Document
فاعلية برنامج إرشاد جمعي في تنمية التوافق الزواجي لدى المعلمات المتزوجات حديثا بمحافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aims at developing and measuring the effectiveness of a collective counseling program in improving marital harmony among newly married female teachers in Al-Batinah South, Sultanate of Oman. The researcher developed a marital harmony scale and used that with (279) newly married female teachers. The sample of the study consists of (22) newly married female teachers who have achieved the lowest scores in the scale. The sample was distributed randomly into two groups: control group and experimental group; each group consists of (11) teachers. The experimental group received a collective counseling program that consisted of (16) counseling sessions which lasted for (7) weeks, two sessions a week. Each session took around (60-90) minutes. In order to test study hypothesis, the researcher used Mann-Whitney U Test. Results have shown that there are significant differences (a=0.05) between scores of control group and experimental group in both follow-up and post-evaluation. This indicates the effectiveness of the collective counseling program used in this study in improving marital harmony for newly married female teachers. Key words: marital harmony, counselling program.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى بناء برنامج إرشاد جمعي، وتقصي فاعليته في تنمية التوافق الزواجي لدى المعلمات المتزوجات حديث بمحافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان، حيث قامت الباحثة بتطبيق مقياس التوافق الزواجي الذي تم بناؤه وإعداده لأغراض هذه الدراسة على مجتمع الدراسة المكون من (279) معلمة من المعلمات المتزوجات حديثا، وللمشاركة في الدراسة اختير منهن (22) معلمة ممن حصلن على أدنى الدرجات في مقياس التوافق الزواجي، وقد تم توزيعهن بطريقة عشوائية إلى مجموعتين متساويتين ومتكافئتين: تجريبية وضابطة بواقع (11) معلمة لكل مجموعة وقد قدم لأفراد المجموعة التجريبية برنامج إرشاد جمعي تألف من (16) جلسة إرشادية، طبقت على مدى (7) أسابيع، بواقع جلستين إرشاديتين أسبوعيا، وقد تراوحت المدة الزمنية لكل جلسة ما بين (60-90) دقيقة. ولفحص فرضية الدراسة تم استخدام اختبار مان- وتيني ( Mann - Whitney U Test)، وقد أظهرت نتائجه وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 = a) بين درجات أفراد المجموعتين: التجريبية والضابطة على الدرجة الكلية لمقياس التوافق الزواجي، ولكل مجال من مجالاته على القياسين: البعدي والمتابعة لصالح أفراد المجموعة التجريبية مما يشير إلى فاعلية برنامج الإرشاد الجمعي المستخدم في هذه الدراسة في تنمية التوافق الزواجي لدى المعلمات المتزوجات حديثا والمستهدفات في هذه الدراسة.
Category
Theses and Dissertations