Document
فاعلية برنامج ارشاد جمعي باستخدام السيكودراما في تنمية الهوية المهنية لدى طلبة الصف التاسع بمحافظة مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the effectiveness of a group counseling program to develop career identity using psychodrama techniques among grade nine students in Muscat Governorate. The study sample included 60 students in grade nine divided into two groups: 30 students as an experimental and 30 students as a control group. The experimental group had undergone the group counseling program. The instrument career identity scale. The results showed there were significant differences between the average response of the experimental and the control group in the per-experiment implementation in favor of the experimental group. The results also revealed that there are no significant differences for the effect of interaction between the gender and experimental group, on the identity scale. Also, there is statistical differences between the post-test and follow up test suggesting the effectiveness of the program. The results were discussed, and recommendations and suggestion were given based on findings.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى تقصي فاعلية برنامج إرشادي جمعي باستخدام أساليب السيكودراما في تنمية الهوية المهنية لدى طلبة الصف التاسع بمحافظة مسقط، حيث شملت عينة الدراسة (60) طالبا وطالبه، في دراسة شبه تجريبية تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، وتكونت المجموعة التجريبية من (۳۰) طالبا وطالبة، في حين تكونت المجموعة الضابطة من (۳۰) طالبا وطالبة، وقد خضعت المجموعة التجريبية لبرنامج إرشادي جمعي قائم على أساليب السيكودراما التنمية الهوية المهنية. وتم استخدام مقياس الهوية المهنية كأداة للدراسة. وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي، وذلك لصالح المجموعة التجريبية، وقد أظهرت النتائج كذلك فروقا ذات دلالة إحصائية في التطبيقين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية، لصالح التطبيق البعدي. كما أظهرت النتائج عدم وجود تفاعل بين النوع الاجتماعي ومجموعات المعالجة على مقياس الهوية المهنية، وأظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين القياسين البعدي والمتابعة لأفراد المجوعة التجريبية مما يشير إلى فاعلية البرنامج. وقد تم مناقشة النتائج وتقديم المقترحات والتوصيات في ضوء النتائج.
Category
Theses and Dissertations