Document

فاعلية برنامج إرشاد جمعي في تنمية المهارات الاجتماعية لدى طلاب مرحلة ما بعد الأساسي بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
This study was aimed to examine the effectiveness of a guidance and collective program which was intended for practicing social skills with post basic education male student in the Sultanate of Oman. The study subjected (30) male students of Class Eleven and Class Twelve in one of the public schools in the north eastern (Sharqiy North) region. These participants have achieved the lowest scores in the social skills scale. Participants were randomly divided into two groups; one is considered as experimental group whereas the other one is controlled group. The participants in experimental group were exposed to the counseling and collective program consisting of (10) sessions over a month and two weeks, while the participants in the controlled group have not been exposed to any programs. Moreover, the researcher considered the guidance program as independent variable, on the other hand the participants' performance was considered as a constant variable. Based on Mann-Whitney U Test for individual variances among the averages, the results pointed out that there were statistically indicative variances after program amongst the averages of the experimental and controlled group after implementation in favor of the experimental group. The results also indicated that there were statistically indicative differences in the follow-up examination of the social skills among the averages of the experimental and controlled groups. Thus, the study concluded that the counseling program for training of social skills has effectiveness in developing the social skills for post basic education male learners in the sultanate of Oman. Therefore, in the light of this result, the researcher came out of various recommendations and suggestions.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى فحص فاعلية برنامج إرشاد جمعي للتدريب على المهارات الاجتماعية لدى طلاب مرحلة ما بعد الأساسي بسلطنة عمان.
تألفت عينة الدراسة من (۳۰) طالبا من صفوف الحادي عشر والثاني عشر من إحدى المدارس الحكومية في المنطقة الشرقية شمال، وهم الحاصلين على أقل العلامات في مقياس المهارات الاجتماعية تم توزيع أفراد الدراسة عشوائيا إلى مجموعتين (تجريبية وضابطة ) حيث خضعت المجموعة
التجريبية إلى البرنامج الإرشادي المكون من (۱۰) جلسات على مدى شهر وأسبوعين، بينما لم تخضع المجموعة الضابطة لأي برنامج إرشادي من أي نوع. وقد اعتبر في هذه الدراسة البرنامج الإرشادي متغيرا مستقلا، بينما كان أداء أفراد الدراسة متغيرا ثابتا.
وبناء على استخدام اختبار "مان ويتني" (Mann-Whitney U Test ) لاختبار الفروق بين المتوسطات فقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي المجموعة التجريبية والضابطة بعد تطبيق البرنامج وذلك لصالح المجموعة التجريبية .
كما أشارات النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا في اختبار المتابعة للمهارات الاجتماعية بين متوسطي المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية. وبذلك فقد خلصت الدراسة إلى نتيجة مفادها إن البرنامج الإرشادي للتدريب على المهارات الاجتماعية كان فعالا في تنمية المهارات الاجتماعية لدى طلاب مرحلة ما بعد الأساسي بسلطنة عمان، وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج خرجت بعدد من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
1
‫الراجحية،, مروة بنت ناصر بن أحمد.‬
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Journal articles
7
1
الهدابية، أمل بنت محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Theses and Dissertations
5
1
الرواحي، تميم بن حمد بن عبيد.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
9
0
الحسنية، أمل بنت سعيد بن محمد.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
الجابرية، نورة بنت سعيد.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
10
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01