Document

فاعلية المنهج الأسلوبي: في إكساب طالبات الصف الحادي عشبر مهارة تهليل النصوص الأدبية.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study is to recognize the effect of applying the stylistic approach to the analysis of literary texts on the 11" Grade, To achieve the aim of the study, the researcher designed a list of Stylistic Approach skills to analyze the texts, a guide for teaching the curriculum of the literary stylistic analysis of texts, and an achievement test for measuring students skills in the analysis of literary. After confirming the validity of the study tools, the researcher applied the study on the study sample experimental group which consisted of (30) female students. After making the necessary statistical analyses, the researcher came out with the following results: 1- There are statistical differences at the Significance Level (as 0,05) between the average scores of the experimental group students and control group students in the post application for the Literary Texts Analysis Skills Achievement Test. The difference was in favor of the experimental group students who studied the literary texts by using the stylistic approach. 2- There were statistical differences at significance level (a between the average scores of the experimental group students and control group students in the post application of the detailed skills for the Literary Texts Analysis Skills Achievement Test. The difference was in favor of the experimental group students who studied the literary texts by using the stylistic approach. 3- There was an increase in the effectiveness of the stylistic approach in enhancing the skill of analyzing literary texts. The effect Size was (0,55) which equals (55%). This effect percentage is considered high and reflects the practical significance of applying the Stylistic Approach in analyzing the literary texts. In the light of the study findings, the researcher recommends paying attention to the literary texts analysis skill, specifying the appropriate linguistic skills to the literary analysis and building on them in teaching the literary texts. Additionally, in-services training courses should be given to Arabic language teachers in linguistic analysis using the stylistic approach. Moreover, curriculum designers should consider literary texts analysis skill when choosing text and making assessment activities and well as increasing the number of lessons for teaching artistic texts. For further research, the researcher also recommends studying the effectiveness of a suggested program to teach post basic teachers the analyzing skills using the stylistic approach and a diagnostic study for the difficulties that face students when analyzing artistic texts.
Arabic abstract
فاعلية المنهج الأسلوبي في إكساب طالبات الصف الحادي عشر مهارة تحليل النصوص الأدبية هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية المنهج الأسلوبي في إكساب طالبات الصف الحادي عشر مهارة تحليل النصوص الأدبية. ولتحقيق ذلك صممت الباحثة قائمة بمهارات مستويات المنهج الأسلوبي التحليل النص الأدبي، والمادة التعليمية لتطبيق مهارة تحليل النصوص الأدبية، والاختبار التحصيلي لقياس مهارة تحليل النص الأدبي وفق المنهج الأسلوبي. وبعد تأكد الباحثة من عملية الصدق والثبات، شرعت في تدريس العينة التجريبية بالمنهج الأسلوبي والتي بلغت (30) طالبة من طالبات الصف الحادي عشر، وبعد إجراء التحليلات الإحصائية اللازمة توصلت الباحثة إلى النتائج التالية: 1. وجود فروق ذوات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (يح 0 . 05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل لمهارة تحليل النصوص الأدبية لصالح طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسين النصوص الأدبية باستخدام المنهج الأسلوبي. 2. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 2 0 . 05 ) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين، في التطبيق البعدي للمهارات التفصيلية لاختبار مهارة تحليل النصوص الأدبية لصالح طالبات المجموعة التجريبية. 3. ارتفاع فاعلية المنهج الأسلوبي في تنمية مهارة تحليل النصوص الأدبية؛ حيث بلغت قيمة حجم الأثر ( 0 . 55) أي بنسبة (55%) وهي نسبة تأثير كبيرة تشير إلى وجود دلالة عملية لتطبيق المنهج الأسلوبي في تحليل النصوص الأدبية. وفي ضوء تلك النتائج، قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات منها: توجيه القائمين على تأليف مناهج اللغة العربية إلى الاهتمام بمهارات المنهج الأسلوبي في اختيار نوعية النصوص الأدبية، وفي صياغة الأنشطة التقويمية، وزيادة عدد حصص النصوص الأدبية. كما قدمت الدراسة عددا من المقترحات لبحوث ودراسات أخرى منها: دراسة فاعلية برنامج تدريبي مقترح في إكساب معلمي ما بعد التعليم الأساسي مهارة التحليل وفق المنهج الأسلوبي، ودراسة تشخيصية وعلاجية للتعرف على الصعوبات التي تواجه طلبة ما بعد التعليم الأساسي عند تحليل النصوص الأدبية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
المعمرية, موزة بنت سالم بن عبيد.
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
1
0
العجمية, معصومة بنت حبيب بن حسين.
جامعة السلطان قابوس
1995
Theses and Dissertations
0
0
الكندية, مریم بنت ناصر بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2018