Document
دور الإدارة المدرسية في تفعيل الإعلام التربوي في محافظة مسقط بسلطنة عمان.
Other titles
The role of school administration in activating the educational media in Muscat Governance in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The present study aims to identify the role of the school administration in activating the educational media in Muscat Governorate in Oman and to reveal the statistical differences in the response of the study sample, which depends on gender, job, qualification, and years of experience and school category. The study uses the descriptive approach, in which questionnaire is used to collect data and information and applied to a sample of (221) school principals, their assistants and school activities specialists.
The study has reached a number of results, the most important of which is that the role of the school administration in activating the educational media in Muscat Governorate came between the high and the middle grades. The results have also revealed that there are no significant differences due to gender, job, qualification, and years of experience and school category.
The study has reached a number of recommendations, the most important of which are need to implement qualifying and training programs and educational seminars for school administrations on the educational media throughout the school yeas the need for school media teams to make field visits to the various media institutions the need for the school administrations to follow up and guide the activities supervisors to highlight the role of the media, and need to include the need to include topics on the media in the curriculum. The study has also recommended conducting a number of studies, the most important of which are the preparation of a plan for the implementation of media training programs for school administrations throughout the academic year and activating the partnership between media institutions and educational institutions to activate the educational media in Muscat Governorate.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور الإدارة المدرسية في تفعيل الإعلام التربوي في
محافظة مسقط بسلطنة عُمان، والكشف عن الفروق الإحصائية في درجة عينة الدراسة حول دور
الإدارة المدرسية في تفعيل الإعلام التربوي، والتي تعتمد على النوع الاجتماعي والوظيفة والمؤهل
العلمي وسنوات الخبرة وفئة المدرسة . وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، كما تم استخدام
الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات وتم تطبيقها على عينة مكونة من (۲۲۱) من مديري ومديرات
المدارس ومساعديهم وأخصائيي الأنشطة المدرسية.
وقد توصلت الدراسة إلى عديد من النتائج أبرزها أن دور الإدارة المدرسية في تفعيل الإعلام التربوي بمحافظة مسقط جاءت بين الدرجة العالية والمتوسطة، كما كشفت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات النوع الاجتماعي والوظيفة والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة وفئة المدرسة.
وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات من أهمها بضرورة تنفيذ برامج تأهيلية وتدريبية وندوات تثقيفية لإدارات المدارس حول أهمية الإعلام التربوي على مدار العام الدراسي، والقيام بزيارات ميدانية لفريق الإعلام بالمدارس إلى المؤسسات الإعلامية المختلفة، وقيام إدارات المدارس بمتابعة وارشاد المشرفين على الأنشطة لتسليط الضوء على دور وسائل الإعلام التعليمي، وضرورة ادراج مواضيع حول الإعلام التربوي في المقررات الدراسية، ومن أهم الدراسات المقترحة هي إعداد خطة لتنفيذ مجموعة من البرامج التدريبية إعلامية لإدارات المدارس على مدار العام الدراسي، وتفعيل الشراكة بين المؤسسات الإعلامية والمؤسسات التربوية لتفعيل الإعلام التربوي بمحافظة مسقط.
محافظة مسقط بسلطنة عُمان، والكشف عن الفروق الإحصائية في درجة عينة الدراسة حول دور
الإدارة المدرسية في تفعيل الإعلام التربوي، والتي تعتمد على النوع الاجتماعي والوظيفة والمؤهل
العلمي وسنوات الخبرة وفئة المدرسة . وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، كما تم استخدام
الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات وتم تطبيقها على عينة مكونة من (۲۲۱) من مديري ومديرات
المدارس ومساعديهم وأخصائيي الأنشطة المدرسية.
وقد توصلت الدراسة إلى عديد من النتائج أبرزها أن دور الإدارة المدرسية في تفعيل الإعلام التربوي بمحافظة مسقط جاءت بين الدرجة العالية والمتوسطة، كما كشفت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات النوع الاجتماعي والوظيفة والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة وفئة المدرسة.
وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات من أهمها بضرورة تنفيذ برامج تأهيلية وتدريبية وندوات تثقيفية لإدارات المدارس حول أهمية الإعلام التربوي على مدار العام الدراسي، والقيام بزيارات ميدانية لفريق الإعلام بالمدارس إلى المؤسسات الإعلامية المختلفة، وقيام إدارات المدارس بمتابعة وارشاد المشرفين على الأنشطة لتسليط الضوء على دور وسائل الإعلام التعليمي، وضرورة ادراج مواضيع حول الإعلام التربوي في المقررات الدراسية، ومن أهم الدراسات المقترحة هي إعداد خطة لتنفيذ مجموعة من البرامج التدريبية إعلامية لإدارات المدارس على مدار العام الدراسي، وتفعيل الشراكة بين المؤسسات الإعلامية والمؤسسات التربوية لتفعيل الإعلام التربوي بمحافظة مسقط.
Category
Theses and Dissertations