Document
فاعليـة التدريـس بالأنـاشيـد في مـادة التربيـة الإسلاميـة على التحصيل الدراسي لطالبات الصف الخامـس الأسـاسـي وبقـاء أثـر التعلـم لديهـن.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to reveal the effectiveness of the Nasheed-based teaching of Islamic Education subject to fifth-grade female students and its impact on their achievement and the survival of the learning effect among them. The sample of the study consists of 65 fifth-grade students, who were selected from 5-7 grades at one of the primary schools in Muscat Governorate. The sample was divided into two groups: an experimental group consisting of 33 female students who were taught using nasheeds (Islamic songs) and a control group of 32 female students who were taught using the traditional teaching method. To measure the differences between the two groups, the researcher created an achievement test that consists of 21 multi-choice questions.
The results showed that there is a statistically significant difference at the level (0.05) between the averages' scores of the two groups. After completing the experiment, the researcher conducted an immediate achievement post-test. Four weeks later، the researcher conducted a postponed post-test to measure the survival of the learning effect among
the students. The findings of the study showed statistically significant differences between the mean scores of the two groups (the experimental and control groups) in the immediate achievement post-test and the postponed post-test in favor of the experimental group
that was taught using nasheeds. The study offers a number of recommendations that include the application of the experiment to a wider category of fifth-grade students in the area of education.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية التدريس بالأناشيد في مادة التربية الإسلامية على التحصيل الدراسي لطالبات الصف الخامس الأساسي وبقاء أثر التعلم لديهن. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدام المنهج شبه التجريبي، حيث أعدت المادة العلمية باستخدام الأناشيد التعليمية، واختباراً تحصيليا مكونا من (21) سؤالا من نوع الاختيار من متعدد، وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها، طبقت على عينة مكونة من (65) طالبة من مدرسة أم ورقة الأنصارية للتعليم الأساسي (5-7) بمحافظة مسقط، تم تقسيمهن إلى مجموعتين: تجريبية، وعدد طالبتها (33) طالبة درست باستخدام الأناشيد، وضابطة وعدد طالبتها (32) طالبة درست بالطريقة الاعتيادية.
أظهرت نتائج الدراسة بعد تطبيق الاختبارالبعدي الفوري وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية. ولقياس بقاء أثر التعلم لدى عينة الدراسة، طبق الاختبارالبعدي المؤجل بعد مرورأربعة أسابيع من تطبيق الاختبارالبعدي الفوري، فأظهرت النتائج أيضا وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي البعدي المؤجل، لصالح المجموعة التجريبية التي درست بالأناشيد. وفي ضوء النتائج التي خلصت إليها الدراسة، أوصت بعدد من التوصيات أهمها: تطبيق التجربة على شريحة واسعة من طلبة الصف الخامس الأساسي ونظرائهم.
أظهرت نتائج الدراسة بعد تطبيق الاختبارالبعدي الفوري وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية. ولقياس بقاء أثر التعلم لدى عينة الدراسة، طبق الاختبارالبعدي المؤجل بعد مرورأربعة أسابيع من تطبيق الاختبارالبعدي الفوري، فأظهرت النتائج أيضا وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي البعدي المؤجل، لصالح المجموعة التجريبية التي درست بالأناشيد. وفي ضوء النتائج التي خلصت إليها الدراسة، أوصت بعدد من التوصيات أهمها: تطبيق التجربة على شريحة واسعة من طلبة الصف الخامس الأساسي ونظرائهم.
Category
Theses and Dissertations