Document

The effect of the self-regulated strategy development (SRSD) model on the writing performance and apprehension of EFL learners in Oman

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2008
Language
English
English abstract
The present study aimed to probe the effect of Self-Regulated Strategy Development (SRSD) on the writing performance and apprehension of EFL learners enrolled for their English foundation year in private colleges in Muscat region for the academic year 2007/08. A total of 81 students participated in the experiment from the College of Banking and Financial Studies. Forty-five students were in the experimental group and 36 students in the control group. The experimental group was trained to use the 'Three-step' strategy for planning and the 'TREE' strategy to generate opinion essays. In addition, the students were trained to use a number of self-regulating strategies, such as goal setting, self- instructions and self-evaluation. These students' writing apprehension was measured prior and post the SRSD instruction using the Daly-Miller Writing Apprehension Test (DM-WAT). The students in the control group received regular writing lessons from their original instructors. They undertook the writing performance test pre-and post the experiment period and the DM-WAT was administered to them prior to the experiment period. The results attained through the Writing Performance Test revealed a statistically significant difference in the writing performance between the experimental and the control group in favor of the experimental group. A significant difference in the level of writing apprehension was also perceived in the experimental group as it decreased following the SRSD instruction through the Daly-Miller Writing Apprehension Test (D-M WAT) that was administered. A qualitative analysis of the performance test of both groups exhibited that the essays generated by the experimental group post SRSD instruction became longer; more organized, contained advanced vocabulary, and contained planning. A positive attitude towards writing was detected in students' comments and performance, as they seemed more confident during production as per some other writing instructors observation. Taking these findings into consideration, implications and recommendations were suggested.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى بحث أثر نموذج التعلم ذاتي التنظيم (SRSD model ) على الأداء و القلق الكتابي لدى طلاب اللغة الانجليزية في السنة الأولى بالكليات الخاصة بمنطقة مسقط للسنة الدراسية 2008/2007 . شملت عينة الدراسة على 81 طالبا من كلية الدراسات المصرفية. شملت المجموعة التجريبية على 45 طالبا وأما المجموعة الضابطة فقد شملت على35 طالبا . تم تدريب المجموعة التجريبية على استخدام استراتجيات لتخطيط وانتاج المقالات. کسم تم تدريب نفس المجموعة على استخدام مجموعة من استراتيجيات التعلم الذاتي. و تلقت المجموعة الضابطة دروسها التقليدية في الكتابة باللغة الانجليزية. خضع كل من المجموعتين لأداء اختبار قبلي و بعدي لقياس مستوى الأداء الكتابي. كما أدى كل كل من المجموعتين اختبار قبلي لتحديد مستوى القلق الكتابي عن طريق اختبار( DM - WAT ) دالي ميلر للقلق الكتابي". أدت المجموعة التجريبية اختبار دالي-ميلر بعدي لقياس مستوى أثر استخدام نموذج التعلم ذاتي التنظيم في القلق الكتابي لدى الطلاب. أشارت النتائج المتحققة من خلال اختبار الأداء الكتابي و اختبار دالي-ميلر للقلق الكتابي و النتائج الاحصائية للدراسة عن وجود فروق دالة احصائيا بين كل من "المجموعة التجريبية و "المجموعة الضابطة" لصالح المجموعة التجريبية. ولوحظ انخفاض مستوى القلق الكتابي في المجموعة التجريبيه.
ولقد اظهر التحليل النوعي لاختبار الأداء لكلا الفريقين بأن المقالات التي كتبتها " انتجتها المجموعة التجريبية بعد تطبيق إستراتيجية تنمية التنظيم الذاتي (SRSD) أصبحت أطول ؛ أكثر تخطيطا و تنظیماو تحتوي على مفردات متقدمة. لوحظ من اداء وتعليقات الطلاب وجود موقف ايجابي تجاه الكتابة ، كما بدو أكثر ثقة من ذي قبل مقارنة بكتابات سابقة. و باخذ هذه النتائج في الاعتبار ، والآثار المترتبة فقد تم وضع التوصيات المقترحة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
Al-Kathiriyah, Erma Said Samhan
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Balushiyah, Basma Salim Saeed
Sultan Qaboos University
2016
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abriyah, Badria Mohanna Nasser
Sultan Qaboos University
2009
Journal articles
2
0
Al-Mahrooqiyah, Rahma.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2016