Document

Effect of using process writing moodle based activities for teaching writing on the writing performance and attitudes of Omani students

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2009
Language
English
English abstract
The present study investigated the effects of using Moodle-based activities such as Wikis and e-forums in developing EFL (English as a Foreign language) learners' writing performance using a process-oriented approach to teaching writing. The population of study consisted of grade twelve learners in the government public schools in the Sultanate of Oman during the academic year 2007-2008. The sample of the study consisted of two grade twelve classes taking the English Elective course in one of the girls' government schools in Muscat region. The total number of the sample was fifty-one learners; twenty-six in the experimental group and twenty-five in the control group. A test as well as a questionnaire were used as the instruments of the study. Firstly, the test was administered as a pre-test to ensure the equivalence of the control and experimental groups in language proficiency. Then the experimental group was taught using Moodle and the control group was taught using the traditional way. At the end of the course the same test was administered to both groups as a post-test to measure learners' achievement following the completion of the course. Secondly, the attitude questionnaire was used to assess the experimental group students' attitudes towards learning process writing using e-learning tools. The results of the study can be summed up as follows: • There was a statistically significant difference between learners' achievement in the experimental and control groups in favor of the experimental group who took the course online using the e-learning tools. • The experimental group learners had positive attitudes towards learning process writing using Moodle-based activities A number of recommendations for future EFL teaching using process-oriented approach and online learning tools are made and a set of suggestions for further research are proposed.
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام الأنشطة المعدة في برنامج Moodle مثل ال( Wiks ) و ال ( E -Forums) في تنمية مهارة الكتاية لدى طلبة اللغة الإنجليزية و ذلك باستخدام طريقة الكتابة ال (Process Writing Approach).
و لقد تكون مجتمع الدراسة من طلبة الصف الثاني عشر في المدارس الحكومية في سلطنة عمان في السنة الدراسية ۲۰۰۸۱۲۰۰۷. و تكونت العينة من صفين من صفوف الصف الثاني عشر يدرسون منهج اللغة الإنجليزية الاختيارية في إحدى مدارس محافظة مسقط في سلطنة عمان. و كان إجمالي عدد الطلبة في العينة واحد و خمسون طالبة، ستة و عشرون منهم في المجموعة التجريبية و خمسة و عشرون منهم في المجموعة الضابطة و لقد تم تطبيق امتحان قبل تنفيذ التجربة و امتحان بعد تطبيق التجربة بالإضافة إلى استبانه كأدوات التجربة. و تم تطبيق الامتحان القبلي قبل تنفيذ التجربة لمعرفة مدى توافق مستويات الطالبات لغويا في المجموعتين. ثم تم تدریس طالبات المجموعة التجريبية باستخدام برنامج Moodle و طريقة ال (Process Writing ) بينما تم تدریس طالبات المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة التقليدية في تعليم الكتابة. و في نهاية التجربة تم تطبيق الامتحان لقياس مدى تطور مستوى الطالبات في المجموعتين. كما تم استخدام استبانه لمعرفة أراء طالبات المجموعة التجريبية في استخدام برنامج مودل لتدريس ال (Process Writing ) ويمكن تلخيص نتائج الدراسة فيما يلي:
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في تطور مستوی الكتابة و كانت النتيجة لصالح المجموعة التجريبية.
- كان لدى المجموعة التجريبية اتجاه إيجابي نحو استخدام برنامج مودل و طريقة ال (Process Writing ) في التدريس.
و قد تم تقديم بعض التوصيات حول استخدام التكنولوجيا الحديثة و طريقة ال (Process Writing ) في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، كما تم تقديم بعض المقترحات البحوث مستقبلية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
Al-Kathiriyah, Erma Said Samhan
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Balushiyah, Basma Salim Saeed
Sultan Qaboos University
2016
Theses and Dissertations
0
0
Al-Lawatiyah, Batool Mohammed Hassan
Sultan Qaboos University
2008
Journal articles
2
0
Al-Mahrooqiyah, Rahma.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2016