Document

فاعلية المسابقة المفتوحة القائمة على التعلم التعاوني في تحصيل طلاب الصف الثاني عشر لمادة الرياضيات البحتة بمحافظة جنوب الشرقية.

Other titles
The effectiveness of the open competition based on cooperative learning in the achievement of the twelfth grade students in pure mathematics in the South Sharqia Governorate
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The study aims to identify the effectiveness of the Open Competition based on cooperative learning in the academic achievement of twelfth grade students in pure mathematics and the unit of integration. To achieve the objectives of the study, the researcher used the semi-experimental method. The study community consisted of all male students in the twelfth grade in Al Sharqiya Governorate (2032 students). The study sample was chosen in an intentional way, consisting of (60) students who were divided into two groups, an experimental group of (30) students, the open competition was applied while teaching thel, and a control group of (30) students who studied through the normal way. The study tools consist of the descriptive guide for the application of the Open Competition ( the teacher's guide ), and an achievement test in the integration unit. The study showed that there were no statistically significant differences between the two groups in the level of inference. Based on these results, the study reached a set of recommendation, most notably: activating the strategies of competition in general and the Open Competition in particular in the educational process because of their clear positive impact, and the inclusion of models of competition strategies that have proven effective educationally and behaviorally in the various curricula for mathematics. The study also recommended training mathematics teachers on how to deal with inference questions in terms of formulation, method of teaching, appropriate strategies and possible solutions, and sharpening their knowledge and skills.
Arabic abstract
هـدفت الـدراسة إلى التعرف على فاعلية المسـابـقة المفتـوحة القـائمة على التعلـم التـعاوني في التحصيل الدراسي لطلاب الصف الثاني عشـر في مادة الريـاضيات البحتة وحدة التـكامل، وتحقيقا لهـدف الدراسة فقـد قام الباحث باستخدام المنهج شبـه التجـريبي، وتكون مجتمع الدراسة من جميـع الـطـلاب الـذكـور بالصـف الثـاني عشـر بمحافظة الشـرقية جنـوب للعام الدراسي 2020/2021م والـذيـن بــلغ عــددهم ( 2032 ) طـالباً، وتم اختيـار عـينة الـدراسة بطـريـقة قصـديـة تكـونت من (60) طـالـباً تم تقـسـيمهم إلى مجمـوعتيـن، تجـريبـية وعـددهم (30) طـالبـاً تـم تطـبيـق المـسابقة المفتـوحة في تـدريسـهم، وأخـرى ضـابطـة وعـددهم (30) طـالبـاً درسـوا بالطـريقة السائـدة، وتم إعداد أدوات الدراسة المتمثلة في الدليل الوصفي لتطبيق المسابقة المفتوحة (دليل المعلم)، واختبار تحصــيلي فـي وحـدة التـكامـل، وقـد أظهـرت نتائج الدراسة وجـود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتيـن لصـالح المجمـوعة التـجريبـية فـي الـدرجـة الكـلية للاختبـار وفـي مستـويي المـعرفة والتطبيق، كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين في مستوى الاستدلال.
وفي ضـوء هذه النتائج أوصت الدراسة بتفعيل إستراتيجيات المسابقات بشكل عام والمسابقة المفتوحة بشكل خاص في العملية التعليمية بشكل أكـبر لما لها من أثر إيجابي واضـح، وإدراج نمـاذج من استـراتيجيات المسـابـقات التي ثبتـت فاعـليتها تربـويا وسلـوكيا في المنـاهج الـدراسية المختلفة لمادة الريـاضيات وتدريب المعلمين على تطبيقها، كما أوصت الدراسة بتدريب معلمي الرياضيات على كيفية التعامل مع أسئلة الاستدلال من حيث الصيـاغة وطـريقة التـدريس والإستراتيجيات المنـاسبـة وطـرق الحـل الممكنـة وزيـادة رصيـدهـم المعرفي والمهاري.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
0
الفارسي، أحمد بن محمد بن علي.
جامعة نزوى
2020
Theses and Dissertations
6
0
الخروصي، إبراهيم بن سعيد بن خالد.
جامعة نزوى
2021