Document
The effect of a teacher training program on EFL learners' self-directed learning strategies and their language achievement
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2011
Language
English
Subject
English abstract
The present study investigates the effect of a teacher training program on promoting learners' Self-Directed Learning Strategies. Moreover the study specifically attempts to investigate the effect(s) of learners' Self-Directed Learning Strategies on their language achievement.
The study is quasi-experimental in nature, the population consisted of post-basic grade eleven female students registered in the academic year 2009-2010. Eight post-basic grade eleven classes of a total of two hundred students from three different girls' schools in Muscat region represented the sample of the study. Four classes represented the experimental group which was instructed by trained teachers using the developed activities. The other four classes represented the control group, which were taught the common way.
Three types of instruments were used for the purpose of this study. First, a Self Directed Learning Strategies' Inventory was used to assess the learners' SDL Strategies. Second a Language Achievement Test was used to measure the learners' language achievement. Finally a Semi Structured Interview was used to support the study findings. The instruments were validated and tested for reliability,
Two major findings were concluded from this study. First, the results of the SDL inventory revealed that there was no significant difference in the SDL Strategies for the experimental group after the experiment. Second, the results of the Language Achievement Test revealed a significant difference between the learners' achievement of the experimental group and the learners' achievement of the control group that favored the experimental group who were taught by trained teachers using the developed activities. In the light of the findings, implications and a number of recommendations were suggested to promote SDL Strategies.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مدى تأثير تدريب المعلمات على تنمية استراتيجيات التعلم الذاتي عند الطلبة، كذلك هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استراتيجيات التعلم الذاتي على التحصيل اللغوي للطلبة تكون مجتمع الدراسة من طلبة التعليم ما بعد الأساسي للصف الحادي عشر المدرجين في مادة اللغة الإنجليزية للعام الدراسي 2009-2010 في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان تكونت عينة الدراسة من ثمانية فصول دراسية ( 200 طالبة ) تم اختيارهن من ثلاثة مدارس مختلفة في محافظة مسقط ، حيث تم تصنيفهن عشوائيا إلى مجموعتين. المجموعة الأولى، المجموعة التجريبية تكونت من أربعة فصول دراسية والتي تلقت المادة العلمية بعد تدريب المعلمات وتطوير الأنشطة الصفية .أما المجموعة الثانية، المجموعة الضابطة ضمنت أربعة فصول دراسية وتلفت المادة العلمية بالطريقة المعتادة.
للإجابة على أسئلة الدراسة، استخدمت الباحثة ثلاثة أنواع من أدوات البحث : 1. استبانه استراتيجيات التعلم الذاتي لقياس اثر التدريب على استراتيجيات التعلم الذاتي. 2. اختبار تحصيلي لمعرفة تأثير البرنامج على تحصيل الطالبات بعد تطبيق التجربة 3. المقابلة الشخصية شبه المقننة للمعلمات لإثراء النتائج البحثية.
وقد تم استخراج معاملي الصدق والثبات للأدوات. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية :
. عدم وجود فروق دالة إحصائية لأثر التدريب على استراتيجيات التعلم الذاتي في تنمية هذه الاستراتيجيات.
. وجود فروق دالة إحصائيا في التحصيل اللغوي بين المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية .
على ضوء هذه النتائج، عرضت الباحثة مجموعة من التطبيقات والتوصيات التي يمكن الاستفادة منها .
للإجابة على أسئلة الدراسة، استخدمت الباحثة ثلاثة أنواع من أدوات البحث : 1. استبانه استراتيجيات التعلم الذاتي لقياس اثر التدريب على استراتيجيات التعلم الذاتي. 2. اختبار تحصيلي لمعرفة تأثير البرنامج على تحصيل الطالبات بعد تطبيق التجربة 3. المقابلة الشخصية شبه المقننة للمعلمات لإثراء النتائج البحثية.
وقد تم استخراج معاملي الصدق والثبات للأدوات. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية :
. عدم وجود فروق دالة إحصائية لأثر التدريب على استراتيجيات التعلم الذاتي في تنمية هذه الاستراتيجيات.
. وجود فروق دالة إحصائيا في التحصيل اللغوي بين المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية .
على ضوء هذه النتائج، عرضت الباحثة مجموعة من التطبيقات والتوصيات التي يمكن الاستفادة منها .
Category
Theses and Dissertations