Document

‫فاعلية استراتيجيات مستندة إلى عادات العقل في تنمية مهارات التفكير عالي الرتبة و الاتجاهات نحو العلوم لدى طالبات الصف السابع

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate Effectiveness of Strategies Based on the Habits of Mind in the Development of the skills of a high-Ordering Thinking (HOTs) and Attitudes Towards Science among 7th Grade Female Students. The sample consisted of (58) female students selected from Afra Ansariya (5-10) in South Al-Batinah Governorate. The sample was divided into two groups; experimental group (N=29) taught the science content by Strategies Based on the Habits of Mind and control group (N=29) taught the science content by the conventional method of teaching. The study lasted for seven weeks in the second semester of the academic year 2015/2016. To achieve the study's aim, three research instruments were designed: teacher guide in the Strategies Based on the Habits of Mind for experimental group, a highordering thinking skills test and attitudes towards science scale which included organization, Making predictions, Analysis and Modeling of Data and Solving Open-Ended Problems. The reliability of the high-ordering thinking skills test was (0.78), whereas the reliability of attitudes towards science scale was (0.80). The result of the study revealed that there were statically significant difference for the favour of the experimental group in (HOTs)between the experimental group students and the control group students, there were statically significant differences between the two groups in acquiring (HOT s) in organization, analysis and modeling of data and solving open-ended and the whole skills test in favour of the experimental group. The study also showed that there were statically considerable differences between pre and post (HOTS) test in in the whole test in favour of the experimental group. The result revealed that there were statically significant differences in the attitudes towards science scale at between the experimental group students and the control group students in the whole of scale in favour of the experimental group. The study also showed that there were statically considerable differences between pre and post attitudes towards science scale in three dimensions: enjoy by sciences, and appreciation of science and scientists and benefit of science and in the whole dimensions in favour of the experimental group. Accordingly, the study recommends that formulation the science curriculum content to include many activities that focus on the different habits of mind.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي فاعلية استراتيجيات مستندة إلى عادات العقل في تنمية مهارات التفكير عالي الرتبة والاتجاهات نحو العلوم لدى طالبات السابع، وقد تكونت عينة الدراسة من (58) طالبة من طالبات الصف السابع بمدرسة عفراء بنت عبيدالله الأنصارية (5-10) بمحافظة شمال الباطنة، حيث تم تقسيم العينة إلى مجموعتين: تجريبية تكونت من (29) طالبة تم تدريسهن باستخدام استراتيجيات مستندة إلى عادات العقل، ومجموعة ضابطة تكونت من (29) طالبة تم تدريسهن بالطريقة السائدة، واستغرقت مدة التطبيق سبعة أسابيع خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2015-2016.
للإجابة عن أسئلة الدراسة، تم إعداد دليل المعلم باستخدام استراتيجيات مستندة إلى عادات العقل، وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، أما أدوات الدراسة فتمثلت في اختبار المهارات التفكير عالي الرتبة عدد مفرداته (28) مفردة، قد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، وحساب ثبات الاتساق الداخلي له باستخدام معامل ألفا كرونباخ، وقد بلغت قيمته (0.78)، كما تم إعداد مقياس القياس الاتجاهات نحو العلوم مكون من (33) عبارة، وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، كما تم حساب ثباته باستخدام معامل ألفا كرونباخ، وقد بلغت قيمته (0,80). وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لدرجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في مهارات التفكير عالي الرتبة لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لدرجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في مهارات التنظيم، وتحليل البيانات ونمذجتها، وحل المشكلات مفتوحة النهاية، وفي مجمل المهارات لصالح المجموعة التجريبية. كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير عالي الرتبة لدى المجموعة التجريبية في جميع المهارات ومجملها لصالح التطبيق البعدي. كما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لدرجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في مقياس الاتجاهات نحو العلوم في جميع الأبعاد ومجملها لصالح المجموعة التجريبية. كما ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية بين التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الاتجاهات لدى المجموعة التجريبية في بعد الاستمتاع بمادة العلوم، وتقدير العلم والعلماء والاستفادة من مادة العلوم ومجمل الأبعاد لصالح التطبيق البعدي.
وفي ضوء النتائج السابقة توصي الدراسة بإعادة صياغة محتوى مناهج العلوم بحيث تتضمن العديد من الأنشطة التي تركز على عادات العقل المختلفة. كما أوصت بإجراء دراسات مشابهة للدراسة الحالية على صفوف ومواد دراسية أخرى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
بافي، كزافييه.
جريدة عمان.
2024-01-25
Theses and Dissertations
3
0
البحرية, خالصة بنت حمد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2011