the study aims at reaching to propose the appropriate recommendations which through them it can be possible to reinforce and activate the role of the managerial Creativity in Solving the School's Problems. To achieve the aim of the study, a questionnaire was made composed of TV items. These items are distributed on six calibers. The calibers discuss the role of the managerial Creativity in Solving the School's Problems. Six different managerial titles were targeted: The titles ranging from planning, rules and regulations, student's affairs, staff professional development, communication between the school, the family and the community, and the staff enhancement. After ensuring the validity and credibility of the questionnaires it was conducted on 1. people. There were 1 TV headmasters and headmistresses, et male & female supervisors. The researcher used the descriptive style. The results of the study were: The methodology which is appropriate for this kind of studies. The average of the respondents of the people in accordance with the role of the managerial Creativity in accordance with the first Solving the Schools Problem at the post basic schools was of average rate. The role of managerial creativity in solving the problem associated with the strategic planning. It comes at the first rank with a medium of (T. 2A) and a deviation of (..V1) and with average rate of application. The second caliber is incorporated with solving the problems integrated with the students' affairs, and with a medium of (.), and deviation of (*)) and an average rate of application. Next caliber is associated with those problems incorporated with issues of professional development. The mediums of (19) and a deviation of (0.12) with in average rate of application. After that came the caliber incorporated with those problems associated with regulations and rules and School's agenda with a medium that reached (10) and a deviation of (11), and with average application. There were no significant statistical differences in the estimation of the people of the study that targeted the role of the managerial Creativity in Solving the School's Problems according to the variabilies of: profession, gender, qualification. However, there were statistical differences in the estimation of variabilies of years of experience for the slide (1 years and less) as well as for the educational Governorate and Ministry's Court. The main recommendations of the study were: empowering the schools with titles of school duties, managerial, technical, and financial and this aims at ensuring the performance of the school management and enhancing creativity in school management as well. Besides, it increases the creative staff at schools and appreciating their efforts at different levels. Guiding in awareness programs that target an increase of the managerial staff's and supervision's perceptions accomplishment of the managerial and technical staff creativity. This will be throughout application of trait's measurements and tests for the candidates for these jobs. The aim is to guarantee the best choice of personnel as well as attracting the professional staff to occupy the positions of teaching, supervisory and technical throughout materialistic funds. Also, implementation of mutual participatory programs in the issues of school creativity between the school managements at the governorate, at the national levels as well as with other countries to have deliberate of other experiences and initiatives of creativity projects and development of school performance.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تأكيد أهمية الإبداع الإداري في حل المشكلات المدرسية في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان، ومعرفة أثر متغيرات الدراسة (المسمى الوظيفي. النوع الخبرة المؤهل العلمي المحافظة التعليمية على الإبداع الإداري في حل المشكلات المدرسية، والتوصل إلى التوصيات والمقترحات التي يمكن من خلالها تفعيل دور الإبداع الإداري في حل المشكلات المدرسية ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء استبانه مكونة من (37) فقرة موزعة على ستة محاور تتناول أثر الإبداع الإداري في حل المشكلات المدرسية في ستة جوانب إدارية مختلفة هي التخطيط، والأنظمة واللوائح، والرعاية الطلابية، والتنمية المهنية للعاملين، والتواصل بين المدرسة والأسرة والمجتمع، وتعزيز العاملين، وبعد التأكد من صدقها وثباتها تم تطبيقها على (180) فرد، منها: (137) مديرة ومديرة، و(43) مشرفا ومشرفة، واستخدم الباحث المنهج الوصفي الذي يعد مناسبة لهذا النوع من الدراسات، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان من أهمها: أن المتوسط العام لاستجابات أفراد عينة الدراسة المتعلق بدور الإبداع الإداري في حل المشكلات المدرسية في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بشكل عام جاء بدرجة متوسطة، وجاء المحور الأول الذي ينص على " دور الإبداع الإداري في حل المشكلات المرتبطة بالتخطيط الاستراتيجي في المرتبة الأولى بمتوسط حسابي ( 3.48) وانحراف معیاري ( 0.79) وبدرجة تطبيق متوسط، يليه حل المشكلات المرتبطة بالرعاية الطلابية بمتوسط حسابي (3.33) وانحراف معیاري ( 0.81) وبدرجة تطبيق متوسط، يليه حل المشكلات المرتبطة بتعزيز العاملين بمتوسط حسابي (324) وانحراف معیاري ( 0.74) وبدرجة تطبيق متوسط، يليه حل المشكلات المرتبطة بتواصل المدرسة مع الأسرة والمجتمع بمتوسط حسابي (322) وانحراف معیاري ( 0.78) وبدرجة تطبيق متوسط، يليه حل المشكلات المرتبطة بالتنمية المهنية للعاملين بمتوسط حسابي ( 3.19) وانحراف معیاري ( 0.84) وبدرجة تطبيق متوسط، يليه حل المشكلات المرتبطة بالأنظمة واللوائح والأدلة المدرسية بمتوسط حسابي ( 3.15) وانحراف معیاري (086) وبدرجة تطبيق متوسط، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير عينة الدراسة في دور الإبداع الإداري في حل المشكلات المدرسية وفقا لمتغير المسمى الوظيفي، والنوع، والمؤهل العلمي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير أفراد عينة الدراسة وفقا لمتغير سنوات الخبرة لصالح فئة (10 سنوات فاقل)، والمحافظات التعليمية وديوان عام الوزارة لصالح ديوان عام الوزارة، وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات أهمها: إعطاء صلاحيات واسعة للمدارس في جوانب العمل المدرسي في الجوانب الإدارية والمالية والفنية والتقنية لتجويد الأداء وتعزيز ممارسة الإبداع الإداري، وزيادة الدعم المالي المخصص لتعزيز المبدعين في المدارس، وتكريمهم في شتى المناسبات على مستوى المدرسة والمديرية التعليمية بالمحافظة وديوان عام الوزارة، وتنفيذ برامج تدريبية نوعية ترتقي بالكوادر الإشرافية والإدارية، وتحقق الإبداع الإداري والفني والتقني في المدارس، وتطوير معايير اختيار المشرفين الإداريين والكوادر الإدارية والفنية والتدريسية، كتطبيق اختبارات ومقاييس السمات الشخصية للمترشحين لتلك الوظائف لضمان الاختيار الأمثل من المترشحين، واستقطاب الكوادر ذات الكفاءة والإجادة لشغل الوظائف في المجالات الإشرافية والفنية والتدريسية عن طريق حوافز مادية ومعنوية ورواتب وبدلات مقبولة، وتنفيذ برامج تبادلية في مجال الإبداع المدرسي بين إدارات المدارس على مستوى المحافظة والسلطنة والدول الأخرى للإطلاع على التجارب والمشاريع الإبداعية لتطوير الأداء المدرسي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject