Document

Consciousness-raising tasks in EFL : design and impact

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2012
Language
English
English abstract
The present study was conducted to investigate the effect of using consciousness-raising tasks, (CR) tasks, on learners' achievement and the quality of their output. The CR tasks were designed by the researcher. The population of the study consisted of students at foundation level at a government college in Muscat. The sample was two contact classes of pre-intermediate level. The total number of the sample was forty seven (47) students; twenty five (25) in the experimental group and twenty two (22) in the control group. Three instruments were used to collect the data; eight (8) designed CR tasks, a grammar test and a dictogloss task. Pre-test was administered to examine the equivalence of the control and experimental group in their grammar knowledge of two targeted grammatical structures (prepositions of time and paired adjectives). Then, the experimental group was given the eight (8) designed CR tasks; four (4) for each grammatical structure, while the control group learned those structures through the Pre-Intermediate Headway textbook. At the end of the treatment, the same test was administered to both groups as a post-test to measure the differences in their achievement. At the end of the course, both groups were asked to complete a dictogloss task to compare the quality of both groups' learning outcomes. The results of the study can be summed up as follows: There was a statistically significant difference between learners' achievement in the experimental and control groups that favored the experimental group, which studied the two grammatical structures through CR tasks. The experimental group learners produced more improved output compared with the control group A number of recommendations for future EFL teaching using Task-Based Learning with specifically focused tasks and dictogloss tasks are presented. In addition, suggestions for further research are proposed.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة مدى تأثير التدريبات الثمانية التي قامت الباحثة بتصميمها في زيادة وعي الطلبة نحو اخطائهم اللغوية، وذلك بواقع أربع تدريبات لكل قاعدة لغوية، ولقد ركزت الدراسة على قاعدتين لغويتين، وهما ظرف الزمان والصفات الثنائية (prepositions of time and paired adjectives)، ثم معرفة مدى استفادة الطالب من هذه التدريبات في ادائه الكتابي ومدى انتباهه لهاتين القاعدتين اللغويتين.
ولقد تكون مجتمع الدراسة من طلبة السنة التأسيسية في إحدى الكليات الحكومية في مسقط، و تكونت العينة من فصلين في المستوى الثالث من السنة التأسيسية: الفصل الأول كان عبارة عن العينة التجريبية ولقد تم تطبيق التدريبات الثمانية معهم، أما الفصل الثاني كان عبارة عن العينة الضابطة. ولقد درس هاتين القاعدتين اللغويتين باستخدام منهج وهو (Headway) المخصص لهذه المرحلة الدراسية، وقد بلغ العدد الإجمالي للعينة سبعة وأربعين طالبا وطالبة، خمسة وعشرون في العينة التجريبية واثنان وعشرون في العينة الضابطة.
ولقد تم تطبيق اختبار قبل تنفيذ التجربة لمعرفة مدى انسجام وتوافق مستوى الطلبة لغويا في المجموعتين، ثم تم تطبيق التدريبات مع العينة التجريبية، وبعدها تم إعطاء المجموعتين اختبارا بعد تنفيذ التجربة، بالإضافة إلى إعطائهم تدريب إعادة كتابة الفقرة (dictogloss task) لقياس مدى تطبيقهم للقاعدتين اللغويتين بشكل صحيح أثناء الكتابة. ومن ثم تحليل النتائج إحصائيا. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى ما يأتي:
. وجود فروق ذات دلائل إحصائية بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في تعلم القاعدتين اللغويتين، وكانت النتيجة الأفضل في صالح العينة التجريبية؛ لقد حصل طلبة العينة التجريبية على درجات أفضل في الاختبار مقارنة بالعينة الضابطة.
. تمكن طلبة العينة التجريبية من استخدام القاعدتين اللغويتين بشكل أفضل أثناء الكتابة مقارنة بالمجموعة الأخرى؛ حيث إن أداءهم الكتابي كان أفضل لأنهم انتبهوا لكيفية استخدام القاعدتين اللغويتين وتوقيت استخدامها.
و على ضوء تعدد النتائج تم تقديم بعض التوصيات حول استخدام تدريبات إيقاظ الوعي في مراحل السنة التأسيسية في الكليات والجامعات، بالإضافة إلى توصيات خاصة باستخدام تدريب إعادة الكتابة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Zahir Hamad Mohammed.
Sultan Qaboos University
2003
Theses and Dissertations
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011