Document

فاعلية استخدام الرسوم المتحركة في تنمية مفاهيم القضايا المائية في مادة الدراسات الاجتماعية لدى طالبًات الصف الثامن الأساسي في محافظة جنوب الباطنة.

Other titles
The effectiveness of using animation in developing concepts of water issues in social studies subject among the students of grade eight in Al Batinah South Governorate
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to reveal the effectiveness of using animation in developing concepts of water issues in Social Studies subject among the students of grade eight in Al Batinah South Governorate. Semi-experimental approach has been used to achieve the aim of the study. Researcher prepared an achievement test consisting of (25) multiple choice questions. After confirming its validity and consistency indications, the test has been applied on (60) female students of grade eight in one of the Al Batinah South schools (Asia Bint AL Harith School 5-8), however, the sample of the study has been randomly distributed into two groups: - Experimental group, includes (30) female students who were taught by using the animation method. - Control group, includes (30) female students who were taught by usual method. The application of the study continued for a month during the second semester of 2019/2020 academic year. - The study results showed that there is a statistically significant differences at (a=0.05) level between the mean scores of experimental and control groups in post application to test the concepts of water issues for the benefit of the experimental group. Based on the results of the study, the researcher recommended that to use animation as a method in the process of teaching, as well as, she recommended that the necessity for having further corresponding studies in teaching academic subjects in different academic levels.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الكشف عن فاعلية استخدام الرسوم المتحركة في تنمية مفاهيم القضايا المائية في مادة الدراسات الاجتماعية، لدى طالبًات الصف الثامن الأساسي في محافظة جنوب الباطنة، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج شبه التجريبي،، كما قامت الباحثة بإعداد اختبار تحصيلي مكون من (25) سؤال، من نوع الاختيار من متعدد، وبعد التأكد من دلالات صدقه وثباته طبق على (60) طالبة من طالبًات الصف الثامن الأساسي بمدرسة آسيه بنت الحارث للصفوف (5-8) بمحافظة جنوب الباطنة ، ووزعت عينة الدراسة عشوائيا إلى مجموعتين: تجريبية وعدد طالبًاتها (30) طالبة تم تدريسها بطريقة الرسوم المتحركة، وضابطة وعدد طالبًاتها (30) طالبة، تم تدريسها بالطريقة الاعتيادية، استمرت تطبيق الدراسة لمدة شهر، خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي: 2019/2020م.
كشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة احصائيا عند مستوى (0.05 =α) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي، لمقياس مفاهيم القضايا المائية، لصالح المجموعة التجريبية.
وعلى ضوء النتائج التي توصلت اليها الدراسة، فقد أوصت الباحثة باستخدام الرسوم المتحركة كوسيلة في العملية التعليمية، كما أوصت بضرورة إجراء المزيد من الدراسات المماثلة في تعليم المواد الدراسية، بمراحل تعليمية أخرى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject