Document

معوقات إبداع الطفل العماني في البيئة المدرسية و دور الخدمة الاجتماعية في مواجهتها :‏ ‏دراسة ميدانية مطبقة على طلبة الصفوف 5-7 بالمدارس الحكومية بولاية السيب.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
Creative students are the human wealth that nations must discover and invest in. Creating an innovative generation is what educators aspire to. There is no doubt that the school environment directly affects students positively, making them creative students, or negatively, making them ordinary students. Reality shows that there are obstacles that limit child creativity in school environment. Therefore, Social work must face these obstacles. The study aims at identifying the obstacles of creativity of the Omani child in the school environment, as well as identifying the role of social work in schools in facing them. The study is based on a descriptive approach that uses social survey; (3) experts from ministry of Education, and social survey on a sample of 100 teachers (Male and Female), and 9 social workers (Male and Female) in government schools from grade 5 to 7 in Wilayat AL Seeb. The researcher used research tools; the questionnaire and the interview. The most important results of the study that the majority of teachers did not receive any training courses on creativity, and that the most significant obstacles are related to the curriculum, which include that the objectives of the curriculum focuses on the development of creative capabilities Followed by obstacles related to educational supervision, such as the lack of training courses for teachers periodically, and the obstacles that are concerned with students (students are interested in memorizing the information) And the constraints of the school environment (the big number of students in the classroom), and finally the obstacles related to the teacher. The results also show that there is no clear and precise description of the role of the social worker to deal with classes of creative students. There is also a correlation between the years of experience as an independent variable and the acquisition of training courses as a dependent variable. There was a strong positive correlation between the two variables. Finally, the results show a mutual effect between all dimensions of the Omani child's creativity in the school environment. Considering the results of the study, the researcher develops a proposal of the role of school social work in dealing with the obstacles that limit the creativity of the Omani child.
Arabic abstract
الطلبة المبدعون هم الثروة البشرية التي يجب على الدول اكتشافها واستثمارها، إذ إن إيجاد جيل مبدع هو ما يطمح له المربون. ومما لا شك فيه أن البيئة المدرسية تؤثر بشكل مباشر على الطلبة إيجابيا فتجعل منهم مبدعون أو سلبا فتجعلهم طلبة عاديون، والواقع يشير إلى وجود معوقات تحد من إبداع الطفل في البيئة المدرسية، ومن هنا فعلى الخدمة الاجتماعية محاولة التصدي لمثل هذه المعوقات من خلال أساليبها ومداخلها المختلفة.
لذا هدفت الدراسة إلى التعرف على معوقات إيداع الطفل العماني في البيئة المدرسية، وكذلك الوقوف على دور الخدمة الاجتماعية المدرسية في مواجهة معوقات إبداع الطفل العماني.
وقد اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي، الذي اعتمد على طرحه المسح الاجتماعي الشامل على (۳) خبراء وزارة التربية والتعليم، والمسح الاجتماعي بالعينة على (۱۰۰) معلم ومعلمة (1) اخصائي واخصائية اجتماعية طلبة الصفوف ۵-۷ بالمدارس الحكومية في ولاية السيب، وقد اعتمدت الدراسة على استخدام أداتين بحثيتين تمثلت في الاستبانة والمقابلة ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن غالبية المعلمين والمعلمات لم يحصلوا على دورات تدريبية تتعلق بالإبداع، وأن أكثر المعوقات تأثيرا هي التي تتعلق بالمنهج الدراسي والتي منها أن أهداف المنهج تركز على تنمية القدرات الإبداعية، ثم تلتها المعوقات التي تتعلق بالإشراف التربوي مثل عدم الحاق الإشراف المعلمين بدورات تدريبية بصورة دورية، ثم المعوقات التي تتعلق بالطلبة (يهتم الطلبة بحفظ المعلومات وتخزينها)، ثم معوقات البيئة المدرسية (زيادة أعداد الطلبة في الفصول الدراسية واكتظاظها)، وأخيرا المعوقات التي تتعلق بالمعلم. كما أوضحت النتائج بأنه لا يوجد توصيف واضح ودقيق لأدوار الأخصائي الاجتماعي للتعامل مع فئة الطلبة المبدعين، كما توجد علاقة ارتباطية بين سنوات الخبرة كمتغیر مستقل والحصول على دورات تدريبية كمتغير تابع، حيث تبين وجود علاقة ارتباطية قوية موجبة بين المتغيرين، وأخيرا أظهرت النتائج عن وجود تأثير متبادل بين جميع أبعاد معوقات إبداع الطفل العماني في البيئة المدرسية وفي ضوء نتائج الدراسة قامت الباحثة بوضع تصور مقترح لدور الخدمة الاجتماعية المدرسية في التعامل مع المعوقات التي تحد من إبداع الطفل العماني.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
7
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018