Document
Effect of graded readers on reading performance and motivation of Omani EFL students
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2012
Language
English
English abstract
This study investigated the effect of using graded readers reading cards on reading performance and reading motivation on Omani 10" graders male students.
The study was conducted with 55 students in Al Batinah - South Provence. The participants were divided into a control group and an experimental group.
The experimental group was given 90 reading cards graded into Bronze, Silver and Gold. They enrolled in an extensive reading program for 10 weeks. Each reading card was attached with a reading task. The tasks aimed at practicing one of reading sub-skills (scanning, skimming, ordering events, inferring and comprehension) and also to ensure that students have read the cards. The control group had normal intensive classroom reading. Both groups answered a reading motivation questionnaire that covered 5 motivational dimensions (Reading Efficacy, Reading Curiosity, Reading Involvement, Importance of Reading and Reading for Grades) Participants in both groups were pr-and post-program tested using a reading performance test designed by the researcher and Reading Motivation Questionnaire (RMQ) adapted from Wigfield & Guthrie (1997).
Findings did not reveal a statistically significant difference between the experimental and the control groups in the means of post-test reading performance. Also, results showed no statistically significant difference between the experimental and the control groups in the means of post-test reading motivation. This indicates that using graded reading cards in the period of 10 weeks did not improve students' reading skills. Also, it did not enhance students' reading motivation. The results indicate the significance of adequate period of time needed to measure a development in reading performance and building skills. It also raises the awareness of the importance of having positive and high reading motivation in order to develop reading skills.
The findings of the present study provide a number of recommendations for implementing graded readers for Omani students as well as some directions for future research.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى بحث أثار استخدام القراءات المتدرجة على تنمية الأداء القرائي و الدافعية للقراءة لدى طلاب الصف العاشر الأساسي بمحافظة الباطنة (جنوب). تكونت عينة الدراسة من 55 طالبا مقسمين إلى مجموعتين تجريبية (28 طالبا من مدرسة النعمان بن بشير التعليم الأساسي ) وأخرى ضابطة (27 طالبا من مدرسة سعد بن الربيع للتعليم الأساسي) وذلك باختيار فصل دراسي لدى المعلم المتعاون لتطبيق هذه الدراسة . تم توفير 90 بطاقة قراءة لطلاب المجموعة التجريبية خلال الفصل الدراسي الثاني (من شهر فبراير 2011 إلى نهاية ابريل 2011) قام فيها الطلاب باختيار المواضيع والمستوى المناسب لهم للقراءة خارج الفصل وعمل نشاط لكل قراءة لممارسة احدى مهارات القراءة التي تم اختيارها بناء على تركيز المنهج الدراسي عليها وهي:
1. مهارة القراءة السريعة للحصول على الفكرة الأساسية (skimming).
2. مهارة القراءة السريعة للبحث عن معلومة معينة (Scanning)
3. مهارة القراءة والفهم (reading comprehension).
4. مهارة ترتيب وتسلسل الأحداث (ordering and sequencing)
5. مهارة استخلاص المعنى من بين السطور (inferring meaning)
هدفت الدراسة إلى الإجابة عن السؤالين التاليين:
1. ما أثر استخدام القراءات المتدرجة على الأداء القرائي لطلاب الصف العاشر الأساسي؟
2. ما أثر استخدام القراءات المتدرجة على الدافعية للقراءة لدى هؤلاء الطلاب ؟
استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي واستعان بأداتين لجمع المعلومات اللازمة للدراسة وهما :
استبانة الدافعية للقراءة من تصميم ويكفيلد وجذري (1997 Wigfield & Guthrie )والتي تم استخدامها في العديد من البحوث العلمية لمصداقيتها ومناسبتها للعينة المختارة للدراسة وكذلك اختبار من تصميم الباحث لقياس مستوى مهارات القراءة المذكورة أعلاه قبل وبعد تطبيق البرنامج القرائي أظهرت النتائج الإحصائية للدراسة الاتي:
- لا توجد فروق دالة إحصائيا بين طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة بعد استخدام بطاقات القراءات المتدرجة على الأداء القرآئي للطلاب
- لا توجد فروق دالة إحصائيا بين طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة بعد استخدام بطاقات القراءات المتدرجة على الدافعية للقراءة باللغة الانجليزية للطلاب.
على ضوء نتائج الدراسة قدم الباحث بعضا من التوصيات والمقترحات التي يمكن الاستفادة منها في المستقبل.
1. مهارة القراءة السريعة للحصول على الفكرة الأساسية (skimming).
2. مهارة القراءة السريعة للبحث عن معلومة معينة (Scanning)
3. مهارة القراءة والفهم (reading comprehension).
4. مهارة ترتيب وتسلسل الأحداث (ordering and sequencing)
5. مهارة استخلاص المعنى من بين السطور (inferring meaning)
هدفت الدراسة إلى الإجابة عن السؤالين التاليين:
1. ما أثر استخدام القراءات المتدرجة على الأداء القرائي لطلاب الصف العاشر الأساسي؟
2. ما أثر استخدام القراءات المتدرجة على الدافعية للقراءة لدى هؤلاء الطلاب ؟
استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي واستعان بأداتين لجمع المعلومات اللازمة للدراسة وهما :
استبانة الدافعية للقراءة من تصميم ويكفيلد وجذري (1997 Wigfield & Guthrie )والتي تم استخدامها في العديد من البحوث العلمية لمصداقيتها ومناسبتها للعينة المختارة للدراسة وكذلك اختبار من تصميم الباحث لقياس مستوى مهارات القراءة المذكورة أعلاه قبل وبعد تطبيق البرنامج القرائي أظهرت النتائج الإحصائية للدراسة الاتي:
- لا توجد فروق دالة إحصائيا بين طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة بعد استخدام بطاقات القراءات المتدرجة على الأداء القرآئي للطلاب
- لا توجد فروق دالة إحصائيا بين طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة بعد استخدام بطاقات القراءات المتدرجة على الدافعية للقراءة باللغة الانجليزية للطلاب.
على ضوء نتائج الدراسة قدم الباحث بعضا من التوصيات والمقترحات التي يمكن الاستفادة منها في المستقبل.
Category
Theses and Dissertations