Document

فاعلية استراتيجية العصف الذهني في تدريس التربية الاسلامية على تنمية التفكير الابتكاري و التحصيل لدى طلاب الصف العاشر من التعليم الاساسي بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at investigating the effect of using Brainstorming Strategy in teaching Islamic Education on the creative thinking and achievement of the tenth grade students in Sultanate of Oman. The researcher used the quasi-experimental design. A sample of fifty-six (56) students was randomly selected. Students were divided into two groups; an experimental group and a control group. Each group consisted of twenty-eight (28) students. The experimental group was taught by using the Brainstorming strategy while the control group was taught by using the traditional method. The content of teaching was the unit of the educational system in Islam studied by the tenth grade students (2004 2005). The researcher prepared the models to be taught using the Brainstorming strategy. He also prepared an achievement test. The test was pre-administered to control the variable of achievement. The researcher used the ability of creative thinking test prepared by Sayed Khair-Allah after measuring its validity and reliability The A-version was used to control the variable of creative thinking and the B-version was used as a posttest. The independent variables of the study were the Brainstorming strategy and the traditional method. The dependent variables were three abilities of creative thinking: fluency, flexibility and originality and achievement. The variables of sex, nationality, school environment, creative thinking and achievement were considered as control variables that might affect the internal validity of the study. After teaching the selected unit, the version (B) of the creative thinking test and the achievement test were administered. T-test was used to analyze the data. The results of the study showed that the experimental group outperformed the control group in the post-test of fluency, flexibility, originality and the total ability of creative thinking. Also, the experimental group outperformed the control group in the achievement test. .After analyzing the data, the researcher offered some recommendations and suggestions for further research
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة فاعلية استخدام استراتيجية العصف الذهني في تدريس التربية الإسلامية على التفكير الابتكاري والتحصيل لدى طلاب الصف العاشر بسلطنة عمان ، وقد استخدم الباحث التصميم شبه التجريبي حيث اختيرت عينة الدراسة التي بلغ عددها 56 طالبا بالطريقة العشوائية وقسمت إلى مجموعتين مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة ، بلغ أفراد كل منها ۲۸ طالبا . وقد تم تدريس المجموعة التجريبية باستخدام استراتيجية العصف الذهني لمدة خمسة أسابيع ، أما المجموعة الضابطة فدرست بالطريقة المعتادة في الفترة نفسها. أما محتوی التدريس فكان وحدة النظام التربوي في الإسلام من كتاب التربية الإسلامية المقرر على الصف العاشر للعام الدراسي (۲۰۰۶-۲۰۰۵)، وقد أعد الباحث دليلا للمعلم في الوحدة المختارة لكي يمكن تدريسها باستراتيجية العصف الذهني. كما أعد الباحث اختبارا تحصيليا لقياس التحصيل الدراسي . وقد تم تطبيقه قبليالضبط متغير التحصيل ، واستخدم اختبار القدرة على التفكير الابتكاري من إعداد سید خيرالله ، بعد التأكد من صدقه وثباته على عينة استطلاعية واستخدمت الصورة (1) كإجراء قبلي لضبط متغير القدرة على التفكير الابتكاري ، والصورة (ب) كإجراء بعدي .
وكانت متغيرات الدراسة المستقلة هي استراتيجية العصف الذهني والطريقة المعتادة ، أما متغيرات الدراسة التابعة فتمثلت في ثلاث قدرات التفكير الابتكاري وهي: الطلاقة ، والمرونة، والأصالة إضافة إلى القدرة الكلية التفكير الابتكاري وهي ناتج جمع تلك القدرات الثلاث ، والتحصيل الدراسي . بينما تم ضبط متغير الجنس والجنسية والبيئة المدرسية والتفكير الابتكاري والتحصيل الدراسي كمتغيرات ضابطة قد تهدد الصدق الداخلي للدراسة . وبعد الانتهاء من تدریس الوحدة طبق الباحث اختبار التفكير الابتكاري لسيد خير الله الصورة (ب) ، والاختبار التحصيلي على عينة الدراسة ثم حللت نتائج الاختبارين إحصائيا باستخدام اختبار (ت ) لعينتين مستقلتين ، واختبار (ت ) للعينات المترابطة. وأوضحت نتائج الدراسة تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في الاختبار البعدي في الطلاقة والمرونة والأصالة والقدرة الكلية التفكير الابتكاري ، كما أحرزت المجموعة التجريبية تفوقا في أدائها على الاختبار التحصيلي . وبعد تفسير نتائج البحث المستخلصة تم تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject