Document

فاعلية برنامج أبلوسكس (Aplusix) في تدريس الجبر على التحصيل و التفكير الجبري لدى طالبات الصف التاسع الأساسي بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study is to investigate the effectiveness of the Aplusix program in teaching algebra to female basic education students in the sultanate of Oman in influencing their achievements and algebraic thinking. The study depended of the quasi-experimental method. The sample consisted of (54) female students in grade nine of the basic education in Muscat governate. The sample was divided into two groups: The experimental group which was taught by using Aplusix program consisted of (28) female students, and the control group which was taught by the normal method and consisted of (26) female students. To achieve the aims of the study, the researcher designed a teacher guide for the unit of equations and functions by using the program. She also designed two achievement tests and an algebraic thinking test which had their validity calculated by a group of referrals. The internal consistency for the three tests was also checked by using alpha cronbach coefficient. The achievement test reliability coefficient was scored as (0.71), and the algebraic thinking reliability coefficient was scored as (0.74) which are educationally acceptable values. The achievement test was administered immediately after teaching the unit. The algebraic thinking test was administered twice: before teaching the unit and immediately after teaching the unit. The results have shown that there were statistically significant differences between the mean of experimental and control groups in the achievement test in favor of the experimental group. However, there were no statistically significant differences between the mean of the two groups in the algebraic thinking test. In the light of these results, the study has come up with several recommendations including developing patterns of mathematical thinking like algebraic thinking for the female students by using advanced media technologies and updated educational programs. The study also highlighted the necessity of spreading awareness and training teachers to use self-learning by the interactive and educational programs for they are important and effective in promoting achievement.
Arabic abstract
هدفت هذه الرسالة إلى الكشف عن فاعلية برنامج أبلوسکس (Aplusix) في تدريس الجبر على التحصيل والتفكير الجبري لدى طالبات الصف التاسع الأساسي بسلطنة عمان، واعتمدت على المنهج شبه التجريبي، وقد تكونت عينة الدراسة من (54) طالبة من طالبات الصف التاسع الأساسي بمحافظة مسقط، حيث قسمت إلى مجموعتين: مجموعه تجريبية والتي درست باستخدام برنامج أبلوسكس (Aplusix مكونه من (۲۸) طالبة، ومجموعة ضابطة درست بالطريقة المعتادة مكونه من (۲۹) طالبة.
ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بيناء دليل معلم لتدريس وحدة المعادلات والدوال باستخدام البرنامج، كما قامت بإعداد اختبارين اختبار تحصيلي واختبار التفكير الجبري، وتم التحقق من صدقها بعرضهما على مجموعة من المحكمين، كما تم حساب ثبات الاتساق الداخلي لهما باستخدام معادلة ألفا كرونباخ، وبلغت قيمة معامل ثبات الاختبار التحصيلي (۰٫۷۱)، بينما بلغت قيمة معامل ثبات اختبار التفكير الجبري (۰٫74) وهما قيمتان مقبولتان تربوية، وقد تم تطبيق الاختبار التحصيلي بعد الانتهاء من تدريس الوحدة مباشرة، أما اختبار التفكير الجبري فقد تم تطبيقه مرتين: قبل تدريس الوحدة، وبعد تدريس الوحدة مباشرة.
أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار التحصيل لصالح المجموعة التجريبية، بينما لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار التفكير الجبري، وفي ضوء النتائج السابقة خلصت الدراسة إلى عدة توصيات منها ضرورة الاهتمام بتنمية أنماط التفكير الرياضي ومنها التفكير الجبري لدى الطلبة من خلال تعاملهم مع الوسائط التكنولوجية المتطورة والبرامج التعليمية المتجددة، وكذلك توجيه الاهتمام إلى ضرورة توعية وتدريب المتعلمين على استخدام التعلم الذاتي من خلال البرامج التعليمية والتفاعلية نظرا لأهميته وفاعليته في تنمية التحصيل.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
الراسبية, منى بنت جمعة بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2004
Theses and Dissertations
0
0
الرواحي, منصور بن ياسر بن عبيد.
جامعة السلطان قابوس
2008