Document

دور الاجتماعات الإلكترونية في تنمية مهارات الاتصال الإداري بين الإدارة المدرسية والمديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study is aimed at revealing the role of electronic meetings in the development of the administrative communication skills between the school administrations and the general directorates of education in the Sultanate of Oman. The study followed the descriptive method and adopted the questionnaire data collection tool. The questionnaire was distributed among a stratified sample composed of (39%) of the study community that contains (608) educational leaders in the directorate generals of education in Al-Wusta, Al-Dhahira and Al-Dakhiliah Governorates, and the school administrations that belong to them. The study revealed: . A high degree of appreciation for the role of electronic meetings in developing administrative communication skills between the school administrations and the general directorates of education in the Sultanate of Oman. The first three axes ranked in order (the axis of the skill of speaking and presentation, the axis of listening skill, the axis of the skill of interaction / participation), got a high degree of appreciation, while the axis of "dialogue skill / persuasion" got a lower degree of appreciation with an average grading. There were no statistically significant differences at the level of (a<0.05) in the study sample on the role of electronic meetings in developing the administrative communication skills between the school administrations and the general directorates of education in the Sultanate of Oman due to the following variables: gender, administrative level, years of administrative experience, scientific qualification, the courses attended in the field of technology and place of work (governorate). The main recommendations of the study are: Firstly, adopting and activating the electronic meetings' system as a communication program between the educational directorates and the school administrations affiliated with them. Secondly, creating special sections for electronic meetings at the directorate generals of education and appointing specialists to manage those systems as well as appointing a specialist in each school for the purpose to provide the necessary technical support for dealing with all the obstacles or problems that face the application of electronic meetings. Finally, conducting intensive training sessions on the mechanism of electronic meetings for all beneficiaries of the school administrations and educational directorates.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور الاجتماعات الإلكترونية في تنمية مهارات الاتصال الإداري بين الإدارة المدرسية والمديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان. أتبعت الدراسة أسلوب المنهج الوصفي واعتمدت على أداة الاستبانة لجمع البيانات وتم توزيعها على عينة طبقية بنسبة (39%) من مجتمع الدراسة المكون من (608) من القيادات التربوية بمديريات محافظة الوسطى والظاهرة والداخلية وإدارات المدارس التابعة لها.
كشفت الدراسة عن: * درجة تقدير عالية الدور الاجتماعات الإلكترونية في تنمية مهارات الاتصال الإداري بين الإدارة المدرسية والمديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان. حيث حصلت المحاور الثلاث الأولى بالترتيب (محور مهارة التحدث الإلقاء ، محور مهارة الإنصات الاستماع، محور مهارة التفاعل المشاركة)، على درجة تقدير عالية، بينما حصل محور "مهارة الحوار الإقناع"، على المرتبة الأخيرة وبدرجة تقدير متوسطة. *: عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) في تقديرات عينة الدراسة حول دور الاجتماعات الإلكترونية في تنمية مهارات الاتصال الإداري بين الإدارة المدرسية والمديريات العامة للتربية والتعليم في سلطنة عمان تعزي للمتغيرات؛ النوع الاجتماعي، المستوى الإداري، وسنوات الخبرة الإدارية، والمؤهل العلمي، والدورات الحاصل عليها في مجال التكنولوجيا، وجهة العمل المحافظة). من أهم توصيات الدراسة: تبني وتفعيل نظام الاجتماعات الإلكترونية كبرنامج تواصلي بين المديريات التعليمية وإدارات المدارس التابعة لها، والعمل على استحداث قسم خاص بالمديريات التعليمية وتعيين المختصين وكذلك تعيين مختص بكل مدرسة يعني بإدارة النظام وتوفير الدعم الفني اللازم لكل ما يعترض تطبيق الاجتماعات الإلكترونية من عقبات أو إشكاليات، وعمل دورات تدريبية مكثفة حول آلية عمل الاجتماعات الإلكترونية لكل المستفيدين من الادارة المدرسية والمديريات التعليمية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
0
0
‫الأخزمية،, عصرية بنت ناصر بن علي.‬
جامعة السلطان قابوس
2013
Theses and Dissertations
3
0
البلوشية, فريدة بنت سعيد.
جامعة صحار.
2016
Theses and Dissertations
15
5
السالمية, حميدة بنت ماجد بن ضاوي.
جامعة نزوى.
2021