Document

دور البحث التربوي في الممارسة الإدارية بالمؤسسة التعليمية في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at determining to what extent do participants keep breast of educational research, to what extent do educational research influence on the practice, to what extent do they consider educational research important, to what extent do they perceive a gap between the degree of employing research and the degree of its importance, to what extent do a number of obstacles mitigate educational research, and whether or not there are statistically significant differences between responses concerning the mentioned issues that could be attributed to the participants' gender, position, qualifications, and experience. For this purpose the related literature review was conducted. A questionnaire consisting of 67 items was administered to 319 participants who comprised 18 general director and 319 school principal.. The statistical analysis of data revealed: 1- A low level of participants' keeping abreast of educational research. 2- Educational research is not among the most influential resources in the participants' performance. Together with the internet and the views of the school external-and-internal public they come next to the official documents, circulars and personal experience in influencing administrative practice. 3- A moderate degree of employing educational research in administrative practice 4- A high degree of perceived importance of educational research 5- A considerable gap between the degree of perceived importance and the degree of employing educational research 6- The existence of obstacles of high and moderate degrees that mitigate educational research 7- The existence of statistically significant differences between participants concerning "keeping abreast of educational research" that could be attributed to gender 8- The gender of participants did not affect responses concerning other dimensions 9- The position of participants brought about statistically significant. differences concerning "keeping abreast of educational research", the role of personal experience as a source of influence, the perceived importance of educational research, the gap between the degree of perceived importance and the degree of employing educational research 10- The position of participants did not affect responses on other dimensions 11- Participants' qualification caused statistically significant responses on 'keeping abreast of educational research' 12- Participants' qualification did not affect responses on other dimensions 13- Responses on all dimensions were not affected by participants' experience.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة إطلاع المشاركين على البحث التربوي، ودرجة تأثير بعض مصادر المعلومات في ممارساتهم الإدارية، ودرجة توظيف وإدراك أهمية توظيف البحث التربوي، والكشف عن درجة التفاوت بين إدراك المشاركين لتوظيف البحث التربوي وإدراكهم أهمية توظيفه في ممارساتهم، والكشف عن درجة وجود المعوقات التي تحول دون الاستفادة من نتائج البحث التربوي، والكشف عن الفروق الدالة إحصائية بين استجابات المشاركين التي قد تعزي لمتغيرات النوع، والوظيفة، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة الإدارية.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم تحليل الأدبيات المتعلقة بدور البحث التربوي وأهميته ومعوقات الاستفادة منه، وتم إعداد استبيان مكون من (67) فقرة، وتم توزيعه علی (319) فردا منهم (18) مدير عام و(301) مدير مدرسة بالصف (10-12) من التعليم العام، في كافة محافظات ومناطق السلطنة. .
وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام الحزمة الإحصائية SPSS، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1 - ضعف إطلاع المشاركين على مصادر البحث التربوي المحددة في أداة الدراسة.
2 - أن أكثر مصادر المعلومات تأثيرا في أداء المشاركين هي (الوثائق الرسمية، التعميمات، الخبرة الشخصية)، وأقلها تأثيرة (رأي الجمهور الداخلي، نتائج البحث التربوي، رأي الجمهور الخارجي، شبكة المعلومات).
3 - توظيف المشاركين للبحث التربوي في ممارساتهم الإدارية بدرجة متوسطة.
4 - إدراك المشاركين لأهمية توظيف البحث التربوي بدرجة كبيرة.
5 - توظيف المشاركين للبحث التربوي بدرجة أقل من إدراكهم لأهمية توظيفه.
6 - درجة وجود كبيرة لمعوقات الاستفادة من نتائج البحث التربوي المحددة في الاستبيان.
7 - وفيما يتعلق بأثر مغيرات الدراسة فقد توصلت الدراسة إلى أنه:
متغير النوع: - توجد فروق دالة إحصائية عند مستوى (a = 0,05) بين متوسطات تقديرات المشاركين تعزي لمتغير النوع على محور الإطلاع.
- لا توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى(a = 0,05) بين متوسطات تقديرات المشاركين تعزي لمتغير النوع على محور مصادر المعلومات، ودرجة توظيف البحث التربوي، ودرجة إدراك أهمية توظيفه، والفجوة بين التوظيف والأهمية، ودرجة وجود المعوقات.
متغير الوظيفة: - توجد فروق دالة إحصائية عند مستوى (a = 0,05) بين متوسطات تقديرات المشاركين تعزي لمتغير الوظيفة على محور الإطلاع، الخبرة الشخصية في محور مصادر المعلومات، وأهمية توظيف البحث التربوي، والفجوة بين التوظيف والأهمية.
- لا توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوی (a = 0,05) بين متوسطات تقديرات المشاركين تعزي لمتغير الوظيفة على مصادر المعلومات التالية (التعميمات، الوثائق الرسمية، رأي الجمهور الداخلي، نتائج البحث التربوي، رأي الجمهور الخارجي، شبكة المعلومات)، وتوظيف البحث التربوي، ودرجة وجود المعوقات.
متغير المؤهل العلمي: - توجد فروق دالة إحصائية عند مستوى (a = 0,05) بين متوسطات تقديرات المشاركين تعزي لمتغير المؤهل العلمي على محور الإطلاع.
- لا توجد فروق دالة إحصائية عند مستوى (a = 0,05) بين متوسطات تقديرات المشاركين تعزي لمتغير المؤهل العلمي على محور مصادر المعلومات، وتوظيف البحث التربوي، وإدراك أهمية توظيفه، والفجوة بين التوظيف والأهمية، والمعوقات. الخبرة الإدارية.
- لا توجد فروق دالة إحصائية عند مستوى (a = 0,05) بين متوسطات تقديرات أفراد مجتمع الدراسة تعزي لمتغير سنوات الخبرة الإدارية على جميع محاور الدراسة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
8
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018
Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017